Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Niklas Z »

FStaake skrev:
Upplever att detta funkar nu efter senaste uppdateringen. Dvs. det renes var inne på, att det var en bugg.
Fler som upplever samma förändring i beteende?
Jag har behövt "dubbelblinka" länge. Som jagmins det har det alltid varit så, men man glömmer lättare tillfällen då det fungerar som man vill, medan de tillfällen då det inte fungerar som man vill fastnar i minnet, så jag kan minnas selektivt. Men det är inget som bara förekommit senaste tiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av zyax »

renes skrev:
FStaake skrev:
renes skrev:
FStaake skrev:
Upplever att detta funkar nu efter senaste uppdateringen. Dvs. det renes var inne på, att det var en bugg.
Fler som upplever samma förändring i beteende?
Vilken version har du nu?
2022.28.2
("Steg 1": dutt på spak till första stopp, "steg 2" till andra stopp.)

Jag har också 28.2 och det är inte förändrat. Lättaste sättet att testa är vid stillastående. Vrid ratten ett helt varv till vänster, slå på vänster blinker med steg 2. Gör en snabb steg 2 till höger och du får bara en kort blink, sen ingenting. Gör ett något långsammare steg 2 till höger (fortfarande mindre än en sekund eller så) och du får vanlig blink till höger. Så för mig, åtminstone, är det oförändrat.

Ang bugg eller inte tror jag inte längre att det är en bugg. Jag tror att man gjort detta för att alltför många slog på höger blink i vänstersväng när de bara ville stänga av blinkers (och vice versa i högersväng) och för det funkar det ju utmärkt. Det kan ju för den ovane vara svårt att särskilja steg 1 från steg 2, i synnerhet mitt i en kurva med rattutslag. Det "svenska" beteendet att blinka in och ut ur rondeller kan vara undantaget snarare än regeln sett i större perspektiv.

För mig har det här aldrig varit ett problem och jag märkte inte ens av det tills det nämndes på forumet. Genom att observera mig själv har jag märkt att jag blinkar in i rondellen, stänger av blinkers när jag passerar sista avfarten jag inte tar och sen gör en steg 1 (3 blinkningar) just innan jag tar utfarten, så jag har alltid en paus i blinkningen. Sen har jag också för vana att stänga av blinkers med en steg 1 i samma riktning som jag blinkar. Så det blir som helhet i en rondell: steg 2 vänster, steg 1 vänster, steg 1 (eller 2 ibland) höger.
Exemplariskt arbetat.

När jag gick körskolekursen för att köra med mina barn för några år sedan sade körskoleläraren att det var på gång med ändring så att inblinkning plus utblinkning skulle bli lag så att det blir bäst för alla, men det har ju ännu inte hänt. Fan vet om det blir lag, folk verkar inte förstå att man underlättar i trafiken så där.

Vad gäller funktionen i bilen tycker jag att det varit svårt för jag gör ingen paus utan går oftast direkt från vänster till höger med blinkers och det har inte bilen gillat alls.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Niklas Z »

zyax skrev:
Vad gäller funktionen i bilen tycker jag att det varit svårt för jag gör ingen paus utan går oftast direkt från vänster till höger med blinkers och det har inte bilen gillat alls.
Precis. Och det är samma sak om man ska svänga vänster-höger i direkt följd när två korsningar eller utfarter ligger nära varandra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av jontis »

ducce916m skrev:
agehall skrev:
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Bor granne med en trafiklärare. han lär alla sina elever att blinka vänster, när man i cirkulationsplatsen inte ska svänga av i första utfarten, som en service till andra bilister.
Jag blir tokig på folk som blinkar vänster inne i cirkulationsplatsen.
Hur ska jag veta vart du vill svänga ur? Ofta slår personen inte om till högerblink förrän det är försent för att det ska hjälpa.

Jag blinkar istället höger när jag kör in OM jag ska ta första avfarten annars inte förrän det är dags.
Det får jag för mig hjälper de vid nästa påfart.

Men iom att vi "alla" gör olika blir det ju pannkaka av allt ihop iaf.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

jontis skrev:
ducce916m skrev:
agehall skrev:
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Bor granne med en trafiklärare. han lär alla sina elever att blinka vänster, när man i cirkulationsplatsen inte ska svänga av i första utfarten, som en service till andra bilister.
Jag blir tokig på folk som blinkar vänster inne i cirkulationsplatsen.
Hur ska jag veta vart du vill svänga ur? Ofta slår personen inte om till högerblink förrän det är försent för att det ska hjälpa.

Jag blinkar istället höger när jag kör in OM jag ska ta första avfarten annars inte förrän det är dags.
Det får jag för mig hjälper de vid nästa påfart.

Men iom att vi "alla" gör olika blir det ju pannkaka av allt ihop iaf.
Jag blinkar också höger direkt om jag ska till höger vid första avfart. Det är inte i motsägelse mot den beskrivning jag gav ovan. Problemet med att inte blinka vänster är ju att det gör att man inte kan lita på att du ska fortsätta runt rondellen. Alltför många förare blinkar ju inte alls, vare sig in eller ur rondellen och man kan inte se skillnad på dem och dig om du inte blinkar in.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Curik »

jontis skrev:
ducce916m skrev:
agehall skrev:
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Bor granne med en trafiklärare. han lär alla sina elever att blinka vänster, när man i cirkulationsplatsen inte ska svänga av i första utfarten, som en service till andra bilister.
Jag blir tokig på folk som blinkar vänster inne i cirkulationsplatsen.
Hur ska jag veta vart du vill svänga ur? Ofta slår personen inte om till högerblink förrän det är försent för att det ska hjälpa.

Jag blinkar istället höger när jag kör in OM jag ska ta första avfarten annars inte förrän det är dags.
Det får jag för mig hjälper de vid nästa påfart.

Men iom att vi "alla" gör olika blir det ju pannkaka av allt ihop iaf.
Jag förstår inte riktigt dramatiken. Att blinka vänster i en cirkulationsplats ger bara extra information, det är som att blinka vänster i ett vägkors med trafikljus och specifika körfält för olika färdriktningar. Ut ur cirkulationsplatsen måste du ju blinka oavsett. I tid. Folk gör såklart ibland fel och blinkar försent, precis som på motorväg där dom flesta antingen inte blinkar alls eller blinkar efter att omkörningen redan påbörjats.

Men ja, håller med om att det är bäst att alla gör på samma sätt.
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dansson »

Cirkulationsplats ska anses som vanlig väg mao om du ligger i ytterfil på 2 filig så kan du köra runt ett
varv utan att göra något fel. om någon i innerfilen kör ut och krockar med dig så är det den i inner filens fel

Så när man kör på rak/kurvig väg så blinkar man väl ändå inte vänster?

Om alla gör lika och blinkar när de ska ut så skulle det underlätta

När jag tog körkort för 30 år sedan skulle en rondell jämföras med korsning .. blinka höger / vänster
eller inte alls när man åkte rakt igenom
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av jontis »

Curik skrev:
Att blinka vänster i en cirkulationsplats ger bara extra information, det är som att blinka vänster i ett vägkors med trafikljus och specifika körfält för olika färdriktningar.
Nej. Det är som:
Dansson skrev:

Så när man kör på rak/kurvig väg så blinkar man väl ändå inte vänster?
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Anderzzon »

Spännande att se så många bli provocerade av att vissa blinkar vänster när man ska ta tredje avfarten ur en cirkulationsplats. En fråga till framförallt er; ponera att ni är bilen som står och väntar och ni ska köra rakt fram i cirkulationsplatsen. Kör ni då in i cirkulationsplatsen och hoppas att bilen i vänsterfilen ser er och har koll på reglerna att den har väjningsplikt när den byter fil? Eller väntar ni tills den har passerat?
rondell.png
Jag är nämligen bilen som står där och väntar varje morgon. Bilarna i vänsterfilen kör fort och ska till 95% sannolikhet köra rakt fram. Om jag, trots att jag enligt reglerna har rätt, skulle köra in i cirkulationsplatsen skulle jag spendera all min tid hos plåtverkstaden. Men om en bil i vänsterfilen blinkar vänster förstår jag att den ska åka åt samma håll som jag och allt flyter på mycket bättre.
Om jag ska svara på själva trådfrågan så stör jag mig också på detta lite. Men det funkar ju om man håller upp/ner spaken så den fortsätter blinka hela tiden.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av p1457 »

Nej jag väntar tills bilen har kört förbi så att jag kan köra vidare efter väjningsplikten när det är säkert och utan risk för fara.
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dansson »

Du får vackert stå där och vänta, för du har väjningsplikt till rondellen och det gäller båda filerna
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Anderzzon »

Dansson skrev:
Du får vackert stå där och vänta, för du har väjningsplikt till rondellen och det gäller båda filerna
Jag säga att din tolkning av väjningsplikt är lite väl snäv. Visst, jag har väjningsplikt mot alla som redan är inne i cirkulationsplatsen, men det betyder ju inte att reglerna om filbyte inte gäller för den som var inne först. Om jag kan köra in i högerfilen utan påverka den i vänsterfilen har jag ju iakttagit väjningsplikt. Det är lite som att jag inte skulle få köra på en motorväg även om alla bilar låg i vänster körfält.
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dansson »

Om inget har ändrats de senaste fyra åren.

När man är på väg att köra in i en rondell har de bilar som redan befinner sig inne i cirkulationsplatsen företräde.
De flesta, större rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna.

Om en bil ligger inne i det inre, vänstra körfältet är det alltså inte fritt fram för dig att köra in i det högra körfältet.
Orsaken till denna regel är att bilen i vänstra körfältet kan vara på väg att göra ett filbyte, för att köra ut på avfarten,
och då riskerar man att krocka. Bötesbelopp: 2.000 kronor.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Anderzzon »

Dansson skrev:
Om inget har ändrats de senaste fyra åren.

När man är på väg att köra in i en rondell har de bilar som redan befinner sig inne i cirkulationsplatsen företräde.
De flesta, större rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna.

Om en bil ligger inne i det inre, vänstra körfältet är det alltså inte fritt fram för dig att köra in i det högra körfältet.
Orsaken till denna regel är att bilen i vänstra körfältet kan vara på väg att göra ett filbyte, för att köra ut på avfarten,
och då riskerar man att krocka. Bötesbelopp: 2.000 kronor.
Det är svårt att visa i en stillbild hur jag menar men jag anser att om man kan ta sig in i cirkulationsplatsen utan att de andra bilarna där inne påverkas, då har jag fullgjort min väjningsplikt. Men om jag ändrar lite på bilden lite för att förtydliga, den röda bilen kommer in i cirkulationsplatsen precis innan mig. Menar du att jag ändå behöver vänta på att den har passerat innan jag får köra in?
rondell 2.png
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av p1457 »

Jag skulle säga att det beror på om du hinner in framför bilen så att du inte hindrar dess framfart oavsett vilken fil den åker i.

Edit: skulle du hamna ivägen för röda bilen om den vill byta fil så har du inte följt din väjningsplikt.
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dansson »

Allt beror på fart osv .. men typ röda fältet skulle jag passa mig för (säkert inte 100 korrekt..)
TF.jpg
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av ducce916m »

Visst ska man lämna företräde till bilar inne i cirkulationsplatsen men en stor fördel med den startsnabba Teslan är att man, utan att störa andra bilar, kan smita in i ganska små luckor i div trafiksituationer.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Hok »

ducce916m skrev:
Visst ska man lämna företräde till bilar inne i cirkulationsplatsen men en stor fördel med den startsnabba Teslan är att man, utan att störa andra bilar, kan smita in i ganska små luckor i div trafiksituationer.
Nackdelen, åtminstone i mindre cirkulationsplatser, är att man kan överraska de som väntar vid nästa infart så att de inte lämnar företräde som de ska. Eftersom de inte räknar med att någon ska vara så snabb. Då får man tvärbromsa i cirkulationsplatsen i stället har jag märkt och då har jag inte ens en Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av taliz »

ducce916m skrev:
Visst ska man lämna företräde till bilar inne i cirkulationsplatsen men en stor fördel med den startsnabba Teslan är att man, utan att störa andra bilar, kan smita in i ganska små luckor i div trafiksituationer.
Ja, samma med hoj.
När jag ska svänga vänster i en korsning med rödljus så brukar jag inte behöva stanna i mitten och vänta på att mötande ska passera(när vi båda fått grönt samtidigt). Jag hinner svänga innan de kommit en meter. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
taliz skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
Haha ja, den där hoppas jag alla följer…
Däremot så är det inte förbjudet att blinka vänster in i en rondell vilket tydligt framgår. Anledningen till detta är för att många i trafiken inkl mig själv är lärda att man ska blinka vänster in i en rondell och sedan blinka höger när man ska ut. Sitter i min ryggmärg och än hur jag försökt att få bort beteendet så är det trots allt där när jag kör in.

Till och med vissa läroböcker lär fortfarande ut detta, speciellt i mindre cirkulationsplatser som likställs med korsning.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Se även svar från transportstyrelsen:

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Nect »

Nect skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
Haha ja, den där hoppas jag alla följer…
Däremot så är det inte förbjudet att blinka vänster in i en rondell vilket tydligt framgår. Anledningen till detta är för att många i trafiken inkl mig själv är lärda att man ska blinka vänster in i en rondell och sedan blinka höger när man ska ut. Sitter i min ryggmärg och än hur jag försökt att få bort beteendet så är det trots allt där när jag kör in.

Till och med vissa läroböcker lär fortfarande ut detta, speciellt i mindre cirkulationsplatser som likställs med korsning.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Se även svar från transportstyrelsen:

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)”

Hittade en annan rolig text om varför det togs bort och nu mer lämnas mer öppet för tolkning. Om man inte vet hur bilen i cirkulationsplatsen avser att köra är man tvungen att sakta ner innan man kör in i cirkulationsplatsen. Detta gör att en kollision sker i lägre hastighet… Sant eller inte låter jag vara osagt.

”Om en annalkande bilist inte visar med tecken var denne ämnar köra i cirkulationsplatsen, så skapar det en osäkerhet hos andra förare vilket leder till en större försiktighet. Det är denna osäkerhet och försiktighet som eftersträvas med det (relativt) nya systemet. ”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av DanneB »

Blinkar vänster i rondeller ibland, men oftast inte. Är två specifika tillfällen som jag gör det på.
1. När BMW-förare närmar sig rondellen och riskerar köra ut framför mig. Har hänt ett antal gånger, så har "dumförklarat" dem.
2. När lastbilar närmar sig, för att visa dem att jag kommer svänga, så de kan bromsa ner i tid och slippa stanna.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

martinot skrev:
taliz skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
Det som den här videon inte klargör är vad man ska ha vänstra filen till på avfarter med två filer. Det verkar ju slöseri med asfalt, eftersom man alltid ska glida över i yttre körfält och sen höger fil i utfarten.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dafro »

renes skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
Det som den här videon inte klargör är vad man ska ha vänstra filen till på avfarter med två filer. Det verkar ju slöseri med asfalt, eftersom man alltid ska glida över i yttre körfält och sen höger fil i utfarten.
Om man ska svänga vänster är det väl trevligt med asfalt…
27,8 kWp solceller
Skriv svar