DNB och rörlig ränta

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Remuz »

mikebike skrev:
Inlåningsräntorna visar inga tendenser till att höjas.

1% på sparkontot och 4,05% på billånet. Det är nog dags att omfördela lite....
Glöm inte 9% inflation också. Pengarna på sparkontot tappar 8% per år just nu, billånet minskar med 5% per år nästan. Om det ska gå att realisera förutsätter det dock att reallönen ligger fast i princip vilket jag tror blir svårt. Möjligen att man kan få 5% eller något, men 9% är nog omöjligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Leo »

Nja sparräntorna på 1 års bindning ligger betydligt högre idag.
5409D3C6-778D-4463-B075-F904C48DDA52.png
https://www.compricer.se/sparande/?gcli ... drawals=no
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
mikebike skrev:
Inlåningsräntorna visar inga tendenser till att höjas.

1% på sparkontot och 4,05% på billånet. Det är nog dags att omfördela lite....
Glöm inte 9% inflation också. Pengarna på sparkontot tappar 8% per år just nu, billånet minskar med 5% per år nästan. Om det ska gå att realisera förutsätter det dock att reallönen ligger fast i princip vilket jag tror blir svårt. Möjligen att man kan få 5% eller något, men 9% är nog omöjligt
Jag räknar med 2% i "löneökning" som vanligt (lönesamtal på måndag). Hyran har nyss gått upp med 55% och Fastighetsägarna har gått ut med att de vill ha (ytterligare) 10% i hyreshöjning.
Leo skrev:
Nja sparräntorna på 1 års bindning ligger betydligt högre idag.
Som tur är så har jag inte någon bindningstid på mitt sparande, då hade det blivit bökigt att först "låna av sig själv" för att betala av lånet med bonusen i förskott, och sedan betala av resten av lånet för att slippa hög ränta på lånet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av robegb »

Jag försöker få tag på en sales rep från tesla i sverige, men hur får man det egentligen??? Står ju ingenstans på deras hemsida om ett nummer eller liknande!?
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av jonasl »

Maila till virtualsalesse@tesla.com, jag har fått snabbt svar därifrån.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av joelsvantesson »

Styrräntan höjs till 2,5 från 1,75. Sen estimerar bankerna i sina huvudscenarion att styrräntan ligger på ca 3 procent under 2023 och 2024.

Det betyder att DNB och Santanders ränta kan tänkas ligga på ca 5% kommande åren.

Köper man tex en M3 LR eller MY SR för runt 700.000 ink moms (som jag ska göra) så blir räntekostnaden slarvigt räknat 30.000 per år och 100.000 på 3 år.

Det är visserligen förmånligt och lägre än villkoren hos många vanliga bilhandlare.

För oss som ska ha bil i aktiebolag med pengar i bolaget är det dock värt att fråga sig:

Fördelen med finansiell leasing är ju att du får dra av halva momsavgifter under leasingperioden. Kör du ner restvärdet till 50% betyder de halva momsen på 350.000 ink moms. Alltså 35.000 kronor. Även om du skulle ha ner restvärdet till 0% (vilket du inte får) så blir momsavdraget 70.000.

Räntan överstiger detta med råge. Så för den som har råd att köpa bilen kontant i bolaget har jag svårare och svårare att se att finansiell leasing är intressant med nuvarande och kommande ränteläge. Hur tänker ni andra?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av pejvic »

joelsvantesson skrev:
Styrräntan höjs till 2,5 från 1,75. Sen estimerar bankerna i sina huvudscenarion att styrräntan ligger på ca 3 procent under 2023 och 2024.

Det betyder att DNB och Santanders ränta kan tänkas ligga på ca 5% kommande åren.

Köper man tex en M3 LR eller MY SR för runt 700.000 ink moms (som jag ska göra) så blir räntekostnaden slarvigt räknat 30.000 per år och 100.000 på 3 år.

Det är visserligen förmånligt och lägre än villkoren hos många vanliga bilhandlare.

För oss som ska ha bil i aktiebolag med pengar i bolaget är det dock värt att fråga sig:

Fördelen med finansiell leasing är ju att du får dra av halva momsavgifter under leasingperioden. Kör du ner restvärdet till 50% betyder de halva momsen på 350.000 ink moms. Alltså 35.000 kronor. Även om du skulle ha ner restvärdet till 0% (vilket du inte får) så blir momsavdraget 70.000.

Räntan överstiger detta med råge. Så för den som har råd att köpa bilen kontant i bolaget har jag svårare och svårare att se att finansiell leasing är intressant med nuvarande och kommande ränteläge. Hur tänker ni andra?
Håller med.
Dock skall man noga överväga om det är värt att ta bilen på företaget alls.
De senaste åren har kostnaden för att äga (huvudsaken är ägandekostnaden för en Tesla värdeminskning) varit för låg för att det skall vara värt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av John Galt »

Min subvention från Tesla har gått ut och jag överväger releasing. Hur får jag reda på min ränta? Som jag förstår svarar de inte på den frågan när man ringer till DNB.

(och vad har Blipp (Nordea) för ränta?)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev: 23 jan 2023 13:04
Min subvention från Tesla har gått ut och jag överväger releasing. Hur får jag reda på min ränta? Som jag förstår svarar de inte på den frågan när man ringer till DNB.

(och vad har Blipp (Nordea) för ränta?)
Det är inte så lätt. Man kan räkna baklänges om man tar restvärdet på kontraktet, alla inbetalningar inkl bonusen osv men det är klurigt. Jag tänkte köpa loss min X i höst till firman.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av John Galt »


spacecoin skrev:

Det är inte så lätt. Man kan räkna baklänges om man tar restvärdet på kontraktet, alla inbetalningar inkl bonusen osv men det är klurigt. Jag tänkte köpa loss min X i höst till firman.
Har inte de flesta ha samma ränta (efter Teslas rabatt)? Eller sätta den individuellt även på bil-leasing?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev: 23 jan 2023 23:47
spacecoin skrev:

Det är inte så lätt. Man kan räkna baklänges om man tar restvärdet på kontraktet, alla inbetalningar inkl bonusen osv men det är klurigt. Jag tänkte köpa loss min X i höst till firman.
Har inte de flesta ha samma ränta (efter Teslas rabatt)? Eller sätta den individuellt även på bil-leasing?
Det har man ingen aning om. Det är som en svart låda. Och du hade väl 0.25% från början precis som jag? Vad det är nu vet jag inte. 3%? Mer?
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av swegarm »

Märkte först ett år efter att räntan inte var rabatterad att de höjt eftersom de minskade amorteringen motsvarande gömdes höjningen . Var väll fick en slump att de blev så. Ca 5,95% (i november, )
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Curik »

John Galt skrev: 23 jan 2023 23:47
spacecoin skrev:

Det är inte så lätt. Man kan räkna baklänges om man tar restvärdet på kontraktet, alla inbetalningar inkl bonusen osv men det är klurigt. Jag tänkte köpa loss min X i höst till firman.
Har inte de flesta ha samma ränta (efter Teslas rabatt)? Eller sätta den individuellt även på bil-leasing?
Tycker det borde vara så, men jag har 4,95% så bevisligen är det inte så.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av John Galt »


Curik skrev:

Tycker det borde vara så, men jag har 4,95% så bevisligen är det inte så.
Hur har du fått reda på det?

Vill minnas att jag läst några som ringt och får reda på räntan.

Finns det något intresse från DnBs sida att ändra restvärdet tror(/vet) ni? 5-6% verkar ändå ganska lågt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev: 24 jan 2023 15:01
Curik skrev:

Tycker det borde vara så, men jag har 4,95% så bevisligen är det inte så.
Hur har du fått reda på det?
Det står på dnbportal om man privatleasar verkar det som.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Curik »

John Galt skrev: 24 jan 2023 15:01
Curik skrev:

Tycker det borde vara så, men jag har 4,95% så bevisligen är det inte så.
Hur har du fått reda på det?

Vill minnas att jag läst några som ringt och får reda på räntan.

Finns det något intresse från DnBs sida att ändra restvärdet tror(/vet) ni? 5-6% verkar ändå ganska lågt.
Kollade bara fakturan och där står det. Men jag privatleasar dock inte, utan har lån.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av John Galt »

Företagsledning här. Finansiell då.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av robegb »

Jag kör "privat avbetalning"-planen, går det att öka på milen som man har angett att man beräknas åka eller är det bara milpris efter det?
Grubblat lite och har ju en misstanke om att jag kommer åka med än jag angett i början för det är sköjj.....
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av mikebike »

robegb skrev: 26 jan 2023 11:04
Jag kör "privat avbetalning"-planen, går det att öka på milen som man har angett att man beräknas åka eller är det bara milpris efter det?
Grubblat lite och har ju en misstanke om att jag kommer åka med än jag angett i början för det är sköjj.....
Du är rädd för bilen skall minska mer i värde än uppskattat?
Eftersom du har privat avbetalning kan du själv avgöra hur mycket du skall betala varje månad, dock minst det belopp som står på fakturan.
Jag har alltid betalat mer än fakturerat, ibland mycket mer. Nu har jag 15000 kvar på lånet....

PS. Jag har också kört mer än tänkt. 1500 mil på 11 månader istället för 1200 på 12 månader som jag trodde.🙂
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av robegb »

mikebike skrev: 26 jan 2023 12:16
robegb skrev: 26 jan 2023 11:04
Jag kör "privat avbetalning"-planen, går det att öka på milen som man har angett att man beräknas åka eller är det bara milpris efter det?
Grubblat lite och har ju en misstanke om att jag kommer åka med än jag angett i början för det är sköjj.....
Du är rädd för bilen skall minska mer i värde än uppskattat?
Eftersom du har privat avbetalning kan du själv avgöra hur mycket du skall betala varje månad, dock minst det belopp som står på fakturan.
Jag har alltid betalat mer än fakturerat, ibland mycket mer. Nu har jag 15000 kvar på lånet....

PS. Jag har också kört mer än tänkt. 1500 mil på 11 månader istället för 1200 på 12 månader som jag trodde.🙂
Nope, men när man fyller i hur mycket man ska betala i handpenning ändras månadskostnaden desto mer mil man vill ha :)
Ser inte bilen som en. investering av pengar för att de ska öka i värde. Känns som den tiden kan ha passerat för tesla nu :)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av mikebike »

robegb skrev: 26 jan 2023 13:16
mikebike skrev: 26 jan 2023 12:16
robegb skrev: 26 jan 2023 11:04
Jag kör "privat avbetalning"-planen, går det att öka på milen som man har angett att man beräknas åka eller är det bara milpris efter det?
Grubblat lite och har ju en misstanke om att jag kommer åka med än jag angett i början för det är sköjj.....
Du är rädd för bilen skall minska mer i värde än uppskattat?
Eftersom du har privat avbetalning kan du själv avgöra hur mycket du skall betala varje månad, dock minst det belopp som står på fakturan.
Jag har alltid betalat mer än fakturerat, ibland mycket mer. Nu har jag 15000 kvar på lånet....

PS. Jag har också kört mer än tänkt. 1500 mil på 11 månader istället för 1200 på 12 månader som jag trodde.🙂
Nope, men när man fyller i hur mycket man ska betala i handpenning ändras månadskostnaden desto mer mil man vill ha :)
Ser inte bilen som en. investering av pengar för att de ska öka i värde. Känns som den tiden kan ha passerat för tesla nu :)
Jo, men handpenningen ökar eftersom det beräknade restvärdet sjunker med körd sträcka.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Curik »

robegb skrev: 26 jan 2023 13:16
mikebike skrev: 26 jan 2023 12:16
robegb skrev: 26 jan 2023 11:04
Jag kör "privat avbetalning"-planen, går det att öka på milen som man har angett att man beräknas åka eller är det bara milpris efter det?
Grubblat lite och har ju en misstanke om att jag kommer åka med än jag angett i början för det är sköjj.....
Du är rädd för bilen skall minska mer i värde än uppskattat?
Eftersom du har privat avbetalning kan du själv avgöra hur mycket du skall betala varje månad, dock minst det belopp som står på fakturan.
Jag har alltid betalat mer än fakturerat, ibland mycket mer. Nu har jag 15000 kvar på lånet....

PS. Jag har också kört mer än tänkt. 1500 mil på 11 månader istället för 1200 på 12 månader som jag trodde.🙂
Nope, men när man fyller i hur mycket man ska betala i handpenning ändras månadskostnaden desto mer mil man vill ha :)
Ser inte bilen som en. investering av pengar för att de ska öka i värde. Känns som den tiden kan ha passerat för tesla nu :)
Ja, månadskostnaden ändras för att bilen kommer vara värd mindre desto fler mil du kör. Det är för att du ska hamna på ett restvärde som är reflekterar det verkliga värdet bättre. Du kan förhandla månadskostnaden men då får du ett högre eller lägre restvärde.

Så detta är något du bestämmer själv.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Curik »

Idag fick jag mitt "erbjudande" från DNB på resten av lånet för min Model S. Betala in 530k eller avbetala på fyra år. 6,8% ränta. Typ 13 000 i månaden.

Inte jättelockande med avbetalningen. :)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av LarsOJ »

Curik skrev: 16 feb 2023 21:26
Idag fick jag mitt "erbjudande" från DNB på resten av lånet för min Model S. Betala in 530k eller avbetala på fyra år. 6,8% ränta. Typ 13 000 i månaden.

Inte jättelockande med avbetalningen. :)
Du kan väl leasa den i 3år med ett restvärde på säg 50% av dagens värde (530’)? Borde ge en månadskostnad på typ 7300 + ränta. Om du inte vill slanta in allt förstås.

Det kan en bilhandlare hjälpa dig med om det behövs.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: DNB och rörlig ränta

Inlägg av Curik »

LarsOJ skrev: 16 feb 2023 21:36
Curik skrev: 16 feb 2023 21:26
Idag fick jag mitt "erbjudande" från DNB på resten av lånet för min Model S. Betala in 530k eller avbetala på fyra år. 6,8% ränta. Typ 13 000 i månaden.

Inte jättelockande med avbetalningen. :)
Du kan väl leasa den i 3år med ett restvärde på säg 50% av dagens värde (530’)? Borde ge en månadskostnad på typ 7300 + ränta. Om du inte vill slanta in allt förstås.

Det kan en bilhandlare hjälpa dig med om det behövs.
Vad tänker du på för bilhandlare? Den är köpt hos Tesla. Lär väl vara DNB man får förhandla med?
Skriv svar