Batteritemperatur vid olika situationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteritemperatur vid olika situationer

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
AAKEE skrev:
Körde 186 km efter att bilen stått en tid. Landsväg, snittfart 103 enligt Teslafi.

Batteritempen var 10C vid start och steg till 38,5 under körningen.
Ingen förvärmning var på (körde ned batteriet till 0%). Loggarna från Teslalogger visar att batterivärmen inte var på överhuvudtaget innan bilen kopplades i SuC.

Ytterlufttempen varierade mellan 14 och 17,5 grader med ett snitt på cirka 15C.
Batteriet nådde ungefär 20-25 grader varmare än ytterluften på två timmar.

Röda vertikala linjen är inkoppling av SuC.
46905C2C-5A67-4A16-A5F2-949806B88690.jpeg
Kommer du ihåg hur hög laddeffekt du fick när du laddade i samband med att den grafen mättes upp (om du laddade på 250 kW SuC)?
Det var bara en V2, och den ”bottnades”.
(Jag har exakta effektuppgifter, men det är nog onödigt i det här fallet.)
Ja, är det en V2 så blir det ju inte så hög effekt. I går (12-13 grader utetemp) testade jag att ladda på en 300 kW Circle K laddare, men då hade jag bara kört en havtimme. Trots det fick jag som mest 180 kW i laddeffekt. Den gick under 150 kW först vid 43 % i batteriet.
Jag försökte fuska med förvärmning genom att ange en SuC som jag passerade på vägen till Circle K laddaren, men bilen slutade förvärma en stund efter att jag passerat SuC-stationen. I mobilappen visade den att bilen värmde batteriet under laddningen.
Jag kanske är lite bortskämd, men 180 kW tycker jag inte är så bra, fast i detta fall ligger säkert hela förklaringen i låg batteritemp. Med tanke på det så är nog 180 kW egentligen riktigt bra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteritemperatur vid olika situationer

Inlägg av Tellus »

Om man önskar kyla ner ett varmt batteri kan man använda track mode på 3P, vet dock ej hur mycket den kyler ner.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteritemperatur vid olika situationer

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Om man önskar kyla ner ett varmt batteri kan man använda track mode på 3P, vet dock ej hur mycket den kyler ner.
Batteriet kyls även efter SuC.

(om ingen kupevärme behövs på bilar med VP, behövs kupevärme tar VP värmen i den takt man behöver för att hålla kupen tempererad.)

Edit, gissningsvis kyler track mode bara ett ”för varmt” batteri. 40-45 grader är bra ur prestandasynpunkt så det vore ju osmart att kyla ned det till 10C och tappa motoreffekt ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar