Ladda tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Ladda tesla

Inlägg av slaktarn »

Första elbilen för mig och jag funderar på hur det fungerar med laddare. Finns ju ett gäng olika leverantörer . Måste man ha konto hos alla eller går det att få en app som fungerar till de flesta?
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda tesla

Inlägg av borgward »

Hej

Kolla in
viewtopic.php?f=27&t=29673&p=640035&hil ... he#p640035

Jag saknar bara Vattenfall/incharge som är vanligt förekommande i Stockholm.

Man betalar ofta ett påslag för bekvämligheten jämfört med operatörens egna lösning. Man får hålla litet koll så inte påslaget springer iväg.

Utanför Norden finns andra aggregatörer.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ladda tesla

Inlägg av Tellus »

Jag laddar 90-95% hemma eller på jobbet. Resterande på supercharger, lidl några gånger.
Har inga appar, taggar, abonnemang osv. Funkat bra i 10 år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda tesla

Inlägg av mikebike »

slaktarn skrev:
Första elbilen för mig och jag funderar på hur det fungerar med laddare. Finns ju ett gäng olika leverantörer . Måste man ha konto hos alla eller går det att få en app som fungerar till de flesta?
Det bästa är att kolla vilka laddpunkter/leverantörer som ligger i närheten av bostaden och vanliga rutter. Sedan skaffar man app och/eller tag till dessa.
Jag klarar mig med InCharge och OKQ8 hemmavid, på Öland använder jag MER. På långfärd Teslas SuC.
Kan inte ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Ladda tesla

Inlägg av slaktarn »

Tack för alla tips! Någon som vet hur jag gör för att ladda teslan via suc när jag inte fått in bilen i tesla appen än?
G66142
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 maj 2022 21:52

Re: Ladda tesla

Inlägg av G66142 »

slaktarn skrev:
Tack för alla tips! Någon som vet hur jag gör för att ladda teslan via suc när jag inte fått in bilen i tesla appen än?
Förmånsbil? :D

Jag undrar samma sak.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Ladda tesla

Inlägg av Fluffy »

slaktarn skrev:
Tack för alla tips! Någon som vet hur jag gör för att ladda teslan via suc när jag inte fått in bilen i tesla appen än?
I Tesla appen ska bilen synas snabbt. För mig dök den upp inom 1h efter jag hämtat den. Dum fråga men du är inloggad med ditt arbetsmail (mailadressen som beställningen är på)?
Kortet lägger du upp på tesla.com under betalning.
På tesla.com kommer du ev aldrig se bilen som förmånsbilägare.

Om bilen inte syns i appen inom 1 dag efter upphämtning skulle jag kontakta tesla.
slaktarn
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 maj 2022 16:48

Re: Ladda tesla

Inlägg av slaktarn »

Fluffy skrev:
slaktarn skrev:
Tack för alla tips! Någon som vet hur jag gör för att ladda teslan via suc när jag inte fått in bilen i tesla appen än?
I Tesla appen ska bilen synas snabbt. För mig dök den upp inom 1h efter jag hämtat den. Dum fråga men du är inloggad med ditt arbetsmail (mailadressen som beställningen är på)?
Kortet lägger du upp på tesla.com under betalning.
På tesla.com kommer du ev aldrig se bilen som förmånsbilägare.

Om bilen inte syns i appen inom 1 dag efter upphämtning skulle jag kontakta tesla.

Förlåt för oklarhet, köpte bilen av icke tesla bilhandlare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda tesla

Inlägg av LarsL »

slaktarn skrev:

Förlåt för oklarhet, köpte bilen av icke tesla bilhandlare
Okej, det var lite en annan fråga.

När du fått registreringspappren gå i på Tesla.com och skapa ett konto. Klicka sedan på lägg till och följ instruktionerna.
4ECA4605-36C9-4A34-A213-F6522A411153.jpeg
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Ladda tesla

Inlägg av tigermann »

Tellus skrev:
Jag laddar 90-95% hemma eller på jobbet. Resterande på supercharger, lidl några gånger.
Har inga appar, taggar, abonnemang osv. Funkat bra i 10 år.
SuC fungerar bra men jag brukar köra en del destinationalddare i parkeringsgarage vid ankomst. Där jag kör är det ofta MER, så jag rekommenderar TS att skaffa en RFID-bricka från dom.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda tesla

Inlägg av mikebike »

Nu står bilen vid en laddstolpe från MER i Södra Möckleby.
Problemet är att stolpen inte finns i MERs app.
Det finns i chargefinders app och där heter den SE*MER*E1955001 Detta nummer funkar inte i MERs app, varken med eller utan bokstäver, trots att supporten hävdar det.
Efter att ha provat det mesta visade det sig att korrekt beteckning är 19550.01
Så här ser det ut på stolpens vänstra uttag, den högra saknar beteckning. Jag har skrivit dit .01 med kulspetspenna.
20220624_151636.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda tesla

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev:
Nu står bilen vid en laddstolpe från MER i Södra Möckleby.
Problemet är att stolpen inte finns i MERs app.
Det finns i chargefinders app och där heter den SE*MER*E1955001 Detta nummer funkar inte i MERs app, varken med eller utan bokstäver, trots att supporten hävdar det.
Efter att ha provat det mesta visade det sig att korrekt beteckning är 19550.01
Så här ser det ut på stolpens vänstra uttag, den högra saknar beteckning. Jag har skrivit dit .01 med kulspetspenna.
20220624_151636.jpg
Åter till samma laddstolpe idag. Nu finns den med i appen, och priset har ökat från 3.00 till 3.50 per kWh.
När jag kom stod en laddhybrid och laddade från det ena uttaget, vilket medförde att jag fick 13A istället för 16.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Ladda tesla

Inlägg av Henrik_skane »

mikebike skrev:
Nu står bilen vid en laddstolpe från MER i Södra Möckleby.
Problemet är att stolpen inte finns i MERs app.
Det finns i chargefinders app och där heter den SE*MER*E1955001 Detta nummer funkar inte i MERs app, varken med eller utan bokstäver, trots att supporten hävdar det.
Efter att ha provat det mesta visade det sig att korrekt beteckning är 19550.01
Så här ser det ut på stolpens vänstra uttag, den högra saknar beteckning. Jag har skrivit dit .01 med kulspetspenna.
20220624_151636.jpg
Ja det här har jag drabbats av fler gånger med Mer. Ibland får man gissa vad som saknas men bästa lösningen är att ringa till Mer så löser dom det oftast. I övrigt bra och jag använder främst Mer’s AC laddare. Annars kör jag med Ionity och Suc på resa. Båda funkar bra men Ionity är bara billig om du tecknar ett abonnemang. Ganska snabbt lönsamt om du vistas mycket mycket längs vägarna. Enda minuset jag upptäck är att inte bilen förkonditionerar till alla laddplatser.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda tesla

Inlägg av mikebike »

Henrik_skane skrev:
mikebike skrev:
Nu står bilen vid en laddstolpe från MER i Södra Möckleby.
Problemet är att stolpen inte finns i MERs app.
Det finns i chargefinders app och där heter den SE*MER*E1955001 Detta nummer funkar inte i MERs app, varken med eller utan bokstäver, trots att supporten hävdar det.
Efter att ha provat det mesta visade det sig att korrekt beteckning är 19550.01
Så här ser det ut på stolpens vänstra uttag, den högra saknar beteckning. Jag har skrivit dit .01 med kulspetspenna.
20220624_151636.jpg
Ja det här har jag drabbats av fler gånger med Mer. Ibland får man gissa vad som saknas men bästa lösningen är att ringa till Mer så löser dom det oftast. I övrigt bra och jag använder främst Mer’s AC laddare. Annars kör jag med Ionity och Suc på resa. Båda funkar bra men Ionity är bara billig om du tecknar ett abonnemang. Ganska snabbt lönsamt om du vistas mycket mycket längs vägarna. Enda minuset jag upptäck är att inte bilen förkonditionerar till alla laddplatser.
Idag, med +31 graders utetemperatur, startade inte förvärmningen förrän 11 km innan ankomst till SuC! 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar