Använder du automatiska helljuset?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ja
41
19%
Nej
175
81%

Antal röster: 216

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Använder du din Tesla Model 3/Y helljus automatik eller bländar du av manuellt för mötande?

OBS! Frågan gäller INNAN Tesla nu tvingat alla som aktiverar autopiloten att slå på automatiken.
OBS! Frågan gäller Tesla Model 3 och Y, ej äldre Model S och X som hade annan automatik. Ej heller om du har någon annan elbil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Använder du automatiska helljuset?

Inlägg av mikebike »

Jag stängde av det när automatiken vägrade mig att använda helljus på en skogsväg i Lappland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Nej, den har alltid varit helt oanvändbar.

Dålig/allt för långsam att blända av/tända igen vid möte ja. Men kanske ett ÄNNU större problem är att helljuset inte går att tända alls vid en lång enskild grusväg på vägen till huset om helljus automatik är på.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Har någon ens kollat hur långt innan den bländar av vid möte?
Jag kollade upp detta ca 250m då släcks helljus till halvljus. När man sedan kör på halvljus är det ca 40m siktsträcka. Den sätter tyvärr på helljus ca 50 efter passage av bil det är lite synd.

Man blir riktigt mörkrädd när folk kräver att blända av när det är flera km innan mötet. Då åker man alltså flera km I halvljus med kort siktsträcka. Har även märkt att den är bättre och snabbare blända av när man möter den gamla sortens ljus.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Lite osäker på vad jag skall svara för det är nog inte riktigt tänkt på mitt fall i frågan. Jag har använt det sedan bilen nästan varit ny (MY 2021) men det är inte på det sättet man skulle tro. Jag lyckas lite för ofta aktivera helljuset när jag skall blinka. Därför har jag aktiverat automatiskt helljus så att det inte skall gå igång av misstag när jag kör. Kanske bara jag som har den egenheten men för mig skulle det nog bli bättre med knappar på ratten eller ... att de fixar i mjukvaran så att man inte kan aktivera helljuset i samma ögonblick man sätter på blinkersen. Skall man se något bra i det hela så är jag duktig på att "automatiskt" inaktivera det automatiska helljuset med nya Vision AP så jag kanske är lite mindre upprörd än andra på den punkten :D.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Franz skrev:
Lite osäker på vad jag skall svara för det är nog inte riktigt tänkt på mitt fall i frågan. Jag har använt det sedan bilen nästan varit ny (MY 2021) men det är inte på det sättet man skulle tro. Jag lyckas lite för ofta aktivera helljuset när jag skall blinka. Därför har jag aktiverat automatiskt helljus så att det inte skall gå igång av misstag när jag kör. Kanske bara jag som har den egenheten men för mig skulle det nog bli bättre med knappar på ratten eller ... att de fixar i mjukvaran så att man inte kan aktivera helljuset i samma ögonblick man sätter på blinkersen. Skall man se något bra i det hela så är jag duktig på att "automatiskt" inaktivera det automatiska helljuset med nya Vision AP så jag kanske är lite mindre upprörd än andra på den punkten :D.
Enda skälet att använda automatiken är just det du beskriver, att man annars ständigt får på helljuset vid ihållande blink höger - tyvärr är ju automatiken för dålig så det är bara att ersätta ett problem med ett annat att använda den.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag använder det sedan 2019. Visst, ibland låter den bli att blända av men då slår jag av med spaken. Oftast fungerar det - förutsatt att man har korrekt inställda strålkastare.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

BrooklynS skrev:
Jag använder det sedan 2019. Visst, ibland låter den bli att blända av men då slår jag av med spaken. Oftast fungerar det - förutsatt att man har korrekt inställda strålkastare.
Hur strålkastarna är inställda har ingenting med helljusautomatiken att göra.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Har inte svarat på enkäten då jag kör Audi. Men ville bara komma förbi för att säga att det funkar klockrent! Matrix-led. Är det inte sjukt att Tesla inte får till det här?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

samuelsu skrev:
Har inte svarat på enkäten då jag kör Audi. Men ville bara komma förbi för att säga att det funkar klockrent! Matrix-led. Är det inte sjukt att Tesla inte får till det här?
Kompisen som kör ID.3 är lyrisk. Det är direkt pinsamt att Tesla bara har bristfälligt fungerande avbländning.
T.o.m. min gamla Volvo hade bättre (men inte perfekt) avbländning, och dessutom kurvljus.
Dock bara bi-Xenon.

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag svarade nej, men ibland så låter jag det vara på. Tyvärr blir jag snart missnöjd och går över till manuell avbländning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

I min e-tron var helljuset alltid på auto. Jag ändrade aldrig den inställningen. Helt makalöst fantastiskt LED-matrix ljus.
I e-Golf och Ioniq funkar det ungefär lika dåligt. Det krävs en del manuell handpåläggning. Och eftersom vi vill ha tända bakljus även dagtid och i regn kör vi i båda bilarna alltid med halvljuset i manuellt läge. Därmed är också helljuset manuellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

I den S från 2016 jag hade i 6 år fungerade automatiken i stort sett perfekt. Har inte vågat testa i 3:an än med tanke på alla som verkar ha problem.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Alltid avstängt. Har testat några få gånger då det skrevs på forumet att det blivit bättre. Men jag har alltid blivit besviken direkt och nu har det varit avstängt 1 år. Och nej, autoheljus fungerade inte heller bra på min Volvo med xenon(ej Matrix). Det var alltid avstängt där också.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

MangeT skrev:
I den S från 2016 jag hade i 6 år fungerade automatiken i stort sett perfekt. Har inte vågat testa i 3:an än med tanke på alla som verkar ha problem.
I min farsas S 2016 fungerade det helt perfekt också. Anledningen är att de bilar med AP1-hårdvara hade dedikerade sensorer för detta. De köpte in teknik från typ Bosch eller någon.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

TiborBlomhall skrev:
Använder du bilens helljus automatik eller bländar du av manuellt för mötande?

OBS! Frågan gäller INNAN Tesla nu tvingat alla som aktiverar autopiloten att slå på automatiken.
Svarade ”Ja” för det händer att jag använder det, men inte konstant.

Saknar alternativet ”Ja” men går över till manuellt ”__” % av tiden.

Jag kör Auto på som default, men när det börjar balla ur så går jag över på manuellt. På vissa vägar kan det funka helt ok ganska länge. Trodde det var ungefär så de flesta gjorde och då är det svårt att svara ja eller nej.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Har haft bilen 3 år nu och har testat att använda automatiken då och då för att se om den har förbättrats men gett upp varje gång. Förutom att den ofta bländar av för sent eller inte alls så är det värsta att den inte slår på helljuset igen tillräckligt snabbt efter ett möte.

Nu har jag precis fått uppdateringen som låser helljusets funktion vid AP, så jag ska själv testa och få uppleva vad det innebär i praktiken.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Curik skrev:
BrooklynS skrev:
Hur strålkastarna är inställda har ingenting med helljusautomatiken att göra.
Nja iakttagelser ger vid handen att den slår över till halvljus när mötande bil kommer in i ljuskäglan - vilket man själv gör om man gör rätt…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Nej.

Blir lika besviken varje gång jag byter till ”auto” och inser att vi hamnar på mötandes shit-list.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Hur lyckas man köra i mörker? Möjligen kan helljus bli aktuellt när elen blir så dyr att utomhusbelysningen stängs av. Har kört i mörker en gång på 2.5år med min model 3 och då var det så mycket trafik att man aldrig hade chansen att slå på helljus
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
Hur lyckas man köra i mörker? Möjligen kan helljus bli aktuellt när elen blir så dyr att utomhusbelysningen stängs av. Har kört i mörker en gång på 2.5år med min model 3 och då var det så mycket trafik att man aldrig hade chansen att slå på helljus
Prova att åka utanför stadsgränsen. ;)
Jag skall åka upp till Lappland nästa vecka, där är det ganska mötesfritt. Särskilt när det är mörkt ute.

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Remuz skrev:
Kör i Dalarna och Hedmark så ska du allt få se på mörker. ;)
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter612963

Inlägg av sunq »

Franz skrev:
Störde också mig på det i början, men efter 2 veckor så blev spaken lite mer inarbetad och man fick in knycket. Tror inte jag lyckats blinka med helljuset sen dess vid blinkers höger.
Man får vara lite försiktig bara och ha lite precision :)
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare

Inlägg av Musikmannen66 »

Jag kör MS-75 16 med Ap1 och autoljuset är alltid påslagen . Funkar oftast bra. Frugans ljus i 3.an är dock bättre rent ljusmässigt
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

sunq skrev:
Franz skrev:
Störde också mig på det i början, men efter 2 veckor så blev spaken lite mer inarbetad och man fick in knycket. Tror inte jag lyckats blinka med helljuset sen dess vid blinkers höger.
Man får vara lite försiktig bara och ha lite precision :)
Kör man dagtid så är ju ljuset helt avstängt, blinkar man då ihållande höger får man på helljuset vilket alltså inte märks direkt utan nästa gång man kör i en tunnel eller genom skuggor från träd eller liknande ger man framförvarande trafik en ihållande ”upplysning” tills dess man hinner flippa av helljuset med spaken. Idiotiskt, och faktiskt det enda jag verkligen tycker är dåligt med bilen.

Det borde:

1. Inte vara möjligt att försätta bilen i helljusläget när automatiken stängt av all belysning
2. Vara distinkta lägen mellan blinkers och helljus
3. Finnas möjlighet att styra blinkers via displayen om man inte lyckas åtgärda 1 och 2
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar