Bil rejält påkörd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av jonasl »

Hur går det för din son, har lugnat sig? Har själv en son som är 6 år med DS.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vi hade 153Wh/km efter 15 mil nyss (Leksand-Bollnäs) i en stor model S :mrgreen:
138Wh/km efter 18 mil idag i en fyrkantig Ioniq 5. :mrgreen: :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

jonasl skrev:
Hur går det för din son, har lugnat sig? Har själv en son som är 6 år med DS.
Vi har varit vid bilen 3ggr, gått runt den, tittat, tecknat att den är trasig, krock osv. Nu verkar han ha släppt det. DS+austism+ADHD här, det senare går att reglera något med medicin, men det rätt galna dagar. Planen var att åka runt i bilen på semestern, ett av få ställen där han är lugn och trygg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av NEO »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi hade 153Wh/km efter 15 mil nyss (Leksand-Bollnäs) i en stor model S :mrgreen:
138Wh/km efter 18 mil idag i en fyrkantig Ioniq 5. :mrgreen: :mrgreen:
Så sjukt höga förbrukningar :lol:

125Wh/km efter 9mil idag i en Model Y Performance på över 2.300kg :lol:

Remuz, skönt att ni klarade er. Måste blivit hjärnsläpp på föraren. Varför inte en MYLR istället för PS2?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av taliz »

Blir 35 mil idag med ID4. Tippar på ca 240wh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av mikaELbil »

Remuz skrev:
nek0 skrev:
Bra att ni klarade er.
Är det samma granne som kört på din bil flera gånger tidigare?
Vi har vår parkering precis vid en utfart från en 24/7 öppen mack, lite utsatt, men detta är en ny nivå. Har varit många skador på kort tid nu.

Angående hur det gick till så såg jag paniken i förarens ögon och hon tryckte på fel pedal i denna panik. Hon var i så svår chock efter att hon inte var talbar.

Grabben som är autistisk har noll fysiska skador, men tecknar krock, trasig, Tesla, ledsen, osv hela tiden så det ska nog bearbetas ett tag.

Det gick att försiktigt köra upp bilen på bärgaren så det var just då inga fel på drivning.

Den blev bärgad till en skadeverkstad nära som är stängd för semester närmast 4v, så det känns lite som jackpot.

Volvon såg ut som skit då det tog i deformationszonen fram på den, men det gick att köra den därifrån även om mycket av bilens delar var kvar på platsen. Har gått och sopat och städat glas igår kväll efter bärgningen...
Nu vet jag inte hur den XC90n är utrustad, kanske en laddhybrid? I vilket fall som helst så kopplas autobromsen och dess system ur när man trampar gasen i botten. Bilen hjälpsystem är just - hjälp. Bilens hjälpsystem har därmed trott att föraren hade kontroll på situationen.

Ytterligare en tanke är enpedalskörning. Om man alltid bara släpper gasen och låter bilen stanna själv blir det en vana att aldrig använda bromspedalen. Tänk då en paniksituation, i stället för att bromsa med bromspedalen blir det en "bromsning" med nedtryckt gaspedal. Därför kommer jag själv aldrig att anamma enpedalskörning. Sista metrarna innan bilen stannar använder jag bromspedalen, även när bilen regenererar. Vid landsvägskörning använder jag frirullning.
Men det är jag det, alla har väl sina invanda sätt. :)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

NEO, en MYP är dyyyyyyyr och jag jobbar på Volvo Group, rabatterna man får på förmånsbilar hos både Volvo cars och Polestar är svårslaget. 24mån lease dessutom, passar mig bra. Fri tvätt på okq8.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Batteriet behöver ej lagas. Runt 200k+ kommer det kosta att laga så den blir lagad. ETA helt omöjligt att veta, massa delar ska beställas.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Nu har jag fått tillbaka bilen. 2.5mån ungefär tog det. Saknar ps2 redan, men vill ha en hybrid mellan ps2 och 3an om jag får välja fritt
P85D svart/svart med gratis SuC
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Arctic Drifter »

Remuz skrev:
Nu har jag fått tillbaka bilen. 2.5mån ungefär tog det. Saknar ps2 redan, men vill ha en hybrid mellan ps2 och 3an om jag får välja fritt
Fick du något underlag på vad reparationen landade på för kostnad?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

Arctic Drifter skrev:
Remuz skrev:
Nu har jag fått tillbaka bilen. 2.5mån ungefär tog det. Saknar ps2 redan, men vill ha en hybrid mellan ps2 och 3an om jag får välja fritt
Fick du något underlag på vad reparationen landade på för kostnad?
Tyvärr inte, allt gick till trygg hansa. Kanske kan fråga dom. Hyrbilarna kostade cirka 47000kr varav jag betalade nästan 4000 i km-kostnad. Tror det totalt hamnar runt 300k för försäkringsbolaget, men det blir ju inte mitt bolag som får betala…
P85D svart/svart med gratis SuC
kf93
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 mar 2022 21:11

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av kf93 »

Fick de till lackeringen på ett bra sätt? Har också vit färg på min, får tillbaka den om några dagar (påkörd i juli också, vä fram).
Model 3 RWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av jonasl »

Det var ju snabbt marscherat jämfört med vad man skulle kunna tro. Sälj den nu innan priserna rasar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bil rejält påkörd

Inlägg av Remuz »

kf93 skrev:
Fick de till lackeringen på ett bra sätt? Har också vit färg på min, får tillbaka den om några dagar (påkörd i juli också, vä fram).
Ska kolla det idag. Hela vänster sida ska ju dock lackas om igen när dörren blir bytt i Tumba

Kan inte sälja än, har en skada kvar :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar