Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien
Från 25 juni till 6 juli gjorde jag och min son en resa genom Centraleuropa. Vi tog färjan från Karlskrona till Gdynia första natten, körde runt i nordöstra Polen andra och tredje dagarna, fortsatte till Krakow, Wroclaw och Prag. Vidare söderut till Wien, Ljubljana, innan vi vände norrut igen. På återvägen övernattade vi i Rosenheim, Regensburg, Coburg och Dresden.
I Polen var det glest mellan laddarna, speciellt i området öster om Wisla, det vill säga de delar som var Ost- och Westpreussen fram till 1945. Vi laddade fullt vid en Greenway-stolpe på förmiddagen 26/6 i Gdansk. Det visade sig att det skulle räcka två dagar, men det visste vi inte på förhand. Bilen drog ytterst lite ström. Vi körde 55 mil de två första dagarna och det skulle som sagt ha räckt, men för säkerhets skull passade vi på att ladda lite vid en 50 kW-stolpe (Greenway) i Elblag på morgonen 27/6.
Efter det laddade vi i Ciechocinek, varpå vi körde runt i och kring Thorn. På vägen söderut genom Polen försökte vi ladda vid en snabbladdare från Greenway vid Rokicińska Łódź. Där fanns en stolpe med två 150 kW anslutningar och två stolpar med vardera två 100 kW anslutningar. Två tekniker var och arbetade på 150 kW stolpen, som var ur funktion. Det visade sig att även 100 kW stolparna var dåliga. Alldeles i början fick vi strax över 90 kW, men det sjönk inom kort till 20-30 kW. Vi orkade inte vänta, utan åkte till SuC vid Lucmierz, där det fanns 7 lediga (av 8) laddare. Vi fick nästan på en gång 250 kW. Det var enda gången laddning krånglade, förutom när vi inte hittade en laddare i ett parkeringsgarage i Salzburg. Då åkte vi bara till en annan plats i staden och laddade, medan vi vandrade runt.
I Prag hade vi inte möjlighet att ladda medan vi var där och vårt intryck är att Polen och Tjeckien hade betydligt färre publika laddare. I dessa länder var vi en stor del av tiden beroende av Teslas Supercharger, samt i ett fall destinationsladdare på hotell. I Österrike, Slovenien och Tyskland är det däremot så gott om andra laddmöjligheter att vi inte behövde SuC på sex dagar. I dessa länder klarade vi oss helt med apparna Mobility+ (från EnBW) och EinfachStromLaden (från Maingau). Under de dagarna laddade vi bara när vi ändå skulle stanna, eftersom det finns så gott om laddare (om än långsamma) på platser vi ändå vill besöka. Det räckte gott och väl och var mycket smidigt. Vi behövde aldrig köa till laddare
Sista dagen körde vi från Dresden till Uppsala, knappt 125 mil. Då laddade vi i Herzsprung, Markaryd och på en E.On-station utanför Norrköping. Allt fungerade smidigt, förutom nattliga vägarbeten när vi passerade genom Stockholm.
Bilen (M3LR-20) är imponerande snål. Under hela resan drog den 152 Wh/km, men det som imponerade allra mest var hur snål den är på motorväg i fart runt 120 km/h. På alla V3-SuC fick vi upp till 250 kW laddeffekt, förutom Tindered, där vi i alla fall fick över 235 kW. Förutom strulet i Polen så var laddning närmast en icke-fråga. Förra sommaren klagade jag mycket på att bilen varnade, pep och dummade sig för allt möjligt. Det drev mig till vansinne, men denna sommar var bilen mycket bättre i det avseendet. Uppenbarligen har mjukvaran förbättrats. En sak som däremot störde var navigatorn, som alltför ofta underlät att ge instruktioner, eller gav otydliga instruktioner. Den kunde också hitta på märkliga rutter. Värst var när den lurade in oss på centrala torget i Krakow, som är en fotgängarzon.
Allt som allt en mycket lyckad resa!
I Polen var det glest mellan laddarna, speciellt i området öster om Wisla, det vill säga de delar som var Ost- och Westpreussen fram till 1945. Vi laddade fullt vid en Greenway-stolpe på förmiddagen 26/6 i Gdansk. Det visade sig att det skulle räcka två dagar, men det visste vi inte på förhand. Bilen drog ytterst lite ström. Vi körde 55 mil de två första dagarna och det skulle som sagt ha räckt, men för säkerhets skull passade vi på att ladda lite vid en 50 kW-stolpe (Greenway) i Elblag på morgonen 27/6.
Efter det laddade vi i Ciechocinek, varpå vi körde runt i och kring Thorn. På vägen söderut genom Polen försökte vi ladda vid en snabbladdare från Greenway vid Rokicińska Łódź. Där fanns en stolpe med två 150 kW anslutningar och två stolpar med vardera två 100 kW anslutningar. Två tekniker var och arbetade på 150 kW stolpen, som var ur funktion. Det visade sig att även 100 kW stolparna var dåliga. Alldeles i början fick vi strax över 90 kW, men det sjönk inom kort till 20-30 kW. Vi orkade inte vänta, utan åkte till SuC vid Lucmierz, där det fanns 7 lediga (av 8) laddare. Vi fick nästan på en gång 250 kW. Det var enda gången laddning krånglade, förutom när vi inte hittade en laddare i ett parkeringsgarage i Salzburg. Då åkte vi bara till en annan plats i staden och laddade, medan vi vandrade runt.
I Prag hade vi inte möjlighet att ladda medan vi var där och vårt intryck är att Polen och Tjeckien hade betydligt färre publika laddare. I dessa länder var vi en stor del av tiden beroende av Teslas Supercharger, samt i ett fall destinationsladdare på hotell. I Österrike, Slovenien och Tyskland är det däremot så gott om andra laddmöjligheter att vi inte behövde SuC på sex dagar. I dessa länder klarade vi oss helt med apparna Mobility+ (från EnBW) och EinfachStromLaden (från Maingau). Under de dagarna laddade vi bara när vi ändå skulle stanna, eftersom det finns så gott om laddare (om än långsamma) på platser vi ändå vill besöka. Det räckte gott och väl och var mycket smidigt. Vi behövde aldrig köa till laddare
Sista dagen körde vi från Dresden till Uppsala, knappt 125 mil. Då laddade vi i Herzsprung, Markaryd och på en E.On-station utanför Norrköping. Allt fungerade smidigt, förutom nattliga vägarbeten när vi passerade genom Stockholm.
Bilen (M3LR-20) är imponerande snål. Under hela resan drog den 152 Wh/km, men det som imponerade allra mest var hur snål den är på motorväg i fart runt 120 km/h. På alla V3-SuC fick vi upp till 250 kW laddeffekt, förutom Tindered, där vi i alla fall fick över 235 kW. Förutom strulet i Polen så var laddning närmast en icke-fråga. Förra sommaren klagade jag mycket på att bilen varnade, pep och dummade sig för allt möjligt. Det drev mig till vansinne, men denna sommar var bilen mycket bättre i det avseendet. Uppenbarligen har mjukvaran förbättrats. En sak som däremot störde var navigatorn, som alltför ofta underlät att ge instruktioner, eller gav otydliga instruktioner. Den kunde också hitta på märkliga rutter. Värst var när den lurade in oss på centrala torget i Krakow, som är en fotgängarzon.
Allt som allt en mycket lyckad resa!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 10 dec 2020 17:46
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Åkte ner till en ö i södra kroatien. Med frugans sr+ om ni är osäkra ladda hem Elen appen för Kroatien och Orlen för Polen det finns laddare överallt förutom på ön vi var på.. 3 av 3 trasiga.. laddade 220 via vårat hus vi hade på plats.. min bild av hela resan är att Österrike är seriöst investerat i laddplatser. Polen och tyskland not so much..
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 10 dec 2020 17:46
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Btw underbar resa och planerar redan nästa tur med bilen..milkostnad överlag var 7kr milen...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Menar du att det är ont om laddplatser i Tyskland? Jag tycker det finns enormt många laddplatser där.Teslawessla skrev:Åkte ner till en ö i södra kroatien. Med frugans sr+ om ni är osäkra ladda hem Elen appen för Kroatien och Orlen för Polen det finns laddare överallt förutom på ön vi var på.. 3 av 3 trasiga.. laddade 220 via vårat hus vi hade på plats.. min bild av hela resan är att Österrike är seriöst investerat i laddplatser. Polen och tyskland not so much..
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 10 dec 2020 17:46
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Inte färre i tyskland. Det är mer att läget är bättre i Österrike än tyskland. Iaf på dom laddarna jag besökte.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3325
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Jag tycker läget varit bra på laddarna i Tyskland. Väldigt vanligt med laddare på ställen där jag ändå velat stanna.Teslawessla skrev:Inte färre i tyskland. Det är mer att läget är bättre i Österrike än tyskland. Iaf på dom laddarna jag besökte.
En annan sak jag tänkt på är att den vita klädseln på sätena inte drar till sig värme nämnvärt. Det var riktigt varmt under större delen av resan, oftast över 30 grader, upp till 37 grader som mest i Ljubljana. Bilen stod ofta i gassande sol och hög temperatur. Vi satte på kylning med appen förstås, men ibland bara kort innan vi kom till bilen, vilket knappast skulle ha räckt för att kyla upp säten som blivit uppvärmda av solsken. Trots det kändes det aldrig obehagligt att sätta sig i bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Jag har en med svart tyg och en med vit klädsel och det är otroligt stor skillnad faktisktNiklas Z skrev:Jag tycker läget varit bra på laddarna i Tyskland. Väldigt vanligt med laddare på ställen där jag ändå velat stanna.Teslawessla skrev:Inte färre i tyskland. Det är mer att läget är bättre i Österrike än tyskland. Iaf på dom laddarna jag besökte.
En annan sak jag tänkt på är att den vita klädseln på sätena inte drar till sig värme nämnvärt. Det var riktigt varmt under större delen av resan, oftast över 30 grader, upp till 37 grader som mest i Ljubljana. Bilen stod ofta i gassande sol och hög temperatur. Vi satte på kylning med appen förstås, men ibland bara kort innan vi kom till bilen, vilket knappast skulle ha räckt för att kyla upp säten som blivit uppvärmda av solsken. Trots det kändes det aldrig obehagligt att sätta sig i bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Bor ”därnere”, kan tipsa om att ta polen Tjeckien Slovakien Ungern Kroatien, eller Slovenien vidare till Trieste.
Bra vägar i stort och inga konstigheter att hitta laddning.
Bra vägar i stort och inga konstigheter att hitta laddning.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Liten reserapport från Polen, Tjeckien, Österrike, Slove
Vi var också en runda precis till Polen med vår model 3. Laddade ner en app från "Orlen". Ganska tätt med laddare som laddar typ 70km/h (22kw).
Mot slutet var vi dock i en liten fantastisk ort nära Tyska gränsen som heter Miedzyzdroje. Extremt mycket drag men inga publika elbilsladdare. Endast ett hotell hade två Tesla-laddare typ hemmodell. Fick snällt låna en av dom 1,5h så sen var det cool. I Tyskland finns dom ju överallt.
Mot slutet var vi dock i en liten fantastisk ort nära Tyska gränsen som heter Miedzyzdroje. Extremt mycket drag men inga publika elbilsladdare. Endast ett hotell hade två Tesla-laddare typ hemmodell. Fick snällt låna en av dom 1,5h så sen var det cool. I Tyskland finns dom ju överallt.