Räckvidden sjunker fort när den står parkerad

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Räckvidden sjunker fort när den står parkerad

Inlägg av pejvic »

Nicke Nyfiken skrev:
pejvic skrev:
Det stämmer inte att bilen drar varken 9 eller 1% på en natt. Isåfall är det något som väcker bilen.

Det ni ser är isåfall att den tillgängliga energin försvinner pga att bilen står i kyla.

Ställ in den i ett varmgarage så ser det ut som att ni får laddning utan att ladda.
Hur vet du vad som stämmer beträffande andras bilar?

Min bil drog 16% på mindre än 2 dygn. Sedan fick jag ett meddelande att Sentry stängts av för att SoC kommit under 20%, så inga konstigheter.

Men ett dygn senare var den nere på 17% utan att jag varit i närheten av bilen eller öppnat appen. Och jag har inga tredjeparts appar som ligger och väcker bilen.

I vanliga fall drar bilen 2% på 5 dygn när Sentry av avstängd.

Men du säger att detta inte stämmer utan jag har fel.
Det säger jag inte alls. Jag pratar om han ovan ”insvept” som säger att den drog 9% utan sentry.
Men det stämmer inte. Model 3&Y drar INTE varken 1 eller 9% på en dag utan sentry.
Då är det något annat vederbörande sysslar med med bilen. Eller kylan som sagt.

Jag har aldrig påstått att din bil drar lite med sentry på. Exakt vad sentry drar kan vi också läsa högre upp.

Om bilen nu skulle dra 9 % utan Sentry så är ju bilen trasig. Jag skulle lägga in ett ärende i appen på en gång. Problemet är bara att de kommer ta betalt om man själv hittar på något.

Vi är här i forumet för att hjälpa varandra
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidden sjunker fort när den står parkerad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pejvic skrev:
Det säger jag inte alls. Jag pratar om han ovan ”insvept” som säger att den drog 9% utan sentry.
Men det stämmer inte. Model 3&Y drar INTE varken 1 eller 9% på en dag utan sentry.
Då är det något annat vederbörande sysslar med med bilen. Eller kylan som sagt.

Jag har aldrig påstått att din bil drar lite med sentry på. Exakt vad sentry drar kan vi också läsa högre upp.

Om bilen nu skulle dra 9 % utan Sentry så är ju bilen trasig. Jag skulle lägga in ett ärende i appen på en gång. Problemet är bara att de kommer ta betalt om man själv hittar på något.

Vi är här i forumet för att hjälpa varandra
Verkar vara någon typ av språkförbistring.

När du besvarade ”insvept”s uppgifter om 9% SoC-minskning med ”det stämmer inte”, så tolkade jag det som att du hävdar att hans uppgifter är felaktiga. Alltså att hans bil inte alls har dragit 9% på ett dygn.

Men du verkar menar att ”det stämmer inte” syftar till att det är något som är tokigt med bilen eller att omständigheterna runt bilen orsakar SoC-minskningen. Och det kan jag hålla med om.

Men ibland får bilarna tuppjuck och förbrukar massa energi tillsynes utan anledning. Min bil drog plötsligt 3% på ett dygn utan Sentry, när den normalt drar mindre än en halv % per dygn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidden sjunker fort när den står parkerad

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Det stämmer inte att bilen drar varken 9 eller 1% på en natt. Isåfall är det något som väcker bilen.

Det ni ser är isåfall att den tillgängliga energin försvinner pga att bilen står i kyla.

Ställ in den i ett varmgarage så ser det ut som att ni får laddning utan att ladda.
Det stämmer inte att det ser ut som SOC minskar i kyla. Är batteriet inte så kallt att man får snöflingan ändras inte SOC-värdet av att batteriet svalnar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Räckvidden sjunker fort när den står parkerad

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Problemet är ju att Tesla använder huvuddatorn för Sentry, och den drar flera hundra watt.
De skulle kunna stoppa i nån ny liten dator dedikerad till sentry, men det skulle förstås öka kostnaden.
Man märker att sentry drar mycket energi även genom att kolla på kupetemperaturen Den är flera grader högre i min bil när sentry är på. Man ser förstås detta tydligast när det är lite kallare ute.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar