USA, M3 LR går inte längre att beställa

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av Zalman3 »

Är en ny version av M3 LR på gång?
Screenshot_20220813-005314_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av taliz »

Nog brist på någon komponent. Kanske battericeller.
Då styr dom folk mot P och Y som dom tjänar mer på istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av AAKEE »

Det finns info om det på många ställen på nätet.
Anledningen är att det blir för långa väntetider, sannolikt precis som varför vi inte kunde beställa nya model S och X här i Europa under en period.
Tesla has decided to stop taking new orders for its Model 3 Long Range, one of its most popular models, in the United States and Canada. The automaker has adopted this new business model to avoid creating delivery timelines that are super long for customers.
A few months ago Elon Musk warned Tesla may stop taking orders on some vehicles due to “ridiculous” demand.
Alltså inte komponentbrist utan oerhört stor efterfrågan.


https://electrek.co/2022/08/12/tesla-st ... rders/amp/

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... nd-the-us/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av SkipperO »

Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 2-6 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
M3 LR -20 vit/vit, 18”
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av granlundii »

SkipperO skrev:
Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av AAKEE »

SkipperO skrev:
Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 2-6 månaders leveranstid tycker jag är normalt
Model 3 LR har haft lång leveranstid sedan i våras. ”Februari 2022” har förekommit sedan i Maj. Tesla har inte stängt ned beställningsmöjligheten här i Europa.
Beställning av Y har inte stängts i USA heller. Bara 3 LR.
AUSTIN, Texas, July 2, 2022 – In the second quarter, we produced over 258,000 vehicles and delivered over 254,000 vehicles, despite ongoing supply chain challenges and factory shutdowns beyond our control. June 2022 was the highest vehicle production month in Tesla’s history.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av renes »

granlundii skrev:
SkipperO skrev:
Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.
Problemet Tesla får vid långa leveranstider är ju att de ligger fast vid de priser de gav vid beställningstillfället och att framtida prisökningar alltså inte slår igenom förrän de levererat ut hela väntelistan. Kan bli dyrt.

Se bara på oss som beställt S eller X förra året. När (om?) de levereras ut till beställningspriset är det ju till 2-300.000 mindre än marknadspriset just pga de långa leveranstiderna och höjningar i priset under tiden.

Så om Tesla vill kunna styra det verkliga försäljningspriset någorlunda, måste de se till att tiden mellan beställning och bindning av priset och tidpunkten för leverans inte blir alltför lång. Eftersom volymerna på Mod 3 och Y är runt 10-falt större än S och X så är de nog än mer fokuserade på att inte låta eftersläpet spåra ur helt. Samtidigt vill de naturligtvis få in beställningar, så det blir ett känsligt avvägande vilket antagligen kommer att leda till ganska frekventa ändringar i den här policyn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av SwedishAdvocate »

granlundii skrev:
SkipperO skrev:
Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.
Det finns ett citat från Elons Twitter i akite-tråden. Tesla kommer öka produktionen av Model 3 LR. Sen när leveranstiden minskat (okänt till vad) så kommer den bli tillgänglig för beställning igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
granlundii skrev:
SkipperO skrev:
Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.
Problemet Tesla får vid långa leveranstider är ju att de ligger fast vid de priser de gav vid beställningstillfället och att framtida prisökningar alltså inte slår igenom förrän de levererat ut hela väntelistan. Kan bli dyrt.

Se bara på oss som beställt S eller X förra året. När (om?) de levereras ut till beställningspriset är det ju till 2-300.000 mindre än marknadspriset just pga de långa leveranstiderna och höjningar i priset under tiden.

Så om Tesla vill kunna styra det verkliga försäljningspriset någorlunda, måste de se till att tiden mellan beställning och bindning av priset och tidpunkten för leverans inte blir alltför lång. Eftersom volymerna på Mod 3 och Y är runt 10-falt större än S och X så är de nog än mer fokuserade på att inte låta eftersläpet spåra ur helt. Samtidigt vill de naturligtvis få in beställningar, så det blir ett känsligt avvägande vilket antagligen kommer att leda till ganska frekventa ändringar i den här policyn.
Jag tror också det är orsaken. Man vill inte sitta med en orderstock till ett gammalt, lägre pris. Inflationen är ju sanslös nu.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av agehall »

Så sanslös är inte inflationen än. Den är givetvis inte låg, men i ett historiskt perspektiv är den inte jättehög. Vi har bara vant oss vid att det är 0% ränta och ingen inflation.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av renes »

agehall skrev:
Så sanslös är inte inflationen än. Den är givetvis inte låg, men i ett historiskt perspektiv är den inte jättehög. Vi har bara vant oss vid att det är 0% ränta och ingen inflation.
Den kanske inte är sanslös men den är definitivt mer oförutsägbar än tidigare. Vem vet vad prisnivån är och bör vara inom bara ett halvår...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av agehall »

Det håller jag med om. Skulle inte bli förvånad om den stannar på 5% under närmaste året vilket är ganska högt sett till de senaste åren. Dock beror det väldigt mycket på omvärldsläget som kan förändras snabbt. Om kriget i Ukraina löser sig, så kommer nog inflationen stabilisera sig och på sikt gå ned igen även om det knappast sker över en natt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av NiklasTesla »

agehall skrev:
Det håller jag med om. Skulle inte bli förvånad om den stannar på 5% under närmaste året vilket är ganska högt sett till de senaste åren. Dock beror det väldigt mycket på omvärldsläget som kan förändras snabbt. Om kriget i Ukraina löser sig, så kommer nog inflationen stabilisera sig och på sikt gå ned igen även om det knappast sker över en natt.
Dom flesta stora centralbankerna har ett inflationsmål på runt 2% per år "valutamängden måste hela tiden öka genom sedelskapande via lån". Alla valutor kommer alltså över tid tappa i värde mot realtillgångar.

Råder ingen att spara för mycket i valuta (som SEK,USD,EUR mfl).

När man lär sig skillnaden mellan valuta och pengar öppnar sig en ny värld.

För att återgå till tråden är min bild av situationen att det råder brist på kompetenter.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av MWall »

Inflationen är ju temporär och drivs av brist på utbud pga krig och pandemi snarare än en överhettad ekonomi.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av agehall »

Japp, perfekt tid att investera i en Tesla. :D
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av renes »

NiklasTesla skrev:
agehall skrev:
Det håller jag med om. Skulle inte bli förvånad om den stannar på 5% under närmaste året vilket är ganska högt sett till de senaste åren. Dock beror det väldigt mycket på omvärldsläget som kan förändras snabbt. Om kriget i Ukraina löser sig, så kommer nog inflationen stabilisera sig och på sikt gå ned igen även om det knappast sker över en natt.
Dom flesta stora centralbankerna har ett inflationsmål på runt 2% per år "valutamängden måste hela tiden öka genom sedelskapande via lån". Alla valutor kommer alltså över tid tappa i värde mot realtillgångar.

Råder ingen att spara för mycket i valuta (som SEK,USD,EUR mfl).

När man lär sig skillnaden mellan valuta och pengar öppnar sig en ny värld.

MVH
En liten modifikation: valutamängden måste hela tiden öka för att motsvara ökningen av realtillgångarna. Därutöver ökar valutamängden lite mer så att en inflation på några procent uppstår.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av AAKEE »

NiklasTesla skrev:
[
För att återgå till tråden är min bild av situationen att det råder brist på kompetenter.
Den senaste månaden Tesla Presenterat resultat/data ifrån var det bästa Tesla någonsin presenterat. De har aldrig byggt eller levererat så många bilar under en månad.

Det råder komponentbrist, eller har i vart fall gjort.

Det går alltid vända på frågan om det saknas delar eller om Tesla har många beställningar.

Iom rekordet i Juni skulle jag säga att det är fler beställningar än de kan leverera bilar som gör att de stoppat beställningarna, precis som de påstår.
Jag skulle inte kalla det komponentbrist.

Men var och en är väl fri att vända på det hur de vill…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Inflationen är ju temporär och drivs av brist på utbud pga krig och pandemi snarare än en överhettad ekonomi.
Vi får se (hönan eller ägget). Dom höga energipriserna drog igång redan innan kriget. Mycket ändliga energiresurser (som vi i väst är beroende av) i just Ukraina vilket är Rysslands huvudexportsintäkter.

Ekonomin är ju dopad pga årtionden av slapp valutapolitik. Lägg därtill peak allt och vi har en härlig cocktail.

MVH
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev:
NiklasTesla skrev:
[
För att återgå till tråden är min bild av situationen att det råder brist på kompetenter.
Den senaste månaden Tesla Presenterat resultat/data ifrån var det bästa Tesla någonsin presenterat. De har aldrig byggt eller levererat så många bilar under en månad.

Det råder komponentbrist, eller har i vart fall gjort.

Det går alltid vända på frågan om det saknas delar eller om Tesla har många beställningar.

Iom rekordet i Juni skulle jag säga att det är fler beställningar än de kan leverera bilar som gör att de stoppat beställningarna, precis som de påstår.
Jag skulle inte kalla det komponentbrist.

Men var och en är väl fri att vända på det hur de vill…
Har Tesla verkligen sagt att beställningsstoppet beror på för många beställningar? Jag har inte sett någon motivering men jag kanske har missat det.

Om det beror på problem med att hinna tillverka så borde det vara mer logiskt att höja priset. Det verkar också konstigt att det fortsatt går att beställa M3P och M3B om det skulle handla om brist på produktionskapacietet (eller komponentbrist).

Jag skulle snarare gissa på att Tesla planerar att ändra på specen av M3LR så pass mycket att de inte vill ha fler beställningar förrens den nya specen är klar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
Det verkar också konstigt att det fortsatt går att beställa M3P och M3B om det skulle handla om brist på produktionskapacietet (eller komponentbrist).

Jag skulle snarare gissa på att Tesla planerar att ändra på specen av M3LR så pass mycket att de inte vill ha fler beställningar förrens den nya specen är klar.
Well det sitter ju samma celler i LR och P. Är det brist så säljer man förstås gärna den man tjänar mest på.

Men ja, bilarna måste ju kosta max 55k USD för att klassificera sig för det nya bidraget.
Innan de tog bort den kostade den väl 57-58. Så det kan mycket väl bli en ny konfig med lägre pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Har Tesla verkligen sagt att beställningsstoppet beror på för många beställningar? Jag har inte sett någon motivering men jag kanske har missat det.

Om det beror på problem med att hinna tillverka så borde det vara mer logiskt att höja priset. /... [Min understrykn.]
Är inte ett av många argument från alla de som motarbetar elbilar just att de är så dyra? Jag kan mycket väl tänka mig att det här är en av anledningarna till att Tesla inte vill höja priserna mer än 'skäligt'.

En del på det här forumet tror ju dock att Tesla enbart blåljuger i sitt mission statement och att allt bara handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. (Och nu kommer jag inte ihåg vilken kategori du tillhör...)
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy. /...

Source:
https://www.tesla.com/about#:~:text=Tes ... ine%20cars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av Curik »

SwedishAdvocate skrev:
En del på det här forumet tror ju dock att Tesla enbart blåljuger i sitt mission statement och att allt bara handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. (Och nu kommer jag inte ihåg vilken kategori du tillhör...
Typ varenda företag i världen har ett "mission statement". Här är Volkswagens:

“to make this world a mobile, sustainable place with access to all the citizens.”

Alltså samma företag som fuskade med utsläppsvärden för inte så länge sedan. ;) I Teslas fall är det ju smärtsamt uppenbart med tanke på kvartalshetsen men tydligen trillar inte poletten ned för alla ändå. :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av SwedishAdvocate »

Curik skrev:
Typ varenda företag i världen har ett "mission statement". Här är Volkswagens:

“to make this world a mobile, sustainable place with access to all the citizens.”

Alltså samma företag som fuskade med utsläppsvärden för inte så länge sedan. ;) /...
Finns det några skillnader mellan Tesla och Volkswagen kanske?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av SwedishAdvocate »

Curik skrev:
.../ I Teslas fall är det ju smärtsamt uppenbart med tanke på kvartalshetsen men tydligen trillar inte poletten ned för alla ändå. :lol:
Ja... För det kan ju inte ha något som helst att göra med att Tesla under typ hela sin existens varit världens mest blankade företag...

Och det kan ju inte heller ha något att göra med att det funnits en del utmaningar för Tesla på sistone med Covid, Kinas fortsatta noll-toleranspolicy för Covid trots att resten av världen gått vidare och med nedstängd fabrik som följd, tyskarnas långbänk för Berlinfabriken, galningen Putlers krig mot Ukraina, den världsomfattande komponentbristen och att storskalig 4680-cellsproduktion försenats... Näe – så kan det ju inte vara...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: USA, M3 LR går inte längre att beställa

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Curik skrev:
.../ I Teslas fall är det ju smärtsamt uppenbart med tanke på kvartalshetsen men tydligen trillar inte poletten ned för alla ändå. :lol:
Ja... För det kan ju inte ha något som helst att göra med att Tesla under typ hela sin existens varit världens mest blankade företag...

Och det kan ju inte heller ha något att göra med att det funnits en del utmaningar för Tesla på sistone med Covid, Kinas fortsatta noll-toleranspolicy för Covid trots att resten av världen gått vidare och med nedstängd fabrik som följd, tyskarnas långbänk för Berlinfabriken, galningen Putlers krig mot Ukraina, den världsomfattande komponentbristen och att storskalig 4680-cellsproduktion försenats... Näe – så kan det ju inte vara...

Blankningar är inte ett sabotageförsök. Det är bara nåt man gör om man tror kursen kommer gå ner.
Skriv svar