Bila till Grekland, laddfråga

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Raketen7575
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2021 19:26

Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av Raketen7575 »

Funderar på att bila till Grekland eftersom flygen strular (TM3SR+).
Enl. ABRP så räcker Teslas nätverk långt. Men verkar som vi måste ladda på några udda laddare också.
Bl.a. elektropunji, virta och has.to.bee.
Någon som har erfarenhet av detta?
Måste man måste ha abonnemang, taggar etc till övriga nätverk? :?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av fth »

Det är alltid en bra idé att skaffa abb/tagg i förväg till de kedjor man tror sig behöva, eller åtminstone till någon ”roamingtjänst” som omfattar dessa.

Man vill inte bli stående med 0% SoC vid en laddare i obygden och försöka få igång laddning med bristfälliga instruktioner på det lokala språket, eller upptäcka att det krävs en address och/eller kreditkort i det aktuella landet för att öht registrera sig (ja, så illa är det ibland).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av fth »

Jag kollade lite i ChargePoint (den enda roamingtjänst jag har abb till), den ger iaf tillgång till många laddare på den vägen.

Jag har själv bara använt ChargePoint för destinationsladdning i Tyskland, men där var dom iaf billigast av som tjänster jag kollade.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hallonbat
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 jul 2019 09:08
Ort: Täby

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av Hallonbat »

Vi laddar just nu på SuC i Aten. Körde ner genom Italien och tog färjan från Bari till Igoumenitsa. Inga problem med laddning. Laddade vid Ikea i Bari på en Enel X laddare med hjälp av appen JuicePass. Utöver det har det bara varit laddning på hotell och Teslas laddare. Kan vara bra att ladda ordentligt innan färjan eftersom det är ganska långt till SuC i Patras. Man kan också fortsätta med färjan till Patras men det tar ju längre tid än att köra.
2019 Model S LR - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av TiborBlomhall »

När vi skulle ta Teslan till Aten kom vi fram till att bäst väg var via Italien. Superchargers hela vägen till Bari sen ta färjan över till Grekland.

Vi åkte inte till slut, pandemin kom i vägen, men än idag är det nog bästa vägen.

Hallonbat kom visst med samma tips medan jag skrev mitt. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
När vi skulle ta Teslan till Aten kom vi fram till att bäst väg var via Italien. Superchargers hela vägen till Bari sen ta färjan över till Grekland.

Vi åkte inte till slut, pandemin kom i vägen, men än idag är det nog bästa vägen.

Hallonbat kom visst med samma tips medan jag skrev mitt. :)
Kan man lösa laddning hela vägen så är ju landvägen över Tjeckien, Ungern, Serbien etc betydligt snabbare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av MWall »

fth skrev:
TiborBlomhall skrev:
När vi skulle ta Teslan till Aten kom vi fram till att bäst väg var via Italien. Superchargers hela vägen till Bari sen ta färjan över till Grekland.

Vi åkte inte till slut, pandemin kom i vägen, men än idag är det nog bästa vägen.

Hallonbat kom visst med samma tips medan jag skrev mitt. :)
Kan man lösa laddning hela vägen så är ju landvägen över Tjeckien, Ungern, Serbien etc betydligt snabbare.

/fth
Många gränser du ska över också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bila till Grekland, laddfråga

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Många gränser du ska över också.
Jo, det är ju sant, jag har vant mig vid att gränserna knappt märks längre, eftersom jag mest kör inom EU.

Så fort man åker utanför dessa länder så finns det förstås hyfsat stor risk att man måste stå i kö vid gränsen några timmar, jag har själv råkat ut för det någon gång mellan Slovenien och Kroatien.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar