Andrahandsvärde Long Range

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av easyliving »

Noterar att Riddermark tycker att 700 000 kr är ett rimligt pris för de flesta av sin M3LR från 2021. Tycker överlag att det är stor spridning i prisbilden på ganska identiska bilar. Har det med importbilarna att göra?
Capo
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 mar 2022 11:24

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Capo »

Det finns en hel del tyskimporterade M3LR och M3P på Blocket som ligger klart under Riddermarks 700` nivå, men de verkar också vara mer svårsålda trots klart lägre pris
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Arn »

Med tanke på prisuppgången hade det varit bättre att äga bilen privat än att ha som tjänstebil och istället för denna bilförmån få ut högre lön från sin arbetsgivare. Men svårt att veta i efterhand.
Magnus +_
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jun 2022 11:36

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Magnus +_ »

Finns det någon nackdel med Tysk-import Tesla?
Skatter?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av tigermann »

Magnus +_ skrev:
Finns det någon nackdel med Tysk-import Tesla?
Skatter?
Dom saknar vagnskadegaranit så man behöver helförsäkring. Sen brukar dom vara dyrare att försäkra generellt.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5415
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av SwedishAdvocate »

tigermann skrev:
Magnus +_ skrev:
Finns det någon nackdel med Tysk-import Tesla?
Skatter?
Dom saknar vagnskadegaranit så man behöver helförsäkring. Sen brukar dom vara dyrare att försäkra generellt.
En del på forumet hävdar att det inte är så längre. Kanske går det att kolla på ngt sätt med ett tilltänkt försäkringsbolag?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av agehall »

Watercircles sa att det var så till mig så sent som i torsdags, dvs att importbilar saknar vagnskadegaranti.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Dafro »

agehall skrev:
Watercircles sa att det var så till mig så sent som i torsdags, dvs att importbilar saknar vagnskadegaranti.
Det tror jag stämmer, tror syftningen var på om dom var dyrare att försäkra rent generellt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av agehall »

Dafro skrev:
agehall skrev:
Watercircles sa att det var så till mig så sent som i torsdags, dvs att importbilar saknar vagnskadegaranti.
Det tror jag stämmer, tror syftningen var på om dom var dyrare att försäkra rent generellt.
Du behöver helförsäkring tidigare, så generellt sett skulle jag säga att de är dyrare att försäkra, ja. Det varierar ju förstås individuellt och skillnaden de uppgav för mig var inget som fick mig att fundera på att göra om kalkylen. YMMV.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5415
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
.../ tror syftningen var på om dom var dyrare att försäkra rent generellt.
Precis. Lite otydligt av mig kanske...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5415
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev:
Du behöver helförsäkring tidigare, så generellt sett skulle jag säga att de är dyrare att försäkra, ja. /...
Den aspekten tänkte jag dock inte på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
G85
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jul 2022 08:10

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av G85 »

Tänkte jag skulle uppdatera lite angående prisutveckling. :)

Snabb ökning i antal bilar till salu av modell 2021 precis efter att bonusen togs bort...
bokeh_plot (2).png
bokeh_plot (1).png
bokeh_plot.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Legato »

G85 skrev:
Tänkte jag skulle uppdatera lite angående prisutveckling. :)

Snabb ökning i antal bilar till salu av modell 2021 precis efter att bonusen togs bort...
Tack för uppdateringen och mycket bra data.

Syns verkligen hur priserna dyker nu. Är övertygad om att det kommer fortsätta (för M3). Intressant dock att nivån fortfarande inte är lägre än maj generellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Lurkern »

Vi lär få se lite stöd nu när Teslaspekulanterna tittar på begagnade bilar istället för nya, när bonusen är historia.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Legato »

Lurkern skrev:
Vi lär få se lite stöd nu när Teslaspekulanterna tittar på begagnade bilar istället för nya, när bonusen är historia.
Väldigt marginellt imo eftersom väldigt få nya M3 sålts på sistone. MY har tagit över. Dessutom är hög andel företagsleasade och då väljer de flesta nytt oavsett bonus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Jaegaern »

Jag tror att elbilar kommer säljas lite billigare innan det vänder, men att det kommer vända rätt rejält runt 2025. Nånstans där borde de allra flesta slutat köpa fossilbilar, samt kikar på att köpa elbil. Då kommer blocket etc dammsugas på elbilar. Folk kör generellt småbilar så model 3 kommer nog stå sig rätt bra!

Även om det kommer fler billigare bilar från Kina, samt att Tesla faktiskt börjar leverera den mindre bilen, kommer vi nå den magiska gränsen på ~15%, så kallad tipping point.
Jag tror inte många förstår hur stort behovet av elbilar kommer bli. Förhoppningsvis fattar typ VW och andra OEMs, men det kommer slå hårt på dem och öka begagnatmarknaden.

Det är mina 2 ören iaf!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av CrazyGang »

Sålde precis min 2020 M3 LR med 5600 mil. Blev erbjuden 530’ i augusti, fick 470’ nu.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av McFace »

CrazyGang skrev:
Sålde precis min 2020 M3 LR med 5600 mil. Blev erbjuden 530’ i augusti, fick 470’ nu.
Jag fick erbjudande från Tesla om 440' för min 2021 M3 LR med ca 5600 mil. Inte superlockande.
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Anzwer »

Lånar denna tråd trots att frågan rör en SR uttagen förra året i November. För skojs skull så kollade jag med Bilia vad de skulle ge för min Tesla och det jag fick som svar var 390k. Bilen har gått 800mil och mitt svar till de var att det var ett riktigt skam bud! Hur mkt skulle jag kunna få ett år efter, om jag nu ens skulle sälja? Jag gav 580k med vinterdäck och även om jag fick 70k i bonus så känns jo 390k alldeles för lite.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Jordgubben »

Anzwer skrev:
Lånar denna tråd trots att frågan rör en SR uttagen förra året i November. För skojs skull så kollade jag med Bilia vad de skulle ge för min Tesla och det jag fick som svar var 390k. Bilen har gått 800mil och mitt svar till de var att det var ett riktigt skam bud! Hur mkt skulle jag kunna få ett år efter, om jag nu ens skulle sälja? Jag gav 580k med vinterdäck och även om jag fick 70k i bonus så känns jo 390k alldeles för lite.
Mer än 75% av nypriset för ett år gammal bil när det är överskott på marknaden känns rätt ok? Precovid kanske till och med riktigt bra?
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Anzwer »

Jordgubben skrev:
Anzwer skrev:
Lånar denna tråd trots att frågan rör en SR uttagen förra året i November. För skojs skull så kollade jag med Bilia vad de skulle ge för min Tesla och det jag fick som svar var 390k. Bilen har gått 800mil och mitt svar till de var att det var ett riktigt skam bud! Hur mkt skulle jag kunna få ett år efter, om jag nu ens skulle sälja? Jag gav 580k med vinterdäck och även om jag fick 70k i bonus så känns jo 390k alldeles för lite.
Mer än 75% av nypriset för ett år gammal bil när det är överskott på marknaden känns rätt ok? Precovid kanske till och med riktigt bra?
Må vara 75% men det känns ändå väldigt lågt. Nu är det ett svar från en bilhandlare men man får jo hoppas på att man kan få mer än så.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Tellus »

Kvd brukar vara en bra måttstock, men även där blir det dåligt med bud ibland, på denna M3P tillexempel.
Vill man gynna handlare som har det svårt, kan man välja denna istället
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /105054937
DDBAD8D4-D73B-4AA9-8A99-5A08B18A82C4.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 okt 2021 23:08

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Anzwer »

Tellus skrev:
Kvd brukar vara en bra måttstock, men även där blir det dåligt med bud ibland, på denna M3P tillexempel.
Vill man gynna handlare som har det svårt, kan man välja denna istället
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /105054937
Det var jo skillnader :)

Har kollat med Carla.se och de sa 400k och nu får jag se vad car drop säger. Är nog lite chockad då jag trodde inte att den skulle tappa så mkt i värde på ett år, men jag antar att de tar miljöbonus som jag redan har fått i beräkningen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Tellus »

Anzwer skrev:
Tellus skrev:
Kvd brukar vara en bra måttstock, men även där blir det dåligt med bud ibland, på denna M3P tillexempel.
Vill man gynna handlare som har det svårt, kan man välja denna istället
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /105054937
Det var jo skillnader :)

Har kollat med Carla.se och de sa 400k och nu får jag se vad car drop säger. Är nog lite chockad då jag trodde inte att den skulle tappa så mkt i värde på ett år, men jag antar att de tar miljöbonus som jag redan har fått i beräkningen.
Sätter du ut den på blocket med blipp för 449 tror jag den blir såld rätt snabbt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av pejvic »

Anzwer skrev:
Tellus skrev:
Kvd brukar vara en bra måttstock, men även där blir det dåligt med bud ibland, på denna M3P tillexempel.
Vill man gynna handlare som har det svårt, kan man välja denna istället
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /105054937
Det var jo skillnader :)

Har kollat med Carla.se och de sa 400k och nu får jag se vad car drop säger. Är nog lite chockad då jag trodde inte att den skulle tappa så mkt i värde på ett år, men jag antar att de tar miljöbonus som jag redan har fått i beräkningen.
jag tycker inte du skall basera värdet på bilen på vad en handlare som vill tjäna 70 tusen ger dig.
Från mitten av sep blev det lite köpstopp på firmorna så du måste sälja den privat om du vill ha bättre betalt.

Tror säkert som föregående att du kan räkna med minst 450 för bilen, kanske 460 eller 470 och då har du max 10% tapp på ett år.
Helt ok. Det du inte visste när du köpte den är den stora uppgradering som 22:orna fick. Det sänkte nog 21orna litegrann. Man vet ju aldrig sånt innan.
men 10% tapp på ett år är inte farligt.

380 är ett skambud. du kan få 420 av mig rakt av. kontant. Utan att jag ens behöver bilen.
Haft alla 3/Y
Skriv svar