Lacksläpp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

j_vestberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 00:13

Lacksläpp

Inlägg av j_vestberg »

Jag har en svart Model 3 uthämtad december 2019. Ca 4500 mil körda. Vid alla hjulhus har jag lacksläpp. Tydligast är det fram på förarsidan där centimeterstora flagor lossnat... :(
20220625_132500.jpg
20220625_132623.jpg
Har nyligen haft bilen inne på SC Umeå där man tittat på lacken och har tagit det vidare "centralt" med Tesla för att få klarhet om det är ett garantiärende eller inte. Inväntar fortfarande svar därifrån.

Inte kan det väl vara rimligt med så undermålig kvalitet på lack...?

/John
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Lacksläpp

Inlägg av tigermann »

Rimligt är det inte, men det är oklart om garantin täcker det. Dom friskriver sig från stenskott i villkoren.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Lacksläpp

Inlägg av Walkmann »

Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där… :roll: :shock:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lacksläpp

Inlägg av Dafro »

Walkmann skrev:
Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där… :roll: :shock:
Fast nämn 3 andra bilmärken utöver Tesla som det ser ut så efter 3 år, eller nämn 1. Min elbil är drygt 3 år och har gått 4700 mil, finns inte en tillstymmelse.

Fast stänkskydd kan/bör man nog lägga till om designen ser ut som den gör. Något plastskydd borde vara monterat från början tycker jag. Ska bli intressant att se hur det ser ut på begagnatmarknaden om några år när fler som inte bryr sig så mycket om sina bilar utan bara kör, köper Tesla.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Lacksläpp

Inlägg av Walkmann »

Dafro skrev:
Walkmann skrev:
Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där… :roll: :shock:
Fast nämn 3 andra bilmärken utöver Tesla som det ser ut så efter 3 år, eller nämn 1. Min elbil är drygt 3 år och har gått 4700 mil, finns inte en tillstymmelse.

Fast stänkskydd kan/bör man nog lägga till om designen ser ut som den gör. Något plastskydd borde vara monterat från början tycker jag. Ska bli intressant att se hur det ser ut på begagnatmarknaden om några år när fler som inte bryr sig så mycket om sina bilar utan bara kör, köper Tesla.
Absolut, det är under all kritik..men är ju rätt känt på just M3.
Och ser det ut som det gör bör man antingen filma el stänkskydd.
Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lacksläpp

Inlägg av Dafro »

Walkmann skrev:
Dafro skrev:
Walkmann skrev:
Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där… :roll: :shock:
Fast nämn 3 andra bilmärken utöver Tesla som det ser ut så efter 3 år, eller nämn 1. Min elbil är drygt 3 år och har gått 4700 mil, finns inte en tillstymmelse.

Fast stänkskydd kan/bör man nog lägga till om designen ser ut som den gör. Något plastskydd borde vara monterat från början tycker jag. Ska bli intressant att se hur det ser ut på begagnatmarknaden om några år när fler som inte bryr sig så mycket om sina bilar utan bara kör, köper Tesla.
Absolut, det är under all kritik..men är ju rätt känt på just M3.
Och ser det ut som det gör bör man antingen filma el stänkskydd.
Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Det håller jag med dig om, men min vy ör att de flesta inte bryr sig utan bara kör.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Lacksläpp

Inlägg av Walkmann »

Dafro skrev:
Walkmann skrev:
Dafro skrev:
Walkmann skrev:
Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där… :roll: :shock:
Fast nämn 3 andra bilmärken utöver Tesla som det ser ut så efter 3 år, eller nämn 1. Min elbil är drygt 3 år och har gått 4700 mil, finns inte en tillstymmelse.

Fast stänkskydd kan/bör man nog lägga till om designen ser ut som den gör. Något plastskydd borde vara monterat från början tycker jag. Ska bli intressant att se hur det ser ut på begagnatmarknaden om några år när fler som inte bryr sig så mycket om sina bilar utan bara kör, köper Tesla.
Absolut, det är under all kritik..men är ju rätt känt på just M3.
Och ser det ut som det gör bör man antingen filma el stänkskydd.
Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Det håller jag med dig om, men min vy ör att de flesta inte bryr sig utan bara kör.
Så är det absolut, mkt tjänstebilar etc som bara rullar utan det minsta underhåll..sen undrar man varför bilarna ser ut som dom gör :?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lacksläpp

Inlägg av chaffis75 »

Wow ser ju ut som en bil från 80 talet... Verkligen skrämmande kvalite..
Och nej så ska de inte se ut även om man aldrig någonsin tvättat bilen, lite repor och matt lack kanske men rost och helt avsaknad av lack på en 3 år gammal bil som knappt rullat några mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
j_vestberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 00:13

Re: Lacksläpp

Inlägg av j_vestberg »

Många synpunkter på mitt bilunderhåll... ;)

Är inte så illa som man kan tro från de första bilderna som dels är hårt inzoomade och dels tagna när bilen var smutsigast på länge...

Så här ser den ut i normalfallet:
20220727_162335.jpg
Men ändrar ju inte det faktum att hela lackflagor släpper. Känns för mig som ett produktionsfel.
20220727_180046.jpg
Kan tillägga att jag har en annan leasingbil, en VW Tiguan, också svart, har rullat ungefär lika långt och är underhållen på samma sätt. På den finns inte tillstymmelse till lackproblem...
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Lacksläpp

Inlägg av mikaELbil »

ARN har behandlat ett ärende om en M3 och dess mjuka lack. Där blev dom fällda, men vet inte hur Teslas svar är.
Läste om det på ViBilägare, bifogar länk som jag hoppas inte ligger bakom en betalvägg.
http://www.vibilagare.se/nyheter/tesla- ... -stenskott
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Lacksläpp

Inlägg av Walkmann »

Ser Inge vidare ut framför bakre däcken heller?
j_vestberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 00:13

Re: Lacksläpp

Inlägg av j_vestberg »

Ja, det är också bak, men där är inte flagor som lossnar utan mer som 'blästrat'...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lacksläpp

Inlägg av Tellus »

När vår M3P var 2 år och 3200 mil upptäcktes att lackflagor börjat släppa på insidan av framskärmen.
Det blir ju också blästrat lite där, men man såg tydligt att originallacken ej satt som den skulle.

Tesla tog det ej på garantin, trots att det bara flagat just där. Orkade ej strida, men om man åkt till oberoende firma för bedömning och kört ARN så hade dom nog lagat det.
Slipade lite själv och måla. Har inte vågat titta på ett tag hur det ser ut nu :)

viewtopic.php?f=51&t=13202&p=520215#p520215
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

j_vestberg skrev:
Ja, det är också bak, men där är inte flagor som lossnar utan mer som 'blästrat'...
Framför eller bakom bakhjulen?

Bakom bakhjulen är det väl plast, så där kommer det ju inte rosta... Framför bakhjulen är det plåt (det så kallade hundbenet?), och det partiet blästras tydligen av 'stänk' från framhjulen. Finns åtm. en tråd om det. Av den anledningen är det rätt många som skaffat stänkskydd - åtm. fram. Tesla har väl även börjat standardutrusta Model 3 i Sverige med stänkskydd fram sen något datum. Men det verkar vara många som menar att de stänkskydd som numera kommer som standard är för små. Många monterar därför dit andra stänkskydd som då ska skydda bättre...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
j_vestberg skrev:
Ja, det är också bak, men där är inte flagor som lossnar utan mer som 'blästrat'...
Framför eller bakom bakhjulen?

Bakom bakhjulen är det väl plast, så där kommer det ju inte rosta... Framför (det så kallade hundbenet?) är det plåt, och det partiet blästras tydligen av 'stänk' från framhjulen. Finns en del trådar om det. Av den anledningen är det rätt många som skaffat stänkskydd - åtm. fram. Tesla har väl även börjat standardutrusta Model 3 i Sverige med stänkskydd fram sen något datum. Men det verkar vara många som menar att de stänkskydd som numera kommer som standard är för små. Många monterar därför dit andra stänkskydd som skyddar bättre...
Finns även en del som monterar stenskottsfolie på partiet framför bakhjulen. Tror det finns trådar om det med.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Walkmann skrev:
Dafro skrev:
Walkmann skrev:
Är man lite om sig o kring sig o bryr sig lite om sin bil ser det inte ut så där… :roll: :shock:
Fast nämn 3 andra bilmärken utöver Tesla som det ser ut så efter 3 år, eller nämn 1. Min elbil är drygt 3 år och har gått 4700 mil, finns inte en tillstymmelse.

Fast stänkskydd kan/bör man nog lägga till om designen ser ut som den gör. Något plastskydd borde vara monterat från början tycker jag. Ska bli intressant att se hur det ser ut på begagnatmarknaden om några år när fler som inte bryr sig så mycket om sina bilar utan bara kör, köper Tesla.
Absolut, det är under all kritik..men är ju rätt känt på just M3.
Och ser det ut som det gör bör man antingen filma el stänkskydd. /...
Jag är bara lekman på sånt här, men minns att jag såg den där konstruktionen i Mars 2019 och inte fattade alls hur Tesla hade tänkt. Bakom framhjulen var det ju lackerad plåt som gick in bakom framhjulen. Minns även att jag en kväll strax därefter gick runt på en större parkering med stor andel nya bilar av olika märken och modeller och jämförde. Det fanns ingen annan biltillverkare som hade en sån här konstruktion. Alla andra hade filt eller plast där istället. Plåten måste väl rimligen sitta så att det inte finns en möjlighet att den kan träffas/blästras av stensprut från framhjulen. Tesla har ju därefter börjat standardutrusta bilarna med stänkskydd. Om det stänkskyddet täcker all den där plåten har jag dock inte kollat...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

j_vestberg skrev:
Många synpunkter på mitt bilunderhåll... ;) /...
Som Walkmann skrev ovan (på första sidan):
Walkmann skrev:
.../ Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Hur lång tid kan det ha tagit från det första stenskottet 'gick ända ner i plåten' tills du tog de där bilderna?

Måste ju gått mer än två månader. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lacksläpp

Inlägg av Fredrik j »

Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
j_vestberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jul 2022 00:13

Re: Lacksläpp

Inlägg av j_vestberg »

SwedishAdvocate skrev:
j_vestberg skrev:
Många synpunkter på mitt bilunderhåll... ;) /...
Som Walkmann skrev ovan (på första sidan):
Walkmann skrev:
.../ Menar att det blir ju inte som på bilden direkt..först stenskott, sen lacksläpp..sen rost..men tar ju ett tag..o har man lite koll på sin bil så ska man nog fundera när det börjar bli prickigt.
Hur lång tid kan det ha tagit från det första stenskottet 'gick ända ner i plåten' tills du tog de där bilderna?

Måste ju gått mer än två månader. Eller?
Första tillfället jag såg att en flaga hade börjat lossna var förra sommaren, men det är under den senaste vintern som det eskalerat och blivit rostigt. Då Tesla inte haft något SC norr om Stockholm/Uppsala förrän nyligen har jag inte kunnat prioritera att bara 'åka förbi' för att kolla upp det...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

j_vestberg skrev:
Första tillfället jag såg att en flaga hade börjat lossna var förra sommaren, men det är under den senaste vintern som det eskalerat och blivit rostigt. Då Tesla inte haft något SC norr om Stockholm/Uppsala förrän nyligen har jag inte kunnat prioritera att bara 'åka förbi' för att kolla upp det...
Får väl förtydliga att 'for the record' så tycker jag att det är Teslas konstruktion som är 'tokig' i det här fallet. Du kan ju knappast vara ensam om skador på det här stället på bilen som skulle kunna utvecklas till det du har nu – eller har alla andra sett till att få täckande stänkskydd på sina bilar?... Jag är dock bara lekman inom området...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
Det jag framförallt reagerade på var den oskyddade plåt som fanns/finns inne i hjulhusets nederkant direkt bakom framdäcken – och som t.ex. syns på den första bilden i den här tråden. På den bilden är dock all lack (som det ser ut) helt borta. På den andra bilden syns det inte lika bra eftersom det är så stor skillnad på vad som syns mellan det som är solbelyst jämfört med det som är i skugga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lacksläpp

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
Det jag framförallt reagerade på var den oskyddade plåt som fanns/finns inne i hjulhusets nederkant direkt bakom framdäcken – och som t.ex. syns på den första bilden i den här tråden. På den bilden är dock all lack (som det ser ut) helt borta. På den andra bilden syns det inte lika bra eftersom det är så stor skillnad på vad som syns mellan det som är solbelyst jämfört med det som är i skugga.
Helt klart är lackeringen undermålig. Designen skiljer sig inte så mycket åt från andra bilar utan problem. Vad jag menar är att stänkskydd inte är lösningen om lacken är dålig så länge fartvinden kommer åt att blästra. Det är sandkorn i luften som blästrar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Blästringsskador kan uppstå på utstickande ytor som träffas av fartvinden. Finns inga stänkskydd som skyddar mot det. Kan det vara så att bakre änden av tröskeln sticker ut lite och exponerar sista delen?
Vanlig är annars att blästringsskador uppstår om t.ex. en dörr/lucka är justerad så den sticker ut i fartvinden.
Det jag framförallt reagerade på var den oskyddade plåt som fanns/finns inne i hjulhusets nederkant direkt bakom framdäcken – och som t.ex. syns på den första bilden i den här tråden. På den bilden är dock all lack (som det ser ut) helt borta. På den andra bilden syns det inte lika bra eftersom det är så stor skillnad på vad som syns mellan det som är solbelyst jämfört med det som är i skugga.
Helt klart är lackeringen undermålig. Designen skiljer sig inte så mycket åt från andra bilar utan problem. Vad jag menar är att stänkskydd inte är lösningen om lacken är dålig så länge fartvinden kommer åt att blästra. Det är sandkorn i luften som blästrar.
Kan du ge ett annat exempel på en bil där plåten är indragen bakom framhjulen på samma sätt som den är på exemplar av Model 3 som inte har skyddande stänkskydd?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lacksläpp

Inlägg av Tellus »

Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lacksläpp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev:
Hur ser det ut på en ny model 3 modell 2022?
Har konstruktionen ändrats?
Och hur ser det ut på Model Y? Verkar ju inte som alla Model Y har stänkskydd fram...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar