Bil rejält påkörd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Alla klarade sig. Jag har skrapsår endast och sonen som satt i bilen har noll skador (satt höger fram).

Jag står utanför min bil och ska hjälpa min son ur. En volvo XC90 gasade på allt den kunde och hann nog upp i cirka 20km/h innan den smackade in i baksidan av min bil. Jag hann hoppa undan, men min toffla ligger under höger bakhjul, där kunde min fot varit om jag inte slängt mig undan och fått hjälp i flygturen av att bilen puttade mig.

Assistans är på väg, men ingen hyrbil finns tillgänglig idag. Vidare så får man bara hyrbil 65 dagar och jag har redan väntat 4mån på en dörr så jag gissar att detta kommer ta 6mån minst. Tips på hur jag får fart på det mottages. Watercircles har jag.
20220717_175724.jpg
20220717_175714.jpg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Klintan »

Läskigt! På en parkeringsplats? Skönt att ni klarade er utan personskador.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Klintan skrev:
Läskigt! På en parkeringsplats? Skönt att ni klarade er utan personskador.
Ja på en hkp som vi har där vi bor. Allmän hkp, men det är i princip bara vi som använder den. Min son är en svår trafikfara, därav hkp
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av mans71 »

Remuz skrev:
Klintan skrev:
Läskigt! På en parkeringsplats? Skönt att ni klarade er utan personskador.
Ja på en hkp som vi har där vi bor. Allmän hkp, men det är i princip bara vi som använder den. Min son är en svår trafikfara, därav hkp
Volvo-föraren verkar vara den svåra trafikfaran... skönt ingen skadade sig.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av agehall »

Alltså, hur lyckas man!? Volvon har ju massor med funktioner som förhindrar att man kör på andra så föraren måste ju i princip ha siktat på er och medvetet styrt mot din bil.

Skönt att ni klarade er utan skador!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av MrRun »

Ajaj, bra att ni klarade er.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av pawweshark »

Ajaj jag lider med dig.
Bara hoppas att det finns reservdelar på lager i Tilburg.
Men är rädd för att detta kommer ta minst 6 mån att ordna...
Vad hände med Volvon?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Fredrik j »

agehall skrev:
Alltså, hur lyckas man!? Volvon har ju massor med funktioner som förhindrar att man kör på andra så föraren måste ju i princip ha siktat på er och medvetet styrt mot din bil.

Skönt att ni klarade er utan skador!
Ja, i 20km/h ska automatbromsen slå till och undvika just såna här olyckor. Något måste ju vara trasigt.
Gasen i botten på en parkeringsplats doftar ju sjukdomsfall eller liknande.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av jonasl »

Jäklar vad läskigt. Skönt att ni klarade er, skit med bilen. Hoppas inte grabben blev allt för skrämd. Den ser ju rätt trasig ut, även förardörren har fått sig en kyss? Är det för mycket jobb kanske de löser in bilen istället.

Edit: Misstänker att förardörren är en tidigare skada eftersom du väntat på en ny.

Eftersom det är den andres försäkring som ska stå för kalaset så borde inte begränsningen ang hyrbil i din försäkring påverka? Men det skulle inte förvåna mig om det ändå gör det. JAg har iofs fått hyrbil när jag inte ens hade ett sådant moment i min försäkring, eftersom den andre var vållande.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av nek0 »

Bra att ni klarade er.
Är det samma granne som kört på din bil flera gånger tidigare?
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Walkmann »

Frågan är o dom ens lagar den där bilen?
Tveksamt..
Skönt att ni klarade er!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

nek0 skrev:
Bra att ni klarade er.
Är det samma granne som kört på din bil flera gånger tidigare?
Vi har vår parkering precis vid en utfart från en 24/7 öppen mack, lite utsatt, men detta är en ny nivå. Har varit många skador på kort tid nu.

Angående hur det gick till så såg jag paniken i förarens ögon och hon tryckte på fel pedal i denna panik. Hon var i så svår chock efter att hon inte var talbar.

Grabben som är autistisk har noll fysiska skador, men tecknar krock, trasig, Tesla, ledsen, osv hela tiden så det ska nog bearbetas ett tag.

Det gick att försiktigt köra upp bilen på bärgaren så det var just då inga fel på drivning.

Den blev bärgad till en skadeverkstad nära som är stängd för semester närmast 4v, så det känns lite som jackpot.

Volvon såg ut som skit då det tog i deformationszonen fram på den, men det gick att köra den därifrån även om mycket av bilens delar var kvar på platsen. Har gått och sopat och städat glas igår kväll efter bärgningen...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Ang hyrbil tänker jag att även den andres försäkring bara täcker 65d eller "rimlig" reparationstid.

Går den inte att laga får jag beställa en PS2 via jobbet. Fördelen med det är att jag hade haft en annan Volvoish redan på min parkering eftersom Volvia har ett härligt avtal för förmånsbilar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Legato »

Fy tusan vad otäckt. Skönt att ni klaradeer undan allvarliga skador (åtminstone fysiskt) och iaf mindre hemskt att det var en olyckshändelse.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Beställde just en PS2. Leverans sluter av januari
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av agehall »

Har du provat PS2? Jag hade en sådan som hyrbil i höstas och var sjukt besviken på hur långt man kom med den. Körde från Stockholm till Linköping en tidig morgon med 100% SoC och hade 26% kvar när jag svängde in på hotellparkeringen i Linkeboda. Inte direkt lysande om du frågar mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

agehall skrev:
Har du provat PS2? Jag hade en sådan som hyrbil i höstas och var sjukt besviken på hur långt man kom med den. Körde från Stockholm till Linköping en tidig morgon med 100% SoC och hade 26% kvar när jag svängde in på hotellparkeringen i Linkeboda. Inte direkt lysande om du frågar mig.
Jag har provat och håller med om usel räckvidd. Kör Stockholm Göteborg 8-10ggr om året och räknar med två laddstopp istället för ett som jag har med model 3. Men jag körde den sträckan på sommardäck i snöstorm med en X60D en gång på E20. Man fick toppa upp i Arboga för att ta sig till Ljung, det var dom laddare som fanns, så jag tror det bara blir en resa några få år tillbaka i tiden, till typ X90D i räckvidd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Beställde just en PS2. Leverans sluter av januari
Skoj! Jag har också beställt en nu när Tesla öppnat nätverket, vad blev det för någon?

Kan säga att jag var ute och körde kring Stockholm med en några timmar i helgen, det var en LR Dual Motor och det var över 50% motorväg där hastigheten var mellan 105 och 135 km/h, resten var landsväg och lite stadstrafik. Efter jag kört ca 8 mil så var förbrukningen på ca 165 Wh/km. Visst var det bra väder men jag var rätt imponerad faktiskt även om Model 3an hade varit snålare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Jag har aldrig legat under 200wh/km i ps2.

Beställde en LR single (får inte ha DM som förmånsbil) med pilot och plus. Dragkrok, vinterhjul, mattor, försäkring service och allt möjligt för 5300kr/mån
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Bjelke »

Vi hade 153Wh/km efter 15 mil nyss (Leksand-Bollnäs) i en stor model S :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av joel80 »

Remuz skrev:
agehall skrev:
Har du provat PS2? Jag hade en sådan som hyrbil i höstas och var sjukt besviken på hur långt man kom med den. Körde från Stockholm till Linköping en tidig morgon med 100% SoC och hade 26% kvar när jag svängde in på hotellparkeringen i Linkeboda. Inte direkt lysande om du frågar mig.
Jag har provat och håller med om usel räckvidd. Kör Stockholm Göteborg 8-10ggr om året och räknar med två laddstopp istället för ett som jag har med model 3. Men jag körde den sträckan på sommardäck i snöstorm med en X60D en gång på E20. Man fick toppa upp i Arboga för att ta sig till Ljung, det var dom laddare som fanns, så jag tror det bara blir en resa några få år tillbaka i tiden, till typ X90D i räckvidd.
Sommartid ska det inte vara några problem med en laddning kring Gränna för att ta sig till Göteborg. Testade en navigering med min livedata från bilen och den trodde 14% kvar i Gränna. Då kör jag med ca 10% över hastighetsgränsen.
Sen ladda där i 19 minuter till 60% för att komma fram med 10%.
Kör man snabbare kan man ladda i Ödeshög och lägga till 5-10% laddning. :)

Förra veckan körde jag från strax söder om Lillehammer och hem till Gävle, totalt 470km. Laddade 16 minuter i Malugn (tidig laddning p.g.a hunger...) mellan 40-71%. Kom hem med 14% kvar.
Nu är det snabbare väg till Göteborg. Men ändå, jag känner inte av att resor under 65 mil ens blir annorlunda än med fossilbil.

Den resan hamnade på drygt 18kWh/100km. Tung gasfot men många sträckor med bara 80-90km/h.

På motorväg hamnar jag sommartid på 20-22kWh/100km. (120-130km/h)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Jag har aldrig legat under 200wh/km i ps2.

Beställde en LR single (får inte ha DM som förmånsbil) med pilot och plus. Dragkrok, vinterhjul, mattor, försäkring service och allt möjligt för 5300kr/mån
Fint! Bra pris också som förmånsbil, inte lika kul att pynta privat :P .

Ja jag blev förvånad över räckvidden faktiskt, var ju säkert 40% landsväg och stadstrafik där jag körde enligt skylt men ändå.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Min bil brukar rulla cirka 1km under att föraren blir av med körkortet på motorvägarna så ps2 drar typ 280wh/km när jag testade. 3P brukar vara på 230ish
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av agehall »

Remuz skrev:
agehall skrev:
Har du provat PS2? Jag hade en sådan som hyrbil i höstas och var sjukt besviken på hur långt man kom med den. Körde från Stockholm till Linköping en tidig morgon med 100% SoC och hade 26% kvar när jag svängde in på hotellparkeringen i Linkeboda. Inte direkt lysande om du frågar mig.
Jag har provat och håller med om usel räckvidd. Kör Stockholm Göteborg 8-10ggr om året och räknar med två laddstopp istället för ett som jag har med model 3. Men jag körde den sträckan på sommardäck i snöstorm med en X60D en gång på E20. Man fick toppa upp i Arboga för att ta sig till Ljung, det var dom laddare som fanns, så jag tror det bara blir en resa några få år tillbaka i tiden, till typ X90D i räckvidd.
Ser fram emot att höra vad du tycker om PS2:an när du kört den ett tag. För mig (som alltid kört SAAB och kan acceptera moderna Volvo) så var det en enorm besvikelse. Därför var den inte ens ett alternativ nu när det (lite snabbare än tänkt) blev övergång till elbil. Efter en snabb inventering av möjliga bilar och testkörning hos Tesla så insåg jag att det enda rätt för mig var en M3LR så det blev en begagnad sådan som kommer hem till mig om ett par dagar…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Jag har kört Tesla sedan X60D kom till Sverige, köpte den för FWD och hade då en son som inte kunde gå. Det var en helt ny värld för mig att slippa knöla ihop mig som ett stekt bacon när man skulle sätta 30kg unge i bilen.

Nu är han rörlig, för rörlig, och vi behöver varken barnvagn eller rullstol. Rullstol var guld att ha mellan sätena i andra raden på 6sits X. När behoven blev enklare så blev det en 3P, men den står på en uppställningsplats, kraschad, olåst och med bagageluckan öppen så den fylls med vatten nu när det ösregnar, så jag är rätt så tveksam till att jag nånsin får tillbaks den.

Kommer vara segt att gå från 0-100 på 3.4s till 7.4s eller vad det nu är på PS2. Tyckte X60D var seg med sina 6.2s. Kommer sakna den härliga skärmen och den vita klädseln också. Ps2 kommer dock med krok och riktigt bagage, vilket kommer uppskattas...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar