Alfa Romeo, på 70-talet. De flyttade runt olackerade karosser, så att lacken sedan inte fäste, men det var inte alla bilar, så det var lotteri. Precis som med tesla.Flajjan skrev:Som följdfråga på det tor-ake skrev: Vilka bilar åtgärdar stenskott efter tre år och 5000 mil? Vilka bilmärken har så dålig lack att den faller av när man tvättar eller blir så dålig på sidorna?
Men mjuk lack och stenskott är inte ovanligt även bland "duktiga" tillverkare. När jag köpte Outlander för fyra år sedan var framkanten på huven på alla svarta beg Outlander jag tittade på, full av stenskott som gått ned till grundlack. Inget som Mitsubishi fixade gratis så klart.
Viktigt här är att skilja på kvalitetsproblem och utformningsproblem. Det finns model 3or med många stenskott men där lacken sitter kvar, liksom exemplar med få stenskott där lacken ändå flagar. Vissa av de bilar som visats upp här på forumet är rimliga att åtgärda men självklart inte alla. Man måste acceptera att en begagnad bil inte är ny. Beroende på var och hur man kör kan en bil, oavsett märke, vara helt katastrofal utvändigt efter bara några år och några tusen mil. Klicka in på t.ex. KvD och läs besiktningskommentarerna där.
Min egen freemont-tillverkade, vita 3a är i förvånansvärt gott skick efter 5000 mil, visst har den några stenskott på trösklarna, men så har jag mest kört på välsopade vägar i låg fart, undantaget resorna upp till Jämtland några gånger om året.