Model 3 LFP - degradering?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av Elvis2022 »

Jag är inne på att köpa model 3 med LFP batteri och överallt skriver folk att de batteri är skit bra , går att ladda upp till 100% och minimal degradering. Nu hittade jag den här teslan på Blocket och företaget gör tester av batteri, utfärdar certifikat på det hela.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /100962042

Här är deras certifikat
https://assets.ctfassets.net/jyl3c0cp0p ... -05-20.pdf

Den här företaget finns i flera trådar här, vad de skriver om just den här bilen är "MKT bra batteri värde" 89% kvar :shock:
Bilen är endast 1 år gammal och har gått 2300mil. Vad är dåliga batterivärde? Annonsen funkade precis tvärtom på mig, nästan så att jag vill inte ens överväga att köpa Tesla.

Så till frågan, vem ger falsk info här?

1. Tesla ägare som tror att de har batteri i god skick och vet inte hur de ska kolla upp det.
2. Företaget som gör dåliga tester ( har svårt att tro det)
3. Finns en vettigt förklaring på det hela.

Ni som har tesla med LFP batteri, stämmer det här. Ska man då välja Tesla LR med de mer påkostade batteri ? Jag är verkligen oroligt att om jag köper en bil för dessa pengar och degraderinger av batteri ligger på dessa nivåer så är bilen i princip slut vid garanti utgången eller om man har tur så lite tidigare .
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av Tellus »

Om man kollar teslabjörns test, fick han verkligen ut 52,5kWh? Han ligger dessutom i 90km/t.
Bilsäljarens tester verkar köra upp batteriet relativt snabbt, dvs mer värmeförluster. Så jag tror inte 89% stämmer.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av Elvis2022 »

Nog är testet lite sådär bra, men. Om de gör 1000 tester av batteri och får olika värde och även kanske batteri med väldigt låg degradering, då kan man säga att deras test är ok. Uppvisar de hela tiden dåliga resultat, då gör de fel.
Saken är den att de har 2 till Tesla från 2019 och på de är degradering 7% respektive 11 %. En Tesla 3 LR 2021 me 9%.

Alltså mer normalt. Det enda jag ser är att Kina batteri är inte så där jätte bra och att 100% snabb laddning är kanske fel väg att gå.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av AAKEE »

Ett LFP-batteri har flack spänningskurva och det är troligen svårt för BMS att visa en helt korrekt SOC när man kört ut typ 90% av batteriet.

Deras tester är från minst 97% ned till högst 10% indikerad SOC.
Indikerad SOC innebär att man går på värden som BMS ger ut, då är hela processen öppet mål för felaktigheter.

Jag är rätt skeptisk till att de med säkerhet kommer nära korrekta värden på det sättet. Det spelar inte så stor roll att de påstår sig ha en massa data från många bilar. Är BMS off i botten och tror att SOC är lägre än den är i verkligheten blir kapaciteten underdriven/ degraderingen överdriven. LFP-batterier kräver ju att man laddar smockfullt för att veta att 100% börjar på rätt plats. Varför började de inte testen helt full-laddade.

Som Tellus säger, de har kört testen i 180 Wh/km vilket torde vara rätt bra fart i en SR+. De har säkert bränt upp en extra kWh i förluster.

Sen måste man förbereda sig mentalt på att bilderna som sprids med 10% degradering efter 30.000 mil inte kommer stämma. Dels går det ifrågasätta datat från det påståendet lite, dels har inte de nya batterierna samma kemi som de första.

Model 3 LR och P verkar snitta 10% kortare range efter 10-15K mil. Rangevisningen generellt ”döljer” ca 2% degradering genom att batteriet kan minska i kapacitet innan räckvidden börjar minska.

Jag har bara tappat cirka 1-1.5% visad räckvidd medan batteriets kapacitet mest troligt har tappat cirka 3-3.5%.

Jag skulle inte fästa för stor vikt vid testet där, samtidigt som det finns en passus för att calendar aging kommer äta upp en bit av batteriet om man alltid laddar till 100% och låter den stå långe med 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av Elvis2022 »

Tack. Jag är också inne på att test är inte riktigt bra. en till fråga när du är igång.

LFP mot gamla tesla batteri, vad ska man välja? Rent av prismässigt så kan man få SR+2021 med LFP mot en M3 LR från 2019. Självklart är SR+ 2021 är för mig mer intressant dock oro för degraderingen gör att jag går mer mot LR och kapacitet som är något högre och degraderingen blir mindre kännbar. Klart att jag kan ha fel, är inte så där jätte mkt påläst om elbilar eller Tesla.

Alla råd tacksamt tas emot här :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av AAKEE »

Elvis2022 skrev:
Tack. Jag är också inne på att test är inte riktigt bra. en till fråga när du är igång.

LFP mot gamla tesla batteri, vad ska man välja? Rent av prismässigt så kan man få SR+2021 med LFP mot en M3 LR från 2019. Självklart är SR+ 2021 är för mig mer intressant dock oro för degraderingen gör att jag går mer mot LR och kapacitet som är något högre och degraderingen blir mindre kännbar. Klart att jag kan ha fel, är inte så där jätte mkt påläst om elbilar eller Tesla.

Alla råd tacksamt tas emot här :D
Äldre SR verkar ha aningen högre degradering än LR/P. Anledningen är troligen att man laddar till betydligt högre SOC pga mindre batteri. Både större cykler och mer calendar aging.
Av den anledningen är LFP ett bra val/lösning på SR+

Kikar man på https://teslalogger.de/degradation.php och väljer SR+ 2021 LFP verkar degraderingskurvan aningen flackare än övriga M3. Teslalogger verkar få in lite andra vilar i sina grafer, men de två huvudområdena med datapunkter torde vara 55 resp 60kWh-LFP-batterierna.

Jag tror inte man ska oroa sig specifikt för degraderingen på LFP.
Vill man kan man ladda strax före avfärd och ladda minst 1 gång i veckan till 100% utan att slita så hårt på batteriet.
Det som tär mest, sannolikt på LFP med är lång tid med hög SOC.
818013AF-B402-4706-A47C-571BCA23B556.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av ducce916m »

Visad räckvidd på min SR+, -21, 1600 mil, är vid full laddning 41,4 mil, ny var det 41,6. Laddar mestadels hemma, ca 250 mil vid SuC.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Model 3 LFP - degradering?

Inlägg av ANLI »

LFP batteriet i testprotokollet är inte fulladdat vid cellspänning 3,35V.
Skulle tänka mig SOC nedåt 90% trots att det står SOC 99%.
Något problem med BMS kalkyleringen?

Har läst flera protokoll från Carla.se med Tesla M3 LR.
Jämför man Teslas resultat med Kia och VW har Tesla generellt lägre % oavsett miltal.
Det handlar om att batterierna inte riktigt uppnår full kapacitet när bilen är ny.
Således är degraderingen lägre än vid en första anblick.
M3 RWD -22
Skriv svar