Autolåsning med mobilnyckel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lasse 4B
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2022 12:43

Autolåsning med mobilnyckel

Inlägg av Lasse 4B »

För att låsning och upplåsning av bilen ska funka med mobilen måste både mobil appen och blåtanden vara påslagna i mobilen. Men blåtanden behöver inte vara parkopplad för att det ska fungera. Jag trodde att blåtandens signalstyrka var det som triggade låsning och upplåsning men så kan det ju inte vara eftersom blåtanden inte behöver vara parkopplad. Inte kan mobilappens positionering vars så känslig att den känner av att man avlägsnar sig respektive närmar sig bilen. Någon som vet hur det funkar?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autolåsning med mobilnyckel

Inlägg av tor-ake »

Parkopplingen är för att infotainmentsystemet skall få interagera med Androidi/iOS standard blåtandsfunktioner. Appen använder bluetooth utan parkoppling. Så vitt jag förstått.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Lasse 4B
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2022 12:43

Re: Autolåsning med mobilnyckel

Inlägg av Lasse 4B »

Kan det va så att appen får mobilens positions data via blåtanden och att appen saknar egen GPS data input, eftersom blåtanden måste vara på men inte parkopplad?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Autolåsning med mobilnyckel

Inlägg av holden »

Om jag får gissa behövs ingen BT parkoppling därför att teslaappen inte kan anslutas till något annat än den/de bilar som finns på kontot.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Autolåsning med mobilnyckel

Inlägg av agehall »

Blåtand finns i lite olika varianter. Den klassiska varianten är att man parkopplar saker och ting med varandra men det finns även Bluetooth Low Energy (BLE) som inte kräver parkoppling. Detta är (med största sannolikhet - jag har inte dubbelkollat själv) vad Tesla använder. Via BLE kan två enheter kommunicera ad hoc utan att upprätta en klassisk parkoppling och det går även utmärkt att mäta hur långt ifrån varandra två enheter är genom att titta på signalstyrkan.

Position får appen genom Apple/Android APIer. Applikationen bryr sig ju inte om ifall det är GPS, mobilnät eller fluxkapacitorer som ger positionen - den bryr sig bara om position och felmarginal.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar