Laga stenskott i glastak

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Laga stenskott i glastak

Inlägg av xrayspex »

Någon som vet var man kan få lagat ett stenskott i glastaket? Besökte CarGlass men de vägrade laga det med motiveringen att det kan spricka under lagningen och då kan de inte byta tak.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av Mr_Ewing »

Konstigt - jag har lagat flera vindrutor och de säger till innan att om det spricker vid lagning så är det på egen risk.
Vad skulle skillnaden vara på ett tak?
Det är väl bara att prova - spricker det så spricker det annars är det en WIN.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av xrayspex »

Jag fick lite känslan av att de inte ville ha med Tesla att göra överhuvudtaget.
backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av backe »

Mr_Ewing skrev:
Konstigt - jag har lagat flera vindrutor och de säger till innan att om det spricker vid lagning så är det på egen risk.
Vad skulle skillnaden vara på ett tak?
Det är väl bara att prova - spricker det så spricker det annars är det en WIN.
Vad jag kan läsa mig till så vill dom inte göra det då dom inte kan byta glastaket om det spricker. Det är väl en ganska bra motivering kan jag tycka? Själv skulle jag bli ganska less om någon spräcker hela taket och sen inte kan byta det.

Utan att ha svar på frågan så skulle jag bara kolla vidare med t.ex. Ryds?
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av ErikHallq »

Jag fick det lagat på ryds i hägersten, precis som andra sa, på egen risk. Dessutom gäller ingen glasförsäkring, så blev 900kr istället för gratis. Men billigare än vagnskadegaranti.

Blev halvbra gjort. Blev en vit prick där de borrade tyvärr.

Fick stenskott ca 6 månader senare där taket sprack på en gång, så nu ska glaset bytas, dock av Werksta i Danderyd
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av xrayspex »

Då finns det i alla fall en chans att det går att fixa.
Ryds skall försöka laga det i morgon, hoppas det funkar.
Användarvisningsbild
xrayspex
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 jul 2021 10:47

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av xrayspex »

Så var det fixat. P.g.a. toningen så ser man tyvärr i en vit prick på insidan (efter borrningen) men förhoppningsvis så spricker det inte i alla fall.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av Mr_Ewing »

xrayspex skrev:
Jag fick lite känslan av att de inte ville ha med Tesla att göra överhuvudtaget.
Trist inställning och det lär ju finnas en hel del affärer att göra med tanke på antalet glastak på Teslor som åker runt på vägarna.
Och jag tycker ändå att man kan låta kunden avgöra om de vill ta risken eller inte - oavsett om de kan byta taket eller inte.

Helt orelaterat - men jag skulle lämna in min i3 på samma ställe som jag lämnat in mina tidigare bilar för att åtgärda lite små lackskador
De ville inte ta sig an i3:an med motiveringen att det kunde börja brinna i lackverkstan... Facepalm - dumstrut - Gonatt.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av ErikHallq »

Mr_Ewing skrev:
xrayspex skrev:
Jag fick lite känslan av att de inte ville ha med Tesla att göra överhuvudtaget.
Trist inställning och det lär ju finnas en hel del affärer att göra med tanke på antalet glastak på Teslor som åker runt på vägarna.
Och jag tycker ändå att man kan låta kunden avgöra om de vill ta risken eller inte - oavsett om de kan byta taket eller inte.

Helt orelaterat - men jag skulle lämna in min i3 på samma ställe som jag lämnat in mina tidigare bilar för att åtgärda lite små lackskador
De ville inte ta sig an i3:an med motiveringen att det kunde börja brinna i lackverkstan... Facepalm - dumstrut - Gonatt.
Spännande, så de är oroliga att en elbil ska börja brinna i en verkstad med eventuell lättantändlig luft/gas. Men en fossilbil som slår gnistor och bokstavligt talat exploderar flera gånger per minut är ingen fara :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av mikebike »

ErikHallq skrev:
Mr_Ewing skrev:
xrayspex skrev:
Jag fick lite känslan av att de inte ville ha med Tesla att göra överhuvudtaget.
Trist inställning och det lär ju finnas en hel del affärer att göra med tanke på antalet glastak på Teslor som åker runt på vägarna.
Och jag tycker ändå att man kan låta kunden avgöra om de vill ta risken eller inte - oavsett om de kan byta taket eller inte.

Helt orelaterat - men jag skulle lämna in min i3 på samma ställe som jag lämnat in mina tidigare bilar för att åtgärda lite små lackskador
De ville inte ta sig an i3:an med motiveringen att det kunde börja brinna i lackverkstan... Facepalm - dumstrut - Gonatt.
Spännande, så de är oroliga att en elbil ska börja brinna i en verkstad med eventuell lättantändlig luft/gas. Men en fossilbil som slår gnistor och bokstavligt talat exploderar flera gånger per minut är ingen fara :-P
Och har en tank med 70 liter bensin.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla_Lund
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 jan 2019 15:56

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av Tesla_Lund »

ErikHallq skrev:
Jag fick det lagat på ryds i hägersten, precis som andra sa, på egen risk. Dessutom gäller ingen glasförsäkring, så blev 900kr istället för gratis. Men billigare än vagnskadegaranti.

Blev halvbra gjort. Blev en vit prick där de borrade tyvärr.

Fick stenskott ca 6 månader senare där taket sprack på en gång, så nu ska glaset bytas, dock av Werksta i Danderyd
Får man lov och fråga vad glasbytet kostar på Werksta? Själv fick jag betala 13328 hos Tesla i Malmö
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av ErikHallq »

Tesla_Lund skrev:
ErikHallq skrev:
Jag fick det lagat på ryds i hägersten, precis som andra sa, på egen risk. Dessutom gäller ingen glasförsäkring, så blev 900kr istället för gratis. Men billigare än vagnskadegaranti.

Blev halvbra gjort. Blev en vit prick där de borrade tyvärr.

Fick stenskott ca 6 månader senare där taket sprack på en gång, så nu ska glaset bytas, dock av Werksta i Danderyd
Får man lov och fråga vad glasbytet kostar på Werksta? Själv fick jag betala 13328 hos Tesla i Malmö
Vet inte ännu, jag hoppas på mer :-P

Har självriskreducering och då måste reparationen kosta mer än självrisken från början. Så minst 13750kr. Så 13328kr hos tesla blir 13328kr, men 14000kr hos werksta blir ca 6000-7000kr totalt :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av Henrik_skane »

Jag har ett litet stenskott och hittar ingen som vill pröva att laga (på min risk). Funderar nu på att göra riktigt rent och applicera superlim så vatten hindras från att tränga in. Förhoppningen/idéen är att det ska förlänga tiden tills det blir en spricka i rutan. Någon som testat och kan dela med sig av sin erfarenhet från denna bonna ”reparation”?
Användarvisningsbild
dell0
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jun 2021 17:58
Ort: Hallsberg

Re: Laga stenskott i glastak

Inlägg av dell0 »

Skriv svar