Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av renes »

Dafro skrev:
renes skrev:
martinot skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
Det som den här videon inte klargör är vad man ska ha vänstra filen till på avfarter med två filer. Det verkar ju slöseri med asfalt, eftersom man alltid ska glida över i yttre körfält och sen höger fil i utfarten.
Om man ska svänga vänster är det väl trevligt med asfalt…
Antingen är ditt svar ett skämt som gick rakt över huvudet på mig eller så förstod du inte vad jag menade. Så ifall sistnämnda: jag talar om när man lämnar cirkulationsplatsen så finns det i schemat och filmen ovan två filer på alla vägar som lämnar cirkulationsplatsen. Alla scenarion beskriver dock hur man glider över i ytterfilen och sedan väljer den högra av de två filerna på den väg som lämnar cirkulationsplatsen. Inget scenario beskriver att man lämnar via det vänstra av de två filerna. Så vad är den då till för?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dafro »

renes skrev:
Dafro skrev:
renes skrev:
martinot skrev:
Utmärkt!

Sedan finns det alltid vissa som har egna hitte-på-regler som de håller benhårt fast vid, oavsett vad lagen säger eller som myndigheterna rekommenderar. :|
Det som den här videon inte klargör är vad man ska ha vänstra filen till på avfarter med två filer. Det verkar ju slöseri med asfalt, eftersom man alltid ska glida över i yttre körfält och sen höger fil i utfarten.
Om man ska svänga vänster är det väl trevligt med asfalt…
Antingen är ditt svar ett skämt som gick rakt över huvudet på mig eller så förstod du inte vad jag menade. Så ifall sistnämnda: jag talar om när man lämnar cirkulationsplatsen så finns det i schemat och filmen ovan två filer på alla vägar som lämnar cirkulationsplatsen. Alla scenarion beskriver dock hur man glider över i ytterfilen och sedan väljer den högra av de två filerna på den väg som lämnar cirkulationsplatsen. Inget scenario beskriver att man lämnar via det vänstra av de två filerna. Så vad är den då till för?
Aha nu förstår jag vad du menar, trodd du menade i rondellen. Har en sådan rondel på väg til, jobbet där jag är busig och använder den vänstra filen för att slippa byta längre fram men ör orolig för att någon ska komm från innerfilen och köra på mig fast den vänstra påfarten bara påbjuder att man får svänga vänster i den inre. En fil ut vore nog lämpligt för att underlätta frågeställningar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 mar 2021 00:59

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av Dansson »

Jag körde i en härlig rondell igår när jag körde till Ikea i Murcia (spanien)
6 filer och dessutom trafikljus i den och fullt med andra trafikanter
Kom A-30 och skulle ut på Pol. Juan ... nästan en 360
Tror denna rondell skulle vara en mardröm för många :lol:
rondell.PNG
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av ducce916m »

Triumfbågen i Paris är heller ingen dålig trafikplats med TOLV anslutande gator
JohnMurphy
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 okt 2022 02:14

Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd

Inlägg av JohnMurphy »

agehall skrev:
Det är väl sant att trafikverket säger att man inte behöver blinka när man kör in i en cirkulationsplats men de där nypåfunden är ju ren och skär idioti som bara syftar till att förstöra hela idén med cirkulationsplatser.

En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig och erbjuder god sikt mellan alla infarter så att man enkelt kan se vart alla mottrafikanter ämnar ta vägen. Genom att indikera om man har för avsikt att svänga höger, köra rakt fram eller vänster i cirkulationsplatsen underlättar man för alla och andra trafikanter kan bättre planera sin körning.

När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
Exakt så gör jag nu. Verkar vara smidigast.
Tesla Model 3 Long Range AWD
https://bit.ly/37fk1Pk
Skriv svar