Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av FStaake »

ducce916m skrev:
agehall skrev:
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Bor granne med en trafiklärare. han lär alla sina elever att blinka vänster, när man i cirkulationsplatsen inte ska svänga av i första utfarten, som en service till andra bilister.
Har tagit körkort 4 ggr, första -99 och senaste -09, och inte vid något tillfälle fått uppmaning om att det är fel att blinka vänster.
Att cirkulationsplatsen i regelverk (lagar och förordningar) numera är jämställd med en enkelriktad gata och inte en korsning är av ringa betydelse.
Finns idag många tillsynes motstridiga regler som avsiktligt manar till samspel i trafiken.
Därför är det heller inte fel att blinka vänster i en rondell fram till man ska lämna den.
Av mer anekdotisk karaktär; jag har ännu inte varit med om att folk använder för mycket blinkers i trafiken, motsatsen desto oftare.

(Få saker är så onödiga som när man med 60 ton ekipage stannar innan en rondell bara för att sekunder senare se att bilen man gav företräde tog av utan att blinka ut)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av agehall »

FStaake skrev:
Av mer anekdotisk karaktär; jag har ännu inte varit med om att folk använder för mycket blinkers i trafiken, motsatsen desto oftare.
Jag är fullständigt övertygad om att blinkers är ett väldigt dyrt tillval på tex BMW. Eller så är det en del på dessa bilar som konstant går sönder.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Melon Must »

Som cyklist ibland är det toppen i mindre rondeller när bilar blinkar vänster före rondellen. Då kan man lättare förutse hur folk tänkt köra även om bilarna ska lämna företräde när de kör ut ur rondellen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jerker »

Ni som förespråkar vänsterblink i cirkulationsplatser, hur kan ni känna er säkrare med det? Alla vet ju att långt ifrån alla som blinkar vänster blinkar sen höger när de ska ut ur cirkulationsplatsen. Ni måste ändå invänta och se hur bilisterna verkligen gör. Det enda ni kan lita på är ju dem som blinkar höger, fast inte ens det borde man lita på. Först när man ser att bilen verkligen svänger ut - eller passerar den anslutning man själv står vid - kan man känna sig säker.

Cirkulationsplatser må medverka till ett bättre trafikflöde, men det är samtidigt den mest komplexa trafiksituation man kan hamna i. Att då alla hittar på egna regler bidrar inte till en bättre förståelse och säkerhet.
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jonaxel »

taliz skrev:
Man ska inte blinka när man kör in i en rondell, bara när man kör ut.
Rondell var bara exempel. Respekterar att olika personer tycker olika så glöm det ;-) Massa andra tillfällen då man kan behöva detta t.ex. korsning och nära avfartsväg.
Så problemet kvarstår. Men ser att det finns lite olika tricks. Testade själv att blinka sedan hålla halvt in samma håll sedan byta, det funkar.
Bara tänker att sådana funktioner ju bör vara ganska tydliga, t.ex. om någon lånar min bil mm. Men säkert en tanke med det hela.
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jonaxel »

mikebike skrev:
Däremot har jag ett ställe nära hemmet där man först svänger vänster och omedelbart därefter svänger höger. Där får man helt enkelt dubbelklicka på blinkersspaken innan man skall svänga höger eftersom första klicket bara stänger av vänsterblinkersen.
Det kan bli lite knepigt att genomföra om Tesla ersätter blinkersspaken med rattknappar.
Tack.. misstänkte att detta var det enda sättet. Har testat som någon säger att sätta på dem "ordentligt" i följd men funkar inte även om man håller inne ett tag. Kan ju ev. vara beroende på uppdatering / firmware.
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Jonaxel »

Lophornis skrev:
Jag gör så här.

Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.

Göör smidigt.
Exakt så gör jag nu. Verkar vara smidigast.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Nicke Nyfiken »

renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
Tror inte din bil är annorlunda. Du för spaken helt upp tillräckligt sakta för att det ska fungera. Gör man det för fort, så stängs bara vänsterblinkningen av och det blir ingen högerblinkning. Prova så vi får veta om din bil är en unicorn. :o
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Curik »

renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
När jag hade en M3LR-19 så fungerade inte det där. Den låste sig inte i något läge som på min MS-20. Tesla (och Google) sa att det är så det fungerar i en M3.

Jag tänker på det här beteendet.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av wannabee »

Jag blinkar alltid vänster när jag ska svänga åt vänster i en rondell, däremot bryr jag mig inte om hur andra blinkar i rondeller, då det allt för ofta händer att folk inte kör åt det håll som de blinkar.

Ska jag in i en rondell så tittar jag efter hur bilen styr till vänster om mig, inte hur den blinkar, så jag kör inte förrän bilen styrt in på avfarten någon halvmeter så denne säkert är på väg ut ur rondellen.

Jag har kört ett antal gånger på huvudled i stan efter bilar som blinkar höger utan att veta om det (de kör rakt fram korsning efter korsning) Det brukar vara ytterst svårt att som bakomvarande bil göra dem uppmärksamma på detta.

Så om jag ska svänga höger in på en huvudled och en bil blinkar höger, så jag egentligen skulle kunna köra så törs jag inte lita på det, utan väntar tills de börjar svänga.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dafro »

agehall skrev:
FStaake skrev:
Av mer anekdotisk karaktär; jag har ännu inte varit med om att folk använder för mycket blinkers i trafiken, motsatsen desto oftare.
Jag är fullständigt övertygad om att blinkers är ett väldigt dyrt tillval på tex BMW. Eller så är det en del på dessa bilar som konstant går sönder.
Japp och något måste man stryka på tillvalslistan för att ha råd med svankstöd för 13 000, gäller även Audi förresten, som jag kör nu. 8-)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

Nicke Nyfiken skrev:
renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
Tror inte din bil är annorlunda. Du för spaken helt upp tillräckligt sakta för att det ska fungera. Gör man det för fort, så stängs bara vänsterblinkningen av och det blir ingen högerblinkning. Prova så vi får veta om din bil är en unicorn. :o
Japp, det är en unicorn :)

Testade som följer:
Liten dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Stor dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Och precis samma beteende om jag byter höger mot vänster.

Mao, oberoende av om bilen blinkar 3 ggr eller kontinuerligt innan så ger en stor dutt alltid omedelbart blinkning kontinuerligt åt den valda sidan. Jag har också testat med att göra en stor dutt snabbt och släppt så fort jag kan, ger precis samma beteende. Behövs absolut inte att göra det sakta.

Är det verkligen annorlunda på andra Teslor?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av FStaake »

renes skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
Tror inte din bil är annorlunda. Du för spaken helt upp tillräckligt sakta för att det ska fungera. Gör man det för fort, så stängs bara vänsterblinkningen av och det blir ingen högerblinkning. Prova så vi får veta om din bil är en unicorn. :o
Japp, det är en unicorn :)

Testade som följer:
Liten dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Stor dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Och precis samma beteende om jag byter höger mot vänster.

Mao, oberoende av om bilen blinkar 3 ggr eller kontinuerligt innan så ger en stor dutt alltid omedelbart blinkning kontinuerligt åt den valda sidan. Jag har också testat med att göra en stor dutt snabbt och släppt så fort jag kan, ger precis samma beteende. Behövs absolut inte att göra det sakta.

Är det verkligen annorlunda på andra Teslor?
Japp.
Funkar inte o göra så på varken 3:an eller Y:n vi har.
Man måste hålla kvar åt höger för att den ska blinka höger.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Niklas Z »

FStaake skrev:
renes skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
Tror inte din bil är annorlunda. Du för spaken helt upp tillräckligt sakta för att det ska fungera. Gör man det för fort, så stängs bara vänsterblinkningen av och det blir ingen högerblinkning. Prova så vi får veta om din bil är en unicorn. :o
Japp, det är en unicorn :)

Testade som följer:
Liten dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Stor dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Och precis samma beteende om jag byter höger mot vänster.

Mao, oberoende av om bilen blinkar 3 ggr eller kontinuerligt innan så ger en stor dutt alltid omedelbart blinkning kontinuerligt åt den valda sidan. Jag har också testat med att göra en stor dutt snabbt och släppt så fort jag kan, ger precis samma beteende. Behövs absolut inte att göra det sakta.

Är det verkligen annorlunda på andra Teslor?
Japp.
Funkar inte o göra så på varken 3:an eller Y:n vi har.
Man måste hålla kvar åt höger för att den ska blinka höger.
Så är det med min M3LR också. Måste hålla kvar, vilket är lite irriterande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

Niklas Z skrev:
FStaake skrev:
renes skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
Tror inte din bil är annorlunda. Du för spaken helt upp tillräckligt sakta för att det ska fungera. Gör man det för fort, så stängs bara vänsterblinkningen av och det blir ingen högerblinkning. Prova så vi får veta om din bil är en unicorn. :o
Japp, det är en unicorn :)

Testade som följer:
Liten dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Stor dutt vänster, stor dutt höger: fortsätter direkt blinka höger kontinuerligt.
Och precis samma beteende om jag byter höger mot vänster.

Mao, oberoende av om bilen blinkar 3 ggr eller kontinuerligt innan så ger en stor dutt alltid omedelbart blinkning kontinuerligt åt den valda sidan. Jag har också testat med att göra en stor dutt snabbt och släppt så fort jag kan, ger precis samma beteende. Behövs absolut inte att göra det sakta.

Är det verkligen annorlunda på andra Teslor?
Japp.
Funkar inte o göra så på varken 3:an eller Y:n vi har.
Man måste hålla kvar åt höger för att den ska blinka höger.
Så är det med min M3LR också. Måste hålla kvar, vilket är lite irriterande.
Och du har en blinkersspak med två steg, ett kort och ett längre efter ett motstånd?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av wannabee »

Nicke Nyfiken skrev:
renes skrev:
Det måste vara nåt jag missar i det här... Jag drar spaken helt ner när jag svänger vänster, sen helt upp när jag ska ur rondellen. Blinkers fungerar precis som i vilken gammal "vanlig" bil som helst. Inte behövs något dubbelduttande e.dyl. Eller är det bara min bil som är annorlunda?
Tror inte din bil är annorlunda. Du för spaken helt upp tillräckligt sakta för att det ska fungera. Gör man det för fort, så stängs bara vänsterblinkningen av och det blir ingen högerblinkning. Prova så vi får veta om din bil är en unicorn. :o
Tack för infon, känns som om det blir fel varannan gång, de två månader jag haft bilen.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

Jag tror mysteriet är löst, dvs är min bil annorlunda än era? Nej, men det är lite mer komplicerat än vad som beskrevs.

Grejen är att så länge man kör rakt fram så funkar det helt som jag beskrev det, dvs som i en "gammal vanlig" bil. Men om man svänger vänster och blinkar vänster, samt går över till att blinka höger medan man fortfarande har ratten i vänstersväng, då går inte högerblinkers på vid första försök. Dvs typiskt det man gör i en rondell.

Kan nog betraktas som bugg, tycker jag. Om Tesla också tycker det är ju en annan fråga. Kan vara en "feature", dvs man kanske utgår ifrån att om man blinkar höger medan man svänger vänster så avsåg man endast att stänga av blinkers, och ser man det så är det ju rätt. Men för oss som blinkar både in och ur rondeller blir det ju fel. Fast man kan ju tvinga fram högerblink med att hålla det lite längre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av mikebike »

renes skrev:
Jag tror mysteriet är löst, dvs är min bil annorlunda än era? Nej, men det är lite mer komplicerat än vad som beskrevs.

Grejen är att så länge man kör rakt fram så funkar det helt som jag beskrev det, dvs som i en "gammal vanlig" bil. Men om man svänger vänster och blinkar vänster, samt går över till att blinka höger medan man fortfarande har ratten i vänstersväng, då går inte högerblinkers på vid första försök. Dvs typiskt det man gör i en rondell.

Kan nog betraktas som bugg, tycker jag. Om Tesla också tycker det är ju en annan fråga. Kan vara en "feature", dvs man kanske utgår ifrån att om man blinkar höger medan man svänger vänster så avsåg man endast att stänga av blinkers, och ser man det så är det ju rätt. Men för oss som blinkar både in och ur rondeller blir det ju fel. Fast man kan ju tvinga fram högerblink med att hålla det lite längre.
Som sagt, inte bara i cirkulationsplatser, även i kvarter där man måste blinka höger medan man ligger i vänstersväng.
Man får lära sig att dubbelklicka, där är det inget alternativ att strunta i vänsterblinkers.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Niklas Z »

renes skrev:
Och du har en blinkersspak med två steg, ett kort och ett längre efter ett motstånd?
Ja.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Som sagt, inte bara i cirkulationsplatser, även i kvarter där man måste blinka höger medan man ligger i vänstersväng.
Man får lära sig att dubbelklicka, där är det inget alternativ att strunta i vänsterblinkers.
Precis. Jag blinkar normalt inte vänster i cirkulationsplatser, utan det är i sådana situationer som du beskriver jag upplevt problemet med blinkersspaken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av FStaake »

Upplever att detta funkar nu efter senaste uppdateringen. Dvs. det renes var inne på, att det var en bugg.
Fler som upplever samma förändring i beteende?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

FStaake skrev:
Upplever att detta funkar nu efter senaste uppdateringen. Dvs. det renes var inne på, att det var en bugg.
Fler som upplever samma förändring i beteende?
Vilken version har du nu?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av FStaake »

renes skrev:
FStaake skrev:
Upplever att detta funkar nu efter senaste uppdateringen. Dvs. det renes var inne på, att det var en bugg.
Fler som upplever samma förändring i beteende?
Vilken version har du nu?
2022.28.2
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

FStaake skrev:
renes skrev:
FStaake skrev:
Upplever att detta funkar nu efter senaste uppdateringen. Dvs. det renes var inne på, att det var en bugg.
Fler som upplever samma förändring i beteende?
Vilken version har du nu?
2022.28.2
("Steg 1": dutt på spak till första stopp, "steg 2" till andra stopp.)

Jag har också 28.2 och det är inte förändrat. Lättaste sättet att testa är vid stillastående. Vrid ratten ett helt varv till vänster, slå på vänster blinker med steg 2. Gör en snabb steg 2 till höger och du får bara en kort blink, sen ingenting. Gör ett något långsammare steg 2 till höger (fortfarande mindre än en sekund eller så) och du får vanlig blink till höger. Så för mig, åtminstone, är det oförändrat.

Ang bugg eller inte tror jag inte längre att det är en bugg. Jag tror att man gjort detta för att alltför många slog på höger blink i vänstersväng när de bara ville stänga av blinkers (och vice versa i högersväng) och för det funkar det ju utmärkt. Det kan ju för den ovane vara svårt att särskilja steg 1 från steg 2, i synnerhet mitt i en kurva med rattutslag. Det "svenska" beteendet att blinka in och ut ur rondeller kan vara undantaget snarare än regeln sett i större perspektiv.

För mig har det här aldrig varit ett problem och jag märkte inte ens av det tills det nämndes på forumet. Genom att observera mig själv har jag märkt att jag blinkar in i rondellen, stänger av blinkers när jag passerar sista avfarten jag inte tar och sen gör en steg 1 (3 blinkningar) just innan jag tar utfarten, så jag har alltid en paus i blinkningen. Sen har jag också för vana att stänga av blinkers med en steg 1 i samma riktning som jag blinkar. Så det blir som helhet i en rondell: steg 2 vänster, steg 1 vänster, steg 1 (eller 2 ibland) höger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar