Antingen är ditt svar ett skämt som gick rakt över huvudet på mig eller så förstod du inte vad jag menade. Så ifall sistnämnda: jag talar om när man lämnar cirkulationsplatsen så finns det i schemat och filmen ovan två filer på alla vägar som lämnar cirkulationsplatsen. Alla scenarion beskriver dock hur man glider över i ytterfilen och sedan väljer den högra av de två filerna på den väg som lämnar cirkulationsplatsen. Inget scenario beskriver att man lämnar via det vänstra av de två filerna. Så vad är den då till för?Dafro skrev:Om man ska svänga vänster är det väl trevligt med asfalt…renes skrev:Det som den här videon inte klargör är vad man ska ha vänstra filen till på avfarter med två filer. Det verkar ju slöseri med asfalt, eftersom man alltid ska glida över i yttre körfält och sen höger fil i utfarten.martinot skrev:Utmärkt!
Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar.
Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Moderator: Redaktion
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Aha nu förstår jag vad du menar, trodd du menade i rondellen. Har en sådan rondel på väg til, jobbet där jag är busig och använder den vänstra filen för att slippa byta längre fram men ör orolig för att någon ska komm från innerfilen och köra på mig fast den vänstra påfarten bara påbjuder att man får svänga vänster i den inre. En fil ut vore nog lämpligt för att underlätta frågeställningar.renes skrev:Antingen är ditt svar ett skämt som gick rakt över huvudet på mig eller så förstod du inte vad jag menade. Så ifall sistnämnda: jag talar om när man lämnar cirkulationsplatsen så finns det i schemat och filmen ovan två filer på alla vägar som lämnar cirkulationsplatsen. Alla scenarion beskriver dock hur man glider över i ytterfilen och sedan väljer den högra av de två filerna på den väg som lämnar cirkulationsplatsen. Inget scenario beskriver att man lämnar via det vänstra av de två filerna. Så vad är den då till för?Dafro skrev:Om man ska svänga vänster är det väl trevligt med asfalt…renes skrev:Det som den här videon inte klargör är vad man ska ha vänstra filen till på avfarter med två filer. Det verkar ju slöseri med asfalt, eftersom man alltid ska glida över i yttre körfält och sen höger fil i utfarten.martinot skrev:Utmärkt!
Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar.
27,8 kWp solceller
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Jag körde i en härlig rondell igår när jag körde till Ikea i Murcia (spanien)
6 filer och dessutom trafikljus i den och fullt med andra trafikanter
Kom A-30 och skulle ut på Pol. Juan ... nästan en 360
Tror denna rondell skulle vara en mardröm för många
6 filer och dessutom trafikljus i den och fullt med andra trafikanter
Kom A-30 och skulle ut på Pol. Juan ... nästan en 360
Tror denna rondell skulle vara en mardröm för många
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Triumfbågen i Paris är heller ingen dålig trafikplats med TOLV anslutande gator
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 10 okt 2022 02:14
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Exakt så gör jag nu. Verkar vara smidigast.agehall skrev:Det är väl sant att trafikverket säger att man inte behöver blinka när man kör in i en cirkulationsplats men de där nypåfunden är ju ren och skär idioti som bara syftar till att förstöra hela idén med cirkulationsplatser.
En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig och erbjuder god sikt mellan alla infarter så att man enkelt kan se vart alla mottrafikanter ämnar ta vägen. Genom att indikera om man har för avsikt att svänga höger, köra rakt fram eller vänster i cirkulationsplatsen underlättar man för alla och andra trafikanter kan bättre planera sin körning.
När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
Tesla Model 3 Long Range AWD
https://bit.ly/37fk1Pk
https://bit.ly/37fk1Pk