Tätningslister montage - Skåne

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Tätningslister montage - Skåne

Inlägg av enoch85 »

Tja!

Köpte tätningslister (8 delar) till min M3LR från Tässla Store. So far so good, tills att jag fick dem och skulle montera - limmet lossnade och dem som jag faktiskt fick på plats lossnade dagen efter. Stod i garage, 20 grader, osv osv. By the book.

Men, nu tänkte jag kolla om det finns någon i Skåne som kan göra jobbet då jag uppenbarligen misslyckas själv. Någon som vet?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tätningslister montage - Skåne

Inlägg av agehall »

Det jag märkte var att man måste göra ett par saker rätt för att det ska fungera:
*) Se till att applicera primer. Utan den sitter klistret inte alls.
*) Undvik att dra i listerna. Om du råkar sträcka ut dem så vill de gärna lossna.
*) Om du fortfarande har problem (troligen ett måste här) - köp äkta 3M dubbelhäftande tejp. Jag skaffade https://www.tme.eu/se/en/details/3m-490 ... -9mm-5-5m/ och den sitter som berget där listerna tidigare släppte.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Tätningslister montage - Skåne

Inlägg av enoch85 »

agehall skrev:
Det jag märkte var att man måste göra ett par saker rätt för att det ska fungera:
*) Se till att applicera primer. Utan den sitter klistret inte alls.
*) Undvik att dra i listerna. Om du råkar sträcka ut dem så vill de gärna lossna.
*) Om du fortfarande har problem (troligen ett måste här) - köp äkta 3M dubbelhäftande tejp. Jag skaffade https://www.tme.eu/se/en/details/3m-490 ... -9mm-5-5m/ och den sitter som berget där listerna tidigare släppte.
Tack för tips! Gjorde det by the book som sagt:
  • 1. Tvättade av med fuktig mikrofiberduk
    2. Torkade av med torr mikrofiberduk
    3. Applicerade primer
    4. När listerna som inte gick sönder satt där dem skulle så tryckte jag fler gånger efteråt längs med hela vägen
    5. Bilen stod kvar i garaget (20C) i cirka ett dygn innan jag körde iväg
    6. Nu har hälften lossnat
    7. Jag ger upp och söker därför någon som kan göra det på riktigt och inte med nån "kina-skit".
Detta hände på Frunken: https://cloud.danielhansson.nu/s/4B53ziZwdFd6HzF (Länk giltig 2 månader) Hade typ 3-4 st likadana. Dem som var hela med klister på lossnade ändå dagen efter.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tätningslister montage - Skåne

Inlägg av agehall »

Låter helt klart som du gjort helt rätt. Tror lösningen är att skaffa riktig 3M-tejp, dra bort listerna och applicera 3M-tejpen på dem och montera om.

Jag använde isopropanol för att ta bort resterna av limmet från bilen där listerna släppt innan jag satte dit lite 3M-bitar. Funkade klockrent och listerna sitter kvar en månad senare. :)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Tätningslister montage - Skåne

Inlägg av enoch85 »

agehall skrev:
Låter helt klart som du gjort helt rätt. Tror lösningen är att skaffa riktig 3M-tejp, dra bort listerna och applicera 3M-tejpen på dem och montera om.

Jag använde isopropanol för att ta bort resterna av limmet från bilen där listerna släppt innan jag satte dit lite 3M-bitar. Funkade klockrent och listerna sitter kvar en månad senare. :)
Super! Dock ska dem helst sitta i 10 år. :) Funderade på superlim ett tag, men inget jag vill ge mig in på då jag inte är "tätningslistmontör" till yrket. ;)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Tätningslister montage - Skåne

Inlägg av enoch85 »

Kna besvara .in egen fråga; Hamphi kommer öppna i Skåne i vår. Blir en vända dit.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Skriv svar