Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Jonaxel »

Undrar om någon har kört med dessa allrounddäck och är nöjda? Har en M3LR 2022.

De har väldigt lågt rullmotstånd och tysta (B i alla klasser i EU-normen).

Funderar på att byta till dessa och spara sommardäcken till ev. försäljning.
Har haft allrounddäck på i stort sett alla mina tidigare bilar och varit helnöjd så min fråga gäller inte fördelar / nackdelar med allround resp säsong.

(Bortskämd med att slippa däckbyten och hålla reda på extra uppsättningar och dessutom tysta sommartid :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Tellus »

Skulle också vilja testa dom.
I tillexempel denna situation kan det vara skillnad mellan liv(allround) och död(nokian r3)
Tidsstämpel 3 min
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av NiklasTesla »

Jonaxel skrev:
Undrar om någon har kört med dessa allrounddäck och är nöjda? Har en M3LR 2022.

De har väldigt lågt rullmotstånd och tysta (B i alla klasser i EU-normen).

Funderar på att byta till dessa och spara sommardäcken till ev. försäljning.
Har haft allrounddäck på i stort sett alla mina tidigare bilar och varit helnöjd så min fråga gäller inte fördelar / nackdelar med allround resp säsong.

(Bortskämd med att slippa däckbyten och hålla reda på extra uppsättningar och dessutom tysta sommartid :)
Om du skall ha allrounddäck så rekommenderar jag dig att alltid gå på det säkerhetsmässigt bästa däcket och då är Michelin Cross Climate 2 bästa däcket på marknaden just nu (upplever däcket som både mer lättrullande och ungefär lika tyst som Tesla original sommardäck):



Kört 1år och +3000 mil (är sjukt nöjd med Cross Climate 2).

Den är dessutom rätt tyst och rullar lätt som sagt (Model 3 LR AWD från 2019 körd i Skåne med 17c ute på bild under landsvägskörning).

MVH
IMG_20220909_202231_053.jpg
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Jonaxel »

Tellus skrev:
Skulle också vilja testa dom.
I tillexempel denna situation kan det vara skillnad mellan liv(allround) och död(nokian r3)
Tidsstämpel 3 min
Yes.. allrounddäck är ju mjukare så greppar bra - och tysta också. Har heller inte sett värst mycket mer förslitning / gummidamm / miljöpåverkan mot ordinarie då mina allround inte slitits ner mycket fortare än normalt. Möjligtvis då vid häftiga inbromsningar mm. men kör 99% lugnt med "gaspedalen" ;-)
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Jonaxel »

NiklasTesla skrev:
Jonaxel skrev:
Undrar om någon har kört med dessa allrounddäck och är nöjda? Har en M3LR 2022.

De har väldigt lågt rullmotstånd och tysta (B i alla klasser i EU-normen).

Funderar på att byta till dessa och spara sommardäcken till ev. försäljning.
Har haft allrounddäck på i stort sett alla mina tidigare bilar och varit helnöjd så min fråga gäller inte fördelar / nackdelar med allround resp säsong.

(Bortskämd med att slippa däckbyten och hålla reda på extra uppsättningar och dessutom tysta sommartid :)
Om du skall ha allrounddäck så rekommenderar jag dig att alltid gå på det säkerhetsmässigt bästa däcket och då är Michelin Cross Climate 2 bästa däcket på marknaden just nu (upplever däcket som både mer lättrullande och ungefär lika tyst som Tesla original sommardäck):



Kört 1år och +3000 mil (är sjukt nöjd med Cross Climate 2).

Den är dessutom rätt tyst och rullar lätt som sagt (Model 3 LR AWD från 2019 körd i Skåne med 17c ute på bild under landsvägskörning).

MVH
Ok bra tips där - skall kolla in.. :-)

Såg i ett annat lands "teslaclub"-forum att Pirelli-däcken var tystare än "stock" och gick lika långt..
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Jonaxel »

Trådstartaren här.

Ville bara ge lite feedback ang. bytet till dessa däck:

Bromsverkan i slask, snö och is verkar helt OK. Ta dock inte detta som något officiellt test utan där får ni googla mer ;-)
Körningen känns väldigt jämn och nästa lika tyst som sommardäcken.
Dock känns de lite hårdare och stelare då man t.ex. råkar köra på någon kant och kanske lite lite mer vägbuller men över lag relativt tysta.
Beror naturligtvis på temperaturen men känns som Teslas originaldäck har väldigt hög kvalitet - de är mjuka.
Pirelli gick ut med att de använder nån slags syntetisk blandning utan olja (dvs utan gummi) i klimatmedvetandets tecken.
Hur mycket detta är klimat eller besparing från företagets sida kan man ju spekulera i ;-)

Dock är ju förbrukningen nu mycket högre. Hade ett genomsnitt på 157 w/km aug-nov med sommardäcken, blandad körning (kör sällan över 100 och väldigt mjukt).
Dock är jag väl uppe i ca 240 nu sedan slutet av nov men hoppas inte det beror på däcken utan på temperatur och vinterväglag.
Om jag kommer ihåg återkommer jag till sommaren huruvida dessa däck är i nivå med Teslas original vad gäller räckvidd.
Om de inte är det byter jag nog tillbaka till original på sommaren (sparade dessa).
Har stor respekt för att Tesla går ut med rekommendationen att egentligen endast använda Tesla-godkända däck då deras tester är extremt noggranna tar hänsyn till bilens vikt, krängning mm. vilket gör att inte alla sorts däck är lämpliga.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Fredrik j »

Jonaxel skrev:
Tellus skrev:
Skulle också vilja testa dom.
I tillexempel denna situation kan det vara skillnad mellan liv(allround) och död(nokian r3)
Tidsstämpel 3 min
Yes.. allrounddäck är ju mjukare så greppar bra - och tysta också. Har heller inte sett värst mycket mer förslitning / gummidamm / miljöpåverkan mot ordinarie då mina allround inte slitits ner mycket fortare än normalt. Möjligtvis då vid häftiga inbromsningar mm. men kör 99% lugnt med "gaspedalen" ;-)
Men nu är det ju inte allround-däck han pratar om utan dom europeiska friktionsdäcken som är mer anpassade för snöfria vintrar. Dom har ju funnits länge men är ganska farliga på sommaren eftersom det fortfarande är ett friktionsvinterdäck.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Tellus »

1 min 20 sek om man vill se moose
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Jonaxel »

Fredrik j skrev:
Jonaxel skrev:
Tellus skrev:
Skulle också vilja testa dom.
I tillexempel denna situation kan det vara skillnad mellan liv(allround) och död(nokian r3)
Tidsstämpel 3 min
Yes.. allrounddäck är ju mjukare så greppar bra - och tysta också. Har heller inte sett värst mycket mer förslitning / gummidamm / miljöpåverkan mot ordinarie då mina allround inte slitits ner mycket fortare än normalt. Möjligtvis då vid häftiga inbromsningar mm. men kör 99% lugnt med "gaspedalen" ;-)
Men nu är det ju inte allround-däck han pratar om utan dom europeiska friktionsdäcken som är mer anpassade för snöfria vintrar. Dom har ju funnits länge men är ganska farliga på sommaren eftersom det fortfarande är ett friktionsvinterdäck.
Jag har iallafall allrounddäck. (https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car ... 235_50-r19)

Viktigast är att man tittar på snöflingan i en alptopp med mörkning 3PMSF. Då är man på rätt sida lagen. Det finns många typer av friktionsdäck / allrounddäck som du beskriver som inte är lagliga i Sverige.

Lite mer info: https://dackline.se/blogg/allround-dack/

Sunt förnuft säger givetvis att om du kör på hala vägar i Norrland har du vinterdäck. Mestadels stadskörning i södra / milda delar av Sverige.. ja då kan man överväga dessa.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Fredrik j »

Jonaxel skrev:
Fredrik j skrev:
Jonaxel skrev:
Tellus skrev:
Skulle också vilja testa dom.
I tillexempel denna situation kan det vara skillnad mellan liv(allround) och död(nokian r3)
Tidsstämpel 3 min
Yes.. allrounddäck är ju mjukare så greppar bra - och tysta också. Har heller inte sett värst mycket mer förslitning / gummidamm / miljöpåverkan mot ordinarie då mina allround inte slitits ner mycket fortare än normalt. Möjligtvis då vid häftiga inbromsningar mm. men kör 99% lugnt med "gaspedalen" ;-)
Men nu är det ju inte allround-däck han pratar om utan dom europeiska friktionsdäcken som är mer anpassade för snöfria vintrar. Dom har ju funnits länge men är ganska farliga på sommaren eftersom det fortfarande är ett friktionsvinterdäck.
Jag har iallafall allrounddäck. (https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car ... 235_50-r19)

Viktigast är att man tittar på snöflingan i en alptopp med mörkning 3PMSF. Då är man på rätt sida lagen. Det finns många typer av friktionsdäck / allrounddäck som du beskriver som inte är lagliga i Sverige.

Lite mer info: https://dackline.se/blogg/allround-dack/

Sunt förnuft säger givetvis att om du kör på hala vägar i Norrland har du vinterdäck. Mestadels stadskörning i södra / milda delar av Sverige.. ja då kan man överväga dessa.
Det jag menar (och som jag uppfattar det även i youtubeklippet) är dom europeiska varianterna av dubbfria dubbdäck som primärt inte är gjort för riktigt vinterväglag men inte ok för sommarbruk.
Som exempel Conti Wintercontact vs. Viking contact. Bägge är vinterdäck men ska man köra på klassisk vinterväg är det Viking contact som gäller.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Tellus »

Jag har conti wintercontact ts870 på min MYP. Det är helt sjukt bra fäste på snö och lätt isiga vägar nu i minus 10 grader. Har aldrig känt liknande grepp.
Dessutom är dom mycket bra på torr asfalt och våt vägbana och inte slingriga.

Jag kan inte förstå i vilket klimat man ska behöva ha nordiska däck med alla dess nackdelar, kan det kanske vara i -30 skillnaden är, att mina blir för stela och därmed tappar greppet?
Tror däcken kan sägas vara europeiska vinterdäck men det finns ju grader av allt och gissar att dessa är lite mer åt nordiska hållet.
Dimension 265/40/20 på 9.5" fälg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Allrounddäck Pirelli Cinturato All Season 2

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Jag har conti wintercontact ts870 på min MYP. Det är helt sjukt bra fäste på snö och lätt isiga vägar nu i minus 10 grader. Har aldrig känt liknande grepp.
Dessutom är dom mycket bra på torr asfalt och våt vägbana och inte slingriga.

Jag kan inte förstå i vilket klimat man ska behöva ha nordiska däck med alla dess nackdelar, kan det kanske vara i -30 skillnaden är, att mina blir för stela och därmed tappar greppet?
Tror däcken kan sägas vara europeiska vinterdäck men det finns ju grader av allt och gissar att dessa är lite mer åt nordiska hållet.
Dimension 265/40/20 på 9.5" fälg
Nordiska vinterdäcken har väl bättre grepp på is? Såna där polerade korsningar med blankis.
Men även europeiska vinterdäck har ju blivit bättre vad jag förstått. Det har kanske att göra med att tyskland har vinterdäckslag numera i kombination med dubbdäcksförbud. Marknaden för dessa europeiska vinterdäck är ju enorm. Men dom ska inte förväxlas med allround-däck.
Skriv svar