Andrahandsvärde Long Range

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
G85
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jul 2022 08:10

Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av G85 »

Tjena,

I april iår köpte jag en LR. För att göra research om vad priserna liggar på skapade jag ett litet program som automatiskt hämtar alla annonser till Tesla LR som är till salu på Blocket. Programmet letar efter antingen ordet "LR" eller "Long" i rubriken till annonsen och filtrerar på alla modeller från 2019 och framåt.

Sedan dess har jag låtit köra programmet lite då och då och nu har jag samlat ihop lite data som kan vara intressant för er också att ta del av här i forumet! :)

Graferna visar snittpriset från alla annonser på Blocket under det datum då jag laddat ned datan. Vi kan se att antalet till salu har stigit något för modellår 2020 och 2021 medan det legat stadigt/sjunkit något för 2019. Förvånande är också att snittpriserna sjunkit på sista tiden för modellår 2020 medan det ökat för 2019 och 2021!

Jag har även all data för miltal, men inte lagt till det i graferna.
snittpris.png
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av MalmoM3 »

Snyggt! Jag sålde nyligen min bil till Carla.se för 523k. M3 LR 2019, svart.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Pontus »

Det vore ju kanske intressant att se dom som legat ute ett tag och sänkt priset lite så man får bort dom riktiga drömmarna som bara lägger ut bilen till ett väldigt högt pris och hoppas tjäna pengar, speciellt nu när det pratas så mycket om långa leveranstider och höga andrahandsvärden.
Intressant att se ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
G85
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jul 2022 08:10

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av G85 »

MalmoM3 skrev:
Snyggt! Jag sålde nyligen min bil till Carla.se för 523k. M3 LR 2019, svart.
Det tycker jag verkar vara ett bra pris! Följande sammanställande statistik gäller just nu för modellår 2019 på LR på Blocket.
Screenshot 2022-07-03 105624.png
Användarvisningsbild
G85
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jul 2022 08:10

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av G85 »

Pontus skrev:
Det vore ju kanske intressant att se dom som legat ute ett tag och sänkt priset lite så man får bort dom riktiga drömmarna som bara lägger ut bilen till ett väldigt högt pris och hoppas tjäna pengar, speciellt nu när det pratas så mycket om långa leveranstider och höga andrahandsvärden.
Intressant att se ändå.
Intressant! Jag har data på användarnamn på säljare, kommun, färg och registreringsnummer (när det angivits). Med den kombinationen skulle man kunna se om samma bil legat ute längre period/flera gånger och om priset justerats.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av taliz »

Om annonsen försvinner snabbt är det troligen ett rimligt pris.
Ligger annonsen kvar i veckor(som många gör) är det alldeles för högt och inget man bör anta är snittpris vid försäljning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av NiklasTesla »

G85 skrev:
Tjena,

I april iår köpte jag en LR. För att göra research om vad priserna liggar på skapade jag ett litet program som automatiskt hämtar alla annonser till Tesla LR som är till salu på Blocket. Programmet letar efter antingen ordet "LR" eller "Long" i rubriken till annonsen och filtrerar på alla modeller från 2019 och framåt.

Sedan dess har jag låtit köra programmet lite då och då och nu har jag samlat ihop lite data som kan vara intressant för er också att ta del av här i forumet! :)

Graferna visar snittpriset från alla annonser på Blocket under det datum då jag laddat ned datan. Vi kan se att antalet till salu har stigit något för modellår 2020 och 2021 medan det legat stadigt/sjunkit något för 2019. Förvånande är också att snittpriserna sjunkit på sista tiden för modellår 2020 medan det ökat för 2019 och 2021!

Jag har även all data för miltal, men inte lagt till det i graferna.
Tack för intressant och bra inlägg (misstänkt detta från början innan köp).

Min bild:
-höga bränslepriser, brist på chip och annat leder till längre leveranstid och högre inköpspriser för nya bilar.
Sedan har vi avskaffande av bonus om bilen är för dyr, billig servicekostnad och kan själv se att Model 3 håller ihop bra nu +12000mil senare. Sedan har vi ju nu också årtionden av slapp valutapolitik som också gör bra andrahandsvärde.

Nu kanske jag är kaxig (har mörk framtidsbild eller ljus framtidsbild beroende på hur man ser på saken) men tror Model 3 från 2019 kan fortsätta upp i pris ytterligare.

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Om annonsen försvinner snabbt är det troligen ett rimligt pris.
Ligger annonsen kvar i veckor(som många gör) är det alldeles för högt och inget man bör anta är snittpris vid försäljning.
Det är ett ganska vanligt knep som en bilhandlare kan använda sig av…
Det kostar en blocketannons.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av R2D2 »

Ser ut som att dom generellt har höjt priserna nu på de begagnade, när jag kollade inför försäljningen av min så låg de runt 490k. Nu är de uppe i 540k
Synd att man sålde en vecka för tidigt :lol:
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Om annonsen försvinner snabbt är det troligen ett rimligt pris.
Ligger annonsen kvar i veckor(som många gör) är det alldeles för högt och inget man bör anta är snittpris vid försäljning.

Om annonsen försvinner snabbt, så är det troligen ett för lågt pris :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av easyliving »

Noterar att Riddermark tycker att 700 000 kr är ett rimligt pris för de flesta av sin M3LR från 2021. Tycker överlag att det är stor spridning i prisbilden på ganska identiska bilar. Har det med importbilarna att göra?
Capo
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 mar 2022 11:24

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Capo »

Det finns en hel del tyskimporterade M3LR och M3P på Blocket som ligger klart under Riddermarks 700` nivå, men de verkar också vara mer svårsålda trots klart lägre pris
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Arn »

Med tanke på prisuppgången hade det varit bättre att äga bilen privat än att ha som tjänstebil och istället för denna bilförmån få ut högre lön från sin arbetsgivare. Men svårt att veta i efterhand.
Magnus +_
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jun 2022 11:36

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Magnus +_ »

Finns det någon nackdel med Tysk-import Tesla?
Skatter?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av tigermann »

Magnus +_ skrev:
Finns det någon nackdel med Tysk-import Tesla?
Skatter?
Dom saknar vagnskadegaranit så man behöver helförsäkring. Sen brukar dom vara dyrare att försäkra generellt.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av SwedishAdvocate »

tigermann skrev:
Magnus +_ skrev:
Finns det någon nackdel med Tysk-import Tesla?
Skatter?
Dom saknar vagnskadegaranit så man behöver helförsäkring. Sen brukar dom vara dyrare att försäkra generellt.
En del på forumet hävdar att det inte är så längre. Kanske går det att kolla på ngt sätt med ett tilltänkt försäkringsbolag?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av agehall »

Watercircles sa att det var så till mig så sent som i torsdags, dvs att importbilar saknar vagnskadegaranti.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Dafro »

agehall skrev:
Watercircles sa att det var så till mig så sent som i torsdags, dvs att importbilar saknar vagnskadegaranti.
Det tror jag stämmer, tror syftningen var på om dom var dyrare att försäkra rent generellt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av agehall »

Dafro skrev:
agehall skrev:
Watercircles sa att det var så till mig så sent som i torsdags, dvs att importbilar saknar vagnskadegaranti.
Det tror jag stämmer, tror syftningen var på om dom var dyrare att försäkra rent generellt.
Du behöver helförsäkring tidigare, så generellt sett skulle jag säga att de är dyrare att försäkra, ja. Det varierar ju förstås individuellt och skillnaden de uppgav för mig var inget som fick mig att fundera på att göra om kalkylen. YMMV.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
.../ tror syftningen var på om dom var dyrare att försäkra rent generellt.
Precis. Lite otydligt av mig kanske...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av SwedishAdvocate »

agehall skrev:
Du behöver helförsäkring tidigare, så generellt sett skulle jag säga att de är dyrare att försäkra, ja. /...
Den aspekten tänkte jag dock inte på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
G85
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jul 2022 08:10

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av G85 »

Tänkte jag skulle uppdatera lite angående prisutveckling. :)

Snabb ökning i antal bilar till salu av modell 2021 precis efter att bonusen togs bort...
bokeh_plot (2).png
bokeh_plot (1).png
bokeh_plot.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Legato »

G85 skrev:
Tänkte jag skulle uppdatera lite angående prisutveckling. :)

Snabb ökning i antal bilar till salu av modell 2021 precis efter att bonusen togs bort...
Tack för uppdateringen och mycket bra data.

Syns verkligen hur priserna dyker nu. Är övertygad om att det kommer fortsätta (för M3). Intressant dock att nivån fortfarande inte är lägre än maj generellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Lurkern »

Vi lär få se lite stöd nu när Teslaspekulanterna tittar på begagnade bilar istället för nya, när bonusen är historia.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Andrahandsvärde Long Range

Inlägg av Legato »

Lurkern skrev:
Vi lär få se lite stöd nu när Teslaspekulanterna tittar på begagnade bilar istället för nya, när bonusen är historia.
Väldigt marginellt imo eftersom väldigt få nya M3 sålts på sistone. MY har tagit över. Dessutom är hög andel företagsleasade och då väljer de flesta nytt oavsett bonus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar