Batteritemperatur vid olika situationer
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Batteritemperatur vid olika situationer
Är det någon som har koll på vilken temperatur (alt. temperaturintervall) batteriet håller vid körning. Självklart varierar det, men jag tänker mig en situation där man kört en lång stund (minst två timmar) i jämn fart, t ex motorväg, så att något slags jämvikt har inträffat. Finns det någon övre gräns, där kylning av batteriet startar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Batteritemperaturen beror väldigt mycket på ytterluftstemperaturen.
Sommartid kyler inte Tesla batteriet egentligen.
Batteriet antar temperaturen som omgivningen har när bilen är parkerad.
Efter 30min landsväg är batteritemperaturen kanske 5-7 grader över ytterluften, och efter en timme 10-15 grader.
Laddar man blir batteriet varmt, såklart.
Vintertid när värmepumpen arbetar tar den överskottsvärmen från batteriet och värmer kupen. Bilen jobbar upp batteritempen till ca 17 grader, sedan går batteritempen ned mot 10-12 grader när VP tar värmeenergi från batteriet för att sedan stiga mot 17, åsså loopar det så.
Sommartid kyler inte Tesla batteriet egentligen.
Batteriet antar temperaturen som omgivningen har när bilen är parkerad.
Efter 30min landsväg är batteritemperaturen kanske 5-7 grader över ytterluften, och efter en timme 10-15 grader.
Laddar man blir batteriet varmt, såklart.
Vintertid när värmepumpen arbetar tar den överskottsvärmen från batteriet och värmer kupen. Bilen jobbar upp batteritempen till ca 17 grader, sedan går batteritempen ned mot 10-12 grader när VP tar värmeenergi från batteriet för att sedan stiga mot 17, åsså loopar det så.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Då kan man kanske anta att batteritemperaturen åtminstone ligger kring 35 grader en sommardag, efter att ha kört flera timmar motorväg. I så fall borde det inte krävas mycket förvärmning inför laddning på SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Vid snabb motorvägskörning (och gärna en del acceleration) krävs normalt ingen förvärmning alls. Nu menar jag snabb körning och under vår, sommar, och höst. Mitt i vintern och körning i lugn tempo under 120km/h så krävs givetvis förvärmning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Det är min erfarenhet också. Senast i påskas åkte jag från Køge i Danmark och gjorde första laddstoppet i Jönköping. Det var ungefär 38 mil, nästan bara motorväg i 120 km/h. Bilen förvärmde en kort stund innan vi kom fram till Jönköping. Då var det 10-12 ° C ute och laddningen maxade på 250 kW.Richardk skrev:Vid snabb motorvägskörning (och gärna en del acceleration) krävs normalt ingen förvärmning alls. Nu menar jag snabb körning och under vår, sommar, och höst. Mitt i vintern och körning i lugn tempo under 120km/h så krävs givetvis förvärmning.
Anledningen till min fundering om batteritemperatur är laddning på andra stationer än SuC, där det kan vara knöligt att få till förvärmning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
OK, så batteriet kyls inte vid körning på sommaren. Då blir det naturligtvis som du säger, att temperaturen efter hand stabiliserar sig på en nivå som ligger ett antal grader över omgivningstemperatur. Hur högt beror på värmeutvecklingen i batteriet och hur väl värme avleds till omgivningen. Men då är det rimligt att tänka sig att temperaturen ligger minst 15 grader över omgivningstemperaturen efter flera timmars motorvägskörning.AAKEE skrev:Batteritemperaturen beror väldigt mycket på ytterluftstemperaturen.
Sommartid kyler inte Tesla batteriet egentligen.
Batteriet antar temperaturen som omgivningen har när bilen är parkerad.
Efter 30min landsväg är batteritemperaturen kanske 5-7 grader över ytterluften, och efter en timme 10-15 grader.
Laddar man blir batteriet varmt, såklart.
Vintertid när värmepumpen arbetar tar den överskottsvärmen från batteriet och värmer kupen. Bilen jobbar upp batteritempen till ca 17 grader, sedan går batteritempen ned mot 10-12 grader när VP tar värmeenergi från batteriet för att sedan stiga mot 17, åsså loopar det så.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Körde 186 km efter att bilen stått en tid. Landsväg, snittfart 103 enligt Teslafi.
Batteritempen var 10C vid start och steg till 38,5 under körningen.
Ingen förvärmning var på (körde ned batteriet till 0%). Loggarna från Teslalogger visar att batterivärmen inte var på överhuvudtaget innan bilen kopplades i SuC.
Ytterlufttempen varierade mellan 14 och 17,5 grader med ett snitt på cirka 15C.
Batteriet nådde ungefär 20-25 grader varmare än ytterluften på två timmar.
Röda vertikala linjen är inkoppling av SuC.
Batteritempen var 10C vid start och steg till 38,5 under körningen.
Ingen förvärmning var på (körde ned batteriet till 0%). Loggarna från Teslalogger visar att batterivärmen inte var på överhuvudtaget innan bilen kopplades i SuC.
Ytterlufttempen varierade mellan 14 och 17,5 grader med ett snitt på cirka 15C.
Batteriet nådde ungefär 20-25 grader varmare än ytterluften på två timmar.
Röda vertikala linjen är inkoppling av SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Japp.Niklas Z skrev:OK, så batteriet kyls inte vid körning på sommaren. Då blir det naturligtvis som du säger, att temperaturen efter hand stabiliserar sig på en nivå som ligger ett antal grader över omgivningstemperatur. Hur högt beror på värmeutvecklingen i batteriet och hur väl värme avleds till omgivningen. Men då är det rimligt att tänka sig att temperaturen ligger minst 15 grader över omgivningstemperaturen efter flera timmars motorvägskörning.
Började inte logga med teslalogger föränn i höstas, men jag hade scan my tesla och kikade en del under en 350 mils långresa med många SuC i somras. Batteriet var överlag rätt varmt och det behövdes väldigt lite förvärmning för att nå 55-58 graders batteritemp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Kommer du ihåg hur hög laddeffekt du fick när du laddade i samband med att den grafen mättes upp (om du laddade på 250 kW SuC)?AAKEE skrev:Körde 186 km efter att bilen stått en tid. Landsväg, snittfart 103 enligt Teslafi.
Batteritempen var 10C vid start och steg till 38,5 under körningen.
Ingen förvärmning var på (körde ned batteriet till 0%). Loggarna från Teslalogger visar att batterivärmen inte var på överhuvudtaget innan bilen kopplades i SuC.
Ytterlufttempen varierade mellan 14 och 17,5 grader med ett snitt på cirka 15C.
Batteriet nådde ungefär 20-25 grader varmare än ytterluften på två timmar.
Röda vertikala linjen är inkoppling av SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Det var bara en V2, och den ”bottnades”.Niklas Z skrev:Kommer du ihåg hur hög laddeffekt du fick när du laddade i samband med att den grafen mättes upp (om du laddade på 250 kW SuC)?AAKEE skrev:Körde 186 km efter att bilen stått en tid. Landsväg, snittfart 103 enligt Teslafi.
Batteritempen var 10C vid start och steg till 38,5 under körningen.
Ingen förvärmning var på (körde ned batteriet till 0%). Loggarna från Teslalogger visar att batterivärmen inte var på överhuvudtaget innan bilen kopplades i SuC.
Ytterlufttempen varierade mellan 14 och 17,5 grader med ett snitt på cirka 15C.
Batteriet nådde ungefär 20-25 grader varmare än ytterluften på två timmar.
Röda vertikala linjen är inkoppling av SuC.
(Jag har exakta effektuppgifter, men det är nog onödigt i det här fallet.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Ja, är det en V2 så blir det ju inte så hög effekt. I går (12-13 grader utetemp) testade jag att ladda på en 300 kW Circle K laddare, men då hade jag bara kört en havtimme. Trots det fick jag som mest 180 kW i laddeffekt. Den gick under 150 kW först vid 43 % i batteriet.AAKEE skrev:Det var bara en V2, och den ”bottnades”.Niklas Z skrev:Kommer du ihåg hur hög laddeffekt du fick när du laddade i samband med att den grafen mättes upp (om du laddade på 250 kW SuC)?AAKEE skrev:Körde 186 km efter att bilen stått en tid. Landsväg, snittfart 103 enligt Teslafi.
Batteritempen var 10C vid start och steg till 38,5 under körningen.
Ingen förvärmning var på (körde ned batteriet till 0%). Loggarna från Teslalogger visar att batterivärmen inte var på överhuvudtaget innan bilen kopplades i SuC.
Ytterlufttempen varierade mellan 14 och 17,5 grader med ett snitt på cirka 15C.
Batteriet nådde ungefär 20-25 grader varmare än ytterluften på två timmar.
Röda vertikala linjen är inkoppling av SuC.
(Jag har exakta effektuppgifter, men det är nog onödigt i det här fallet.)
Jag försökte fuska med förvärmning genom att ange en SuC som jag passerade på vägen till Circle K laddaren, men bilen slutade förvärma en stund efter att jag passerat SuC-stationen. I mobilappen visade den att bilen värmde batteriet under laddningen.
Jag kanske är lite bortskämd, men 180 kW tycker jag inte är så bra, fast i detta fall ligger säkert hela förklaringen i låg batteritemp. Med tanke på det så är nog 180 kW egentligen riktigt bra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Om man önskar kyla ner ett varmt batteri kan man använda track mode på 3P, vet dock ej hur mycket den kyler ner.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Batteritemperatur vid olika situationer
Batteriet kyls även efter SuC.Tellus skrev:Om man önskar kyla ner ett varmt batteri kan man använda track mode på 3P, vet dock ej hur mycket den kyler ner.
(om ingen kupevärme behövs på bilar med VP, behövs kupevärme tar VP värmen i den takt man behöver för att hålla kupen tempererad.)
Edit, gissningsvis kyler track mode bara ett ”för varmt” batteri. 40-45 grader är bra ur prestandasynpunkt så det vore ju osmart att kyla ned det till 10C och tappa motoreffekt
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5