Olika Model 3 interface

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

solarmannen
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2022 11:48

Olika Model 3 interface

Inlägg av solarmannen »

Hej!

Jag har nyligen gått o blivit med tesla, och lika så min kollega.
Våra displayer ser ganska olika ut, jag har en -19 och han -20. (Long range)

Såhär ser min display ut :
7BF82371-4A29-40CF-8595-4469A8559361.jpeg
Och min kollegas ser ut såhär :
F8DCCEF9-9EF3-4E49-97A7-363E6404B84D.jpeg
Beror skillnaden på årsmodellen eller är det något man kan ställa in?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av Remuz »

Den ena har uppdaterat sin mjukvara, den andra inte. Din kollega har äldre mjukvara
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av Tellus »

Den äldre mjukvaran har många viktiga fördelar så kanske därför den ej är uppdaterad. Vi behöll också gamla programvaran på ena teslan.
De största fördelarna är färddatorn och större karta, men gamla versionen har också ett bättre UI än nya enligt många.

Smaken är som baken, så många gillar den nya bättre, speciellt dom som ej haft tesla förut.
Tesla har dock aldrig fått så mycket kritik som när nya versionen kom.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av martinot »

Gillar många av de nya funktionerna och förbättringarna i senaste uppdateringarna, men tycker nog att HMI-mässigt så var V10 generellt bättre än V11.

De senaste versionerna, där man kan lägga tillbaka direktknappar för stolsvärme mm, har dock gjort att jag numera är mer OK med V11 (även om inte perfekt).

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av juristen »

Jag tycker vänstra delen av skärmen är helt värdelös på V11 när man kör. Det finns ingen vettig information där alls, förutom raden högst upp. Jag skulle vilja få välja bort hela bilanimationen som för mig tillför absolut noll. Kartan, eller menyn, som jag använder absolut mest borde vara på vänstra sidan av skärmen, sen kan man få en mindre del av högra sidan där man kan visa färddator och Spotify.

Jag fattar verkligen inte hur Tesla har tänkt här. Skulle inte de vara bra på UI och infotainment?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
solarmannen
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2022 11:48

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av solarmannen »

Tack så mycket för bra svar!
Nu har jag ännu en klurig grej, han vill gärna få samma version som mig (V11) men det finns inget alternativ att uppdatera den i bilen?
Hur går vi till väga då? :S
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av martinot »

solarmannen skrev:
Tack så mycket för bra svar!
Nu har jag ännu en klurig grej, han vill gärna få samma version som mig (V11) men det finns inget alternativ att uppdatera den i bilen?
Hur går vi till väga då? :S
Han går in på Uppdatering. Fungerar inte det så får han felanmäla till Tesla i appen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av holden »

juristen skrev:
Jag tycker vänstra delen av skärmen är helt värdelös på V11 när man kör. Det finns ingen vettig information där alls, förutom raden högst upp. Jag skulle vilja få välja bort hela bilanimationen som för mig tillför absolut noll. Kartan, eller menyn, som jag använder absolut mest borde vara på vänstra sidan av skärmen, sen kan man få en mindre del av högra sidan där man kan visa färddator och Spotify.

Jag fattar verkligen inte hur Tesla har tänkt här. Skulle inte de vara bra på UI och infotainment?
Jag tror de tänkt så här: genom att se låta alla se de blanka ytor som annars skulle vara fulla av FSD info pushar vi på så att fler kryssar i det tillvalet så att vi tjänar mer pengar eftersom all utveckling av FSD annars är en insjunken kostnad
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Olika Model 3 interface

Inlägg av juristen »

holden skrev:
juristen skrev:
Jag tycker vänstra delen av skärmen är helt värdelös på V11 när man kör. Det finns ingen vettig information där alls, förutom raden högst upp. Jag skulle vilja få välja bort hela bilanimationen som för mig tillför absolut noll. Kartan, eller menyn, som jag använder absolut mest borde vara på vänstra sidan av skärmen, sen kan man få en mindre del av högra sidan där man kan visa färddator och Spotify.

Jag fattar verkligen inte hur Tesla har tänkt här. Skulle inte de vara bra på UI och infotainment?
Jag tror de tänkt så här: genom att se låta alla se de blanka ytor som annars skulle vara fulla av FSD info pushar vi på så att fler kryssar i det tillvalet så att vi tjänar mer pengar eftersom all utveckling av FSD annars är en insjunken kostnad
En bättre marknadsföringsstrategi vore att få alla automatiska funktioner som bilen redan har att funka bra. Varför skulle jag lägga 70 000 kr (eller vad det nu kostar) på FSD, som till hälften består av funktioner som inte ens finns idag, när saker som helljusautomatik, autosteer, farthållare, kollisionsvarning och torkarautomatik funkar så himla dåligt att jag knappt använder dom. De funktioner som min Model S från 2014 hade funkade bättre på den än på min nya Model 3. Varför lägga ytterligare 70 000 kr på fler bra funktioner som funkar så dåligt att de inte går att använda?

Tummen ner.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar