Lack tröskel, garantiärende?
Moderator: Redaktion
Lack tröskel, garantiärende?
Hej,
jag har en M3P från 2019 med 5500 mil på mätaren.
Trösklarna bak är helt "blästrade", verkar som förra ägaren har fyllt i nästan varje stenskott men ska man verkligen acceptera detta?
Går det att få detta på garanti och få trösklarna omlackerade tro?
Vad ska man annars göra? PPF är ju lite "för sent"?
jag har en M3P från 2019 med 5500 mil på mätaren.
Trösklarna bak är helt "blästrade", verkar som förra ägaren har fyllt i nästan varje stenskott men ska man verkligen acceptera detta?
Går det att få detta på garanti och få trösklarna omlackerade tro?
Vad ska man annars göra? PPF är ju lite "för sent"?
- CharlieAlphaMike
- Teslaägare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 26 feb 2022 20:57
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Assuming you've just taken delivery of the car, I doubt there's much you can do about this unless you came to some agreement with the dealer to repaint it before you accepted the car.
If it was mine, I'd get it re-painted and then PPF'd. Note that if you buy a Pre-cut PPF kit, it won't go right to the very edge of the door/wheelarch. If you have someone 'cut to fit' on the car, they might do the edges but I think that's unlikely as most refuse to do this (I think it's because the film is likely to lift and come away from the bodywork because the edges are very vulnerable).
Another option, to avoid the extra expense of painting the affected areas, might be to use a white PPF, rather than clear/transparent. Getting an exact colour match might be difficult though.
If it was mine, I'd get it re-painted and then PPF'd. Note that if you buy a Pre-cut PPF kit, it won't go right to the very edge of the door/wheelarch. If you have someone 'cut to fit' on the car, they might do the edges but I think that's unlikely as most refuse to do this (I think it's because the film is likely to lift and come away from the bodywork because the edges are very vulnerable).
Another option, to avoid the extra expense of painting the affected areas, might be to use a white PPF, rather than clear/transparent. Getting an exact colour match might be difficult though.
Re: Lack tröskel, garantiärende?
En halvmatt PPF kanske täcker spåren av stenskott på tröskeln utan att skapa nyansproblem. Ser samtidigt lite Porsche ut.
-
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Har din bil 'tillräckligt täckande' stänkskydd bakom framhjulen? Om inte så kanske det bör vara en del av 'åtgärdspaketet'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Spelar ingen roll vilket stänkskydd du har. Det kommer bli fler märken. Jag har använt eftermarknadstänkskydd sedan första dagen och mina trösklar och hundben ser likadana ut. Man måste ha PPF för att lacken är kass eller utformningen gör att det blir extrem blästring där. Har inte haft upplevt något liknande på andra bilar under alla mina år av pendlande.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Villka bilmärken är det som åtgärdar stenskott i lacken på garanti efter tre år och 5000+ mil? Fenomenalt bra service. Tesla gör garanterat inte det.
Stänkskydden fick man f.ö. inte med från början med 2019 års modell, mina fick jag när bilen var in till SuC två år efter leverans. Så den bilen har säkert gått de två första åren och ett par tusen mil utan stänkskydd. Då blir det så där.
Stänkskydden fick man f.ö. inte med från början med 2019 års modell, mina fick jag när bilen var in till SuC två år efter leverans. Så den bilen har säkert gått de två första åren och ett par tusen mil utan stänkskydd. Då blir det så där.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Jag sprayade transparent plastidip inför vintern, som jag tog bort på våren.
Verkar hjälpt bra, men smuts blev svårare att tvätta bort.
Verkar hjälpt bra, men smuts blev svårare att tvätta bort.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Med stänkskydd och efter ett år. Ingen annan bil har sett ut så här. Det är ett kvalitetsproblem. Lätt åtgärdat av Tesla att lägga dit ett PPF på dessa ytorna så slipper man detta. De har tom det som tillbehör att köpa i Tesla shoppen. Förstår att det handlar om ekonomi att inte göra det. Men man kan inte påstå att stänkskydd är lösningen.tor-ake skrev:Villka bilmärken är det som åtgärdar stenskott i lacken på garanti efter tre år och 5000+ mil? Fenomenalt bra service. Tesla gör garanterat inte det.
Stänkskydden fick man f.ö. inte med från början med 2019 års modell, mina fick jag när bilen var in till SuC två år efter leverans. Så den bilen har säkert gått de två första åren och ett par tusen mil utan stänkskydd. Då blir det så där.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Tillför inget egentligen, min 3P ser likadan ut, har stänkskydd, spelar ingen roll verkar det som. Lacken på Tesla bilarna är otroligt dålig, i mitt tycke ska en lack hålla bättre än vad Teslas gör. Till stor del har det nog med utformningen av bilen där flyglarna likt Porsche går ut. Hade man brytt sig mer hade man gjort en konsekvens analys och löst problemet.
Bättre färg är en viktig del, däri säkert oxå underarbetet som verkar vara undermåligt eftersom färgen på vissa bilar lossnar.
Har de senaste 20 åren haft mina bilar i snitt 12 månader, aldrig varit med och en bil med så dålig lack eller komfort för den delen (buller, väg/däcksljud, vindbrus, skrammel från inredning osv). Visst är bilen trevlig och rolig att köra, det är en bra bil, men det finns otroligt mycket mer att önska.
Som följdfråga på det tor-ake skrev: Vilka bilar åtgärdar stenskott efter tre år och 5000 mil? Vilka bilmärken har så dålig lack att den faller av när man tvättar eller blir så dålig på sidorna?
Skall titta på några Taycan & Audi Etron, dom har ju oxå utsvängda flyglar bak hur dom löst det.
Bättre färg är en viktig del, däri säkert oxå underarbetet som verkar vara undermåligt eftersom färgen på vissa bilar lossnar.
Har de senaste 20 åren haft mina bilar i snitt 12 månader, aldrig varit med och en bil med så dålig lack eller komfort för den delen (buller, väg/däcksljud, vindbrus, skrammel från inredning osv). Visst är bilen trevlig och rolig att köra, det är en bra bil, men det finns otroligt mycket mer att önska.
Som följdfråga på det tor-ake skrev: Vilka bilar åtgärdar stenskott efter tre år och 5000 mil? Vilka bilmärken har så dålig lack att den faller av när man tvättar eller blir så dålig på sidorna?
Skall titta på några Taycan & Audi Etron, dom har ju oxå utsvängda flyglar bak hur dom löst det.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Alfa Romeo, på 70-talet. De flyttade runt olackerade karosser, så att lacken sedan inte fäste, men det var inte alla bilar, så det var lotteri. Precis som med tesla.Flajjan skrev:Som följdfråga på det tor-ake skrev: Vilka bilar åtgärdar stenskott efter tre år och 5000 mil? Vilka bilmärken har så dålig lack att den faller av när man tvättar eller blir så dålig på sidorna?
Men mjuk lack och stenskott är inte ovanligt även bland "duktiga" tillverkare. När jag köpte Outlander för fyra år sedan var framkanten på huven på alla svarta beg Outlander jag tittade på, full av stenskott som gått ned till grundlack. Inget som Mitsubishi fixade gratis så klart.
Viktigt här är att skilja på kvalitetsproblem och utformningsproblem. Det finns model 3or med många stenskott men där lacken sitter kvar, liksom exemplar med få stenskott där lacken ändå flagar. Vissa av de bilar som visats upp här på forumet är rimliga att åtgärda men självklart inte alla. Man måste acceptera att en begagnad bil inte är ny. Beroende på var och hur man kör kan en bil, oavsett märke, vara helt katastrofal utvändigt efter bara några år och några tusen mil. Klicka in på t.ex. KvD och läs besiktningskommentarerna där.
Min egen freemont-tillverkade, vita 3a är i förvånansvärt gott skick efter 5000 mil, visst har den några stenskott på trösklarna, men så har jag mest kört på välsopade vägar i låg fart, undantaget resorna upp till Jämtland några gånger om året.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Audi hade satt PPF på flyglarna på den A7 jag hämtade ut.
Sen dess har jag noterat det på fler bilar.
Sen dess har jag noterat det på fler bilar.
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Har också sett exempel där bilar (kommer ej ihåg märke) där de leverar någon form av skyddsfolie längst ned. (tror jag sett det på björn nylands videos)
Re: Lack tröskel, garantiärende?
En rätt utförd lack flagnar inte av stenskott. Det är inte så den typiska skadan efter ett stenskott ser ut.tor-ake skrev:Alfa Romeo, på 70-talet. De flyttade runt olackerade karosser, så att lacken sedan inte fäste, men det var inte alla bilar, så det var lotteri. Precis som med tesla.Flajjan skrev:Som följdfråga på det tor-ake skrev: Vilka bilar åtgärdar stenskott efter tre år och 5000 mil? Vilka bilmärken har så dålig lack att den faller av när man tvättar eller blir så dålig på sidorna?
Men mjuk lack och stenskott är inte ovanligt även bland "duktiga" tillverkare. När jag köpte Outlander för fyra år sedan var framkanten på huven på alla svarta beg Outlander jag tittade på, full av stenskott som gått ned till grundlack. Inget som Mitsubishi fixade gratis så klart.
Viktigt här är att skilja på kvalitetsproblem och utformningsproblem. Det finns model 3or med många stenskott men där lacken sitter kvar, liksom exemplar med få stenskott där lacken ändå flagar. Vissa av de bilar som visats upp här på forumet är rimliga att åtgärda men självklart inte alla. Man måste acceptera att en begagnad bil inte är ny. Beroende på var och hur man kör kan en bil, oavsett märke, vara helt katastrofal utvändigt efter bara några år och några tusen mil. Klicka in på t.ex. KvD och läs besiktningskommentarerna där.
Min egen freemont-tillverkade, vita 3a är i förvånansvärt gott skick efter 5000 mil, visst har den några stenskott på trösklarna, men så har jag mest kört på välsopade vägar i låg fart, undantaget resorna upp till Jämtland några gånger om året.
-
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Beror inte det lite på var stenskottet tar? Den här tråden gäller ju stenskott på trösklarna som sannolikt härstammar från framhjulen – men om vi istället kikar på stenskott som t.ex. tar i huv eller plåttak från framförvarande bil... Kom stenskottet från bilen framför och t.ex. tar i ett plåttak så beror det väl på hur djupt stenkottet går – eller? Som jag förstår det så kan stenskott gå ända ner till plåten. Och gör det det, så är det bara en tidsfråga tills det börjar rosta. Tittar man på en sån här lackskada efter att det börjat rosta med t.ex. 3 gångers förstoring så kommer du se att det blivit små, små bubblor i lacken runt den huvudsakliga skadan från stenskottet. Alla stenskott jag fått som gått ner i plåten på (gasdriven) ~2012 VW Passat Kombi (med så kallad solid lack) eller ~2015 (gasdriven) VW Golf Kombi (också den med så kallad solid lack) har jag åtgärdat senast vid ungefär det här 'stadiet'. Men vad hade hänt ifall jag inte hade gjort det? Då hade väl lacken börjat flagna. Eller?...Fredrik j skrev:En rätt utförd lack flagnar inte av stenskott. Det är inte så den typiska skadan efter ett stenskott ser ut.
EDIT: Är för övrigt fortfarande nyfiken på vad det var för bilmodell du postade ett foto av i den där andra tråden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Model 3, 2år/3200mil, framskärm
Lacken flagnar bort. Tesla tog det ej på garantin.
Lacken flagnar bort. Tesla tog det ej på garantin.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Skyddsplast på "hundbenet" har ju varit vanligt rätt länge. Hade det på en Forester från 2009, original från fabrik. Den hade också rätt utsvängda hjulhus. Den hade f.ö. rejält pepprad huv med tendenser till rost när jag sålde den 5 år gammal med 15000 mil.
Såg skyddsfolie senast här om dagen på en rätt ny Mercedes A-klass också.
Såg skyddsfolie senast här om dagen på en rätt ny Mercedes A-klass också.
Model Y LR AWD 2022
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Jag har fått stenskott på alla mina bilar. Inte sällan blir det en liten krater ner till grundlacken och åtgärdar man det inte kommer det rost i botten av kratern efter ett par vintrar. Sen börjar det bubbla sig precis runt stenskottet och rosten sprider sig under lacken. Men nu pratar vi 25’+ mil. Flagnande lack har jag aldrig upplevt.SwedishAdvocate skrev:Beror inte det lite på var stenskottet tar? Den här tråden gäller ju stenskott på trösklarna som sannolikt härstammar från framhjulen – men om vi istället kikar på stenskott som t.ex. tar i huv eller plåttak från framförvarande bil... Kom stenskottet från bilen framför och t.ex. tar i ett plåttak så beror det väl på hur djupt stenkottet går – eller? Som jag förstår det så kan stenskott gå ända ner till plåten. Och gör det det, så är det bara en tidsfråga tills det börjar rosta. Tittar man på en sån här lackskada efter att det börjat rosta med t.ex. 3 gångers förstoring så kommer du se att det blivit små, små bubblor i lacken runt den huvudsakliga skadan från stenskottet. Alla stenskott jag fått som gått ner i plåten på (gasdriven) ~2012 VW Passat Kombi (med så kallad solid lack) eller ~2015 (gasdriven) VW Golf Kombi (också den med så kallad solid lack) har jag åtgärdat senast vid ungefär det här 'stadiet'. Men vad hade hänt ifall jag inte hade gjort det? Då hade väl lacken börjat flagna. Eller?...Fredrik j skrev:En rätt utförd lack flagnar inte av stenskott. Det är inte så den typiska skadan efter ett stenskott ser ut.
EDIT: Är för övrigt fortfarande nyfiken på vad det var för bilmodell du postade ett foto av i den där andra tråden...
Bilden är på en Porsche Cayman som jag kört 12000 mil.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Konstruktionsfel. Innerskärmarna (och till viss del det utsatta stället såklart) orsakar nötning på framskärmarna vilket leder till det du fotograferatTellus skrev:Model 3, 2år/3200mil, framskärm
Lacken flagnar bort. Tesla tog det ej på garantin.
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Min M3P uttagen december 2021 levererades med skyddsfolie på trösklarna. Har inga stenskott på trösklarna efter 1700 mil.Mickep skrev:Har också sett exempel där bilar (kommer ej ihåg märke) där de leverar någon form av skyddsfolie längst ned. (tror jag sett det på björn nylands videos)
Porscheägare brukar (enligt en kompis som har en 911) foilera trösklarna för att undvika skador från stenskott.
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Har jag aldrig hört talas om och jag känner några porscheägare. Numera är det populärt att foliera hela bilen men inte just trösklarna. På min bil sitter det ett extra slitageskydd på trösklarna.Zebulah skrev:Porscheägare brukar (enligt en kompis som har en 911) foilera trösklarna för att undvika skador från stenskott.
Främre delen av bakskärmarna har folieskydd från fabrik. För att skydda mot blästring.
-
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Gissar att du har en 987.Fredrik j skrev:Har jag aldrig hört talas om och jag känner några porscheägare. Numera är det populärt att foliera hela bilen men inte just trösklarna. På min bil sitter det ett extra slitageskydd på trösklarna.
Främre delen av bakskärmarna har folieskydd från fabrik. För att skydda mot blästring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Kompisen har en 997 och det var, som Fredrik j skriver, både trösklar och främre delen av bakskärmarna som behövde foileras. Han är förvisso pedant men menar att ”alla” foilerar. Om du har en nyare version av 911 så har Porsche uppenbarligen förbättrat sin produkt med fabriksmonterad folie. Precis som Tesla nu också gjort.SwedishAdvocate skrev:Gissar att du har en 987.Fredrik j skrev:Har jag aldrig hört talas om och jag känner några porscheägare. Numera är det populärt att foliera hela bilen men inte just trösklarna. På min bil sitter det ett extra slitageskydd på trösklarna.
Främre delen av bakskärmarna har folieskydd från fabrik. För att skydda mot blästring.
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Ja.SwedishAdvocate skrev:Gissar att du har en 987.Fredrik j skrev:Har jag aldrig hört talas om och jag känner några porscheägare. Numera är det populärt att foliera hela bilen men inte just trösklarna. På min bil sitter det ett extra slitageskydd på trösklarna.
Främre delen av bakskärmarna har folieskydd från fabrik. För att skydda mot blästring.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 04 dec 2022 14:08
Re: Lack tröskel, garantiärende?
Vad är de längsgående skarpa kanterna på trösklarna? En lackskarv från dålig omlackering?
(Frågar för att jag själv köpte nyss en M3 som ser likadan ut vid trösklarna)
(Frågar för att jag själv köpte nyss en M3 som ser likadan ut vid trösklarna)