Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jonaxel »

Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.

Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..

Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.

Något trick som man inte hittat än ? ;-)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av agehall »

Dutta två gånger åt höger eller slå på blinkersen ordentligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av taliz »

Man ska inte blinka när man kör in i en rondell, bara när man kör ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av BaronHellJug »

taliz skrev:
Man ska inte blinka när man kör in i en rondell, bara när man kör ut.
Oj oj, plockar fram popcornen - kan komma många olika åsikter nu…

Jag är själv inte fundamentalist men tycker inte som du, oavsett vad trafikskolorna lär ut för tillfället… Jag tycker den extra information man får, inte minst i en liten rondell där man kan se andra bilar från infart till utfart, är värt mycket och kommer fortsätta köra in i rondeller med blinkers enligt min tänkta utfart (hö/vä) och sen börja blinka (hö) ut när jag närmar mig utfarten.

Men även om jag inte blir väldigt upprörd på de som inte blinkar ”intentionen” när de kör in stör jag mig på de som har blivit lärda att blinka höger in i rondell oavsett var de ska ut (tror tanken är att rondellen är en egen väg och då kör man alltid höger in på denna) - det tycker jag är helt galet - om jag ligger i högerfil och har någon med det beteendet till vänster om mig, än mer om det är en fransk bilmodell ;), då hinner man ju nästan skita ner sig innan man inser att de faktiskt inte skulle höger (från vänsterfil) i rondellen… helt galet imho…
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av agehall »

Det är väl sant att trafikverket säger att man inte behöver blinka när man kör in i en cirkulationsplats men de där nypåfunden är ju ren och skär idioti som bara syftar till att förstöra hela idén med cirkulationsplatser.

En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig och erbjuder god sikt mellan alla infarter så att man enkelt kan se vart alla mottrafikanter ämnar ta vägen. Genom att indikera om man har för avsikt att svänga höger, köra rakt fram eller vänster i cirkulationsplatsen underlättar man för alla och andra trafikanter kan bättre planera sin körning.

När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av mikebike »

Jag vänsterblinkar aldrig i cirkulationsplatser, eftersom man inte är på väg att svänga vänster.
Det är ingen "nyhet", så var det när jag tog körkort för över 40 år sedan.
Jag ser dagligen bilister som lämnar cirkulationsplatser med vänster blinkers på...

Däremot har jag ett ställe nära hemmet där man först svänger vänster och omedelbart därefter svänger höger. Där får man helt enkelt dubbelklicka på blinkersspaken innan man skall svänga höger eftersom första klicket bara stänger av vänsterblinkersen.
Det kan bli lite knepigt att genomföra om Tesla ersätter blinkersspaken med rattknappar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jerka »

Jag har alltid i alla bilar önskat mig en blinker som blinkar vänster när spaken är nedfälld och höger när spaken är uppfälld. Den får gärna hoppa tillbaka till mittläget också när svängen är genomförd. Utöver det vill jag inte ha några ”smarta” funktioner alls. De har alla gemensamt att de stör mer än de ger, och jag har aldrig förstått vem som efterfrågar dem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av taliz »

agehall skrev:
En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig
Inte många välfungerande i så fall. Tvåfiliga rondeller i Sverige är inte särskilt vanligt AFAIK.
agehall skrev:
När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
Det är väldigt enkelt att avgöra. De kommer fortsätta runt, tills de blinkar höger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av FStaake »

Jonaxel skrev:
Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.

Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..

Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.

Något trick som man inte hittat än ? ;-)
Håller helt med dig och är en av de saker som stör mig med Tesla. Är likadant på både vår 3:a och nu Y:n.
Får helt enkelt vänja sig vid att dra den åt ”höger” två ggr vid rondellkörning.
Men fortfarande inte desto mindre irriterande.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5171
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Nicke Nyfiken »

FStaake skrev:
Jonaxel skrev:
Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.

Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..

Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.

Något trick som man inte hittat än ? ;-)
Håller helt med dig och är en av de saker som stör mig med Tesla. Är likadant på både vår 3:a och nu Y:n.
Får helt enkelt vänja sig vid att dra den åt ”höger” två ggr vid rondellkörning.
Men fortfarande inte desto mindre irriterande.
Det behövs inte ”höger” två gånger.

Tricket är att hålla kvar spaken i första läget (halvblinkning) ”höger” i 1-2 sekunder, då börjar bilen blinka höger med 3 blink, och för man upp spaken i andra läget så fortsätter bilen att blinka som vanligt.
Det räcker alltså inte att bara ”dutta”, man måste hålla kvar 1-2 sekunder.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av agehall »

taliz skrev:
agehall skrev:
En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig
Inte många välfungerande i så fall. Tvåfiliga rondeller i Sverige är inte särskilt vanligt AFAIK.
agehall skrev:
När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
Det är väldigt enkelt att avgöra. De kommer fortsätta runt, tills de blinkar höger.
Korrekt - det har byggts en förbannad massa cirkulationsplatser som är enfiliga och med skymd sikt sista 20 åren. Har hört något rykte om att man fått EU-bidrag för detta som gör att det är billigare än att bygga en korsning.

Problemet i dessa små cirkulationsplatser är att folk blinkar för lite. Där jag bor kan jag aldrig (om jag ens ser mottrafikantens blinkers när jag kommer fram till infarten!) lita på att en bil ska åka rakt fram bara för att den inte blinkar. Skulle säga att det är 50/50 att den faktiskt ska svänga vänster och när folk inte heller blinkar höger när de ska lämna cirkulationsplatsen så tappar den all funktion.

Om jag fick bestämma skulle regelverket för hur man kör i cirkulationsplatser ändras så att vänstersväng generellt sett enbart är tillåtet om man kör in i vänsterfil samt att man ska blinka vänster tills dess att man påbörjar filbytet till högerfil och vid utfart ur cirkulationsplatsen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Lophornis »

Jag gör så här.

Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.

Göör smidigt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av ducce916m »

taliz skrev:
agehall skrev:
En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig
Inte många välfungerande i så fall. Tvåfiliga rondeller i Sverige är inte särskilt vanligt AFAIK.
agehall skrev:
När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
Det är väldigt enkelt att avgöra. De kommer fortsätta runt, tills de blinkar höger.
Haha, då har du aldrig varit i Malmö eller söder därom. Kanske en på hundra som gör så, blinkers är något de flesta inte vet hur man ska använda...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av mikebike »

Lophornis skrev:
Jag gör så här.

Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.

Göör smidigt.
Du svänger ju inte vänster i en cirkulationsplats. Du tar (exempelvis) tredje avfarten från en cirkelformad huvudled.
Lyssna på navigatorn....

Rondellen är f.ö. grejen i mitten av cirkulationsplatsen, den skall man inte köra in i.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av FStaake »

Nicke Nyfiken skrev:
FStaake skrev:
Jonaxel skrev:
Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.

Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..

Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.

Något trick som man inte hittat än ? ;-)
Håller helt med dig och är en av de saker som stör mig med Tesla. Är likadant på både vår 3:a och nu Y:n.
Får helt enkelt vänja sig vid att dra den åt ”höger” två ggr vid rondellkörning.
Men fortfarande inte desto mindre irriterande.
Det behövs inte ”höger” två gånger.

Tricket är att hålla kvar spaken i första läget (halvblinkning) ”höger” i 1-2 sekunder, då börjar bilen blinka höger med 3 blink, och för man upp spaken i andra läget så fortsätter bilen att blinka som vanligt.
Det räcker alltså inte att bara ”dutta”, man måste hålla kvar 1-2 sekunder.
Ah, det ska jag prova.
Det skulle också förklara varför det inte fungerar som jag, och min fru, är vana från tidigare bilar. Eftersom tesla kör monoinstabila spakar måste ju elektroniken hinna registrera en händelse. Blir ”dutten” för kort registreras det som en studs och filtreras bort.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av enoch85 »

Känt problem:

Stör mig på samma sak. Blinkar alltid vänster då det är schysst mot medtrafikanter som ska svänga direkt höger i en dubbelfilig rondell. Haft körkort sedan 2004.

Min fru tog körkort i juli, och körskolan sa dock att man inte behövde göra så, finns inget rätt eller fel. Antingen är man schysst, eller inte. Det blir bättre flyt i rondellen när man tydligt visar vart man ska enligt mig.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av enoch85 »

Kan också tillägga att tricket är att inte vara så snabb. Blinka vänster, blinka till mitten vänta 0.5 sek, fortsätta dra uppåt för att blinka höger. Funkar bra, men jag glömmer alltid.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av taliz »

enoch85 skrev:
Min fru tog körkort i juli, och körskolan sa dock att man inte behövde göra så, finns inget rätt eller fel. Antingen är man schysst, eller inte. Det blir bättre flyt i rondellen när man tydligt visar vart man ska enligt mig.
För min del är det mer "schysst" att endast blinka när man skall byta fil eller ta en avfart.
Hjälper ingen att alla bilar i en rondell kör runt med blinkers på konstant. Blir bara en jäklarns massa blinkade, vilket i sin tur kan skapa mer förvirring.

Man kan heller aldrig räkna med att de som blinkar vänster skall just till vänster. Långt ifrån alla cirkulationsplatser har fyra avfarter med 90 graders vinkel mellan. Dessutom kan de ändra sig och ta en annan avfart än de tänkte först.
Då är det bättre att de blinkar först när de ska av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av agehall »

Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jerker »

Som sagt, popcorn anbefalles! :D

Angående frågan i trådstarten så är det tyvärr lite trixit att byta blinkershåll när blinkersen är aktiv åt det andra håll.

Annars håller jag helt med Taliz.
1. Jag följer regelverket och det vore väldigt enkelt om alla gjorde det också. Att hitta på egna regler för att man själv tycker att det är bättre gör alltid trafiken sämre.
2. Regelverket är ju dessutom det mest logiska. Cirkulationsplatsen är en egen väg och man blinkar endast om man svänger av vägen eller byter fil. Man blinkar aldrig i kurvor.

Case closed.

Nu ska jag gå och rösta!
Zebulah
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2021 19:43

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Zebulah »

agehall skrev:
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Instämmer! De tre ggr jag tagit körkort (1990 B-kort, 1993 C-kort och 1995 A-kort) har körskollärarna varit väldigt tydliga med detta.
Nu när äldsta dottern skulle övningsköra och vi tillsammans gick på den obligatoriska handledarkursen informerade körskolan om att man måste blinka ut ur cirkulationsplatsen men att det var frivilligt att blinka in, även om det underlättar för övriga trafikanter att man visar hur man tänkt köra.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Lophornis »

mikebike skrev:
Lophornis skrev:
Jag gör så här.

Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.

Göör smidigt.
Du svänger ju inte vänster i en cirkulationsplats. Du tar (exempelvis) tredje avfarten från en cirkelformad huvudled.
Lyssna på navigatorn....

Rondellen är f.ö. grejen i mitten av cirkulationsplatsen, den skall man inte köra in i

Jag ser rondellen eller cirkulationsplatsen som en korsning med flera vägar. Ska jag svänga av den väg jag kör på och det är åt vänster 3e avfart då blinkar jag åt det hållet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av mikebike »

Lophornis skrev:
mikebike skrev:
Lophornis skrev:
Jag gör så här.

Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.

Göör smidigt.
Du svänger ju inte vänster i en cirkulationsplats. Du tar (exempelvis) tredje avfarten från en cirkelformad huvudled.
Lyssna på navigatorn....

Rondellen är f.ö. grejen i mitten av cirkulationsplatsen, den skall man inte köra in i

Jag ser rondellen eller cirkulationsplatsen som en korsning med flera vägar. Ska jag svänga av den väg jag kör på och det är åt vänster 3e avfart då blinkar jag åt det hållet.
Fast då ser du fel. :lol:
Du svänger ju av åt höger, först svänger du av "den väg du kör på" in i cirkulationsplatsen, sedan svänger du av från cirkulationsplatsen till en annan väg. Själva cirkulationsplatsen är en lång vänsterkurva.
Blinkar du i vänsterkurvor med en avfart till höger också?
Man blinkar inte för sin egen skull, utan för sina medtrafikanter.
När du blinkar vänster i en cirkulationsplats så är det mer som "jag skall inte svänga höger" och den informationen behövs inte. Blinkar man inte höger så har man för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av ducce916m »

agehall skrev:
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Bor granne med en trafiklärare. han lär alla sina elever att blinka vänster, när man i cirkulationsplatsen inte ska svänga av i första utfarten, som en service till andra bilister.
Skriv svar