Mobilen fungerar inte som nyckel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av PatteJan »

Uppdaterade igår till 2022.40.4.1
Har använt bilen flera gånger idag. Inte någon gång har mobilen fungerat som nyckel utan fått ta fram kortet.
Aldrig haft några större problem med mobilen förut förutom någon enstaka gång.
Loggat ur och in i appen ett par gånger men det har inte hjälpt.
Tips mottages tacksamt.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av wannabee »

PatteJan skrev:
Uppdaterade igår till 2022.40.4.1
Har använt bilen flera gånger idag. Inte någon gång har mobilen fungerat som nyckel utan fått ta fram kortet.
Aldrig haft några större problem med mobilen förut förutom någon enstaka gång.
Loggat ur och in i appen ett par gånger men det har inte hjälpt.
Tips mottages tacksamt.
Jaha, har samma mjukvara och idag märkte jag för första gången att bilen kände av min telefon när jag råkade gå förbi nära, tittade om appen var igång, men det verkade den inte vara?

Tidigare när jag ska in i bilen så har jag fått köra igång appen och sedan fungerar den som nyckel efter en stund.

Jag har Android.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Nicke Nyfiken »

PatteJan skrev:
Uppdaterade igår till 2022.40.4.1
Har använt bilen flera gånger idag. Inte någon gång har mobilen fungerat som nyckel utan fått ta fram kortet.
Aldrig haft några större problem med mobilen förut förutom någon enstaka gång.
Loggat ur och in i appen ett par gånger men det har inte hjälpt.
Tips mottages tacksamt.
Uppdaterade också till samma version som du igår.
Första upplåsningsförsöket med mobilen misslyckades. Fick logga ut och in i appen, men sedan har det funka utan problem.
Model Y P
Model S P
Model S P
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Arctic Drifter »

Även vi har haft problem med senaste versionen, var idag tvungen att in och leta på ett keycard då jag kunde låsa upp bilen med mobilen, ansluta bluetooth men den krävde nyckelkortet för att jag skulle kunna köra iväg.

Är som det brukar vara, måste man marknadsföra sig som "premium" så tillhör man inte det segmentet!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Imolarot »

Efter 2022.40.4.1 så har min också strulat lite med att den inte fungerar att ha i fickan så som jag alltid haft den tidigare utan jag måste lyfta upp mobilen lite innan dörren reagerar och låses upp... :cry:
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av ChristerSjo »

Imolarot skrev:
Efter 2022.40.4.1 så har min också strulat lite med att den inte fungerar att ha i fickan så som jag alltid haft den tidigare utan jag måste lyfta upp mobilen lite innan dörren reagerar och låses upp... :cry:
Kolla att Tesla appen alltid har rätt till platsinfo i alla lägen. Inte direkt logiskt att det skulle vara det då det är bilen som har uppdaterat sig och inte appen. Men en lite tanke bara om inställningarna i appen har ändrats av någon anledning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Skatbo »

Min fob fungerar dåligt nu med 40.4.1

Första rycket i dörrhandtaget så tänder skärmen och det står något om att använda kortet för att öppna. Sen får jag rycka två tre gånger till innan jag blir insläppt.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av ChristerSjo »

Alla beskrivningar i tråden hittills är en klar symptom att appen inte har tillräcklig korrekt platsinformation. Men som sagt inte ett logiskt fel om det är bilen som uppdaterat sin FW.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Imolarot »

ChristerSjo skrev:
Imolarot skrev:
Efter 2022.40.4.1 så har min också strulat lite med att den inte fungerar att ha i fickan så som jag alltid haft den tidigare utan jag måste lyfta upp mobilen lite innan dörren reagerar och låses upp... :cry:
Kolla att Tesla appen alltid har rätt till platsinfo i alla lägen. Inte direkt logiskt att det skulle vara det då det är bilen som har uppdaterat sig och inte appen. Men en lite tanke bara om inställningarna i appen har ändrats av någon anledning.
Kom en appuppdatering igår med så båda uppdaterades. Skall se om lite klassisk återställning löser allt.
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av PatteJan »

Kan man rapportera detta till Tesla direkt på något vis?
I appen kanske?
Har en Samsung S22+ för övrigt
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Matte »

Jag har haft problem med mina Androidtelefoner på båda bilarna jag haft (3 och Y), och jag hatar det (så mycket man kan vara en nyckel till en bil)

Mina bästa tips är:
1. Tillåt plats för appen (samt ha på gps)
2. stäng aldrig av appen utan "minimera" den bara.
3. Fungerar inte det alls så är en nödlösning att gå in på reglage i appen och starta bilen därifrån (om man inte har nyckelkortet)

Det har verkligen gått i perioder. Ibland fungerar den felfritt och ibland inte alls. Då har jag testat allt (starta om appen, startat om telefon, logga ut/in, slå av/på gps). Det märkligaste är att den hittas alltid av Bluetoothen i bilen, så jag kan spela musik men inte starta/öppna bilen.

Fattar faktiskt inte hur det inte kan fungera 2022, men det är väl nå säkerhetsgrejer som spökar
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av wannabee »

Imolarot skrev:
Efter 2022.40.4.1 så har min också strulat lite med att den inte fungerar att ha i fickan så som jag alltid haft den tidigare utan jag måste lyfta upp mobilen lite innan dörren reagerar och låses upp... :cry:
Exakt tvärtom för mig, nu var inte appen öppen och telefonen i fickan, tidigare var jag tvungen att ha appen öppen och hålla mobilen vid stolpen en stund, sen går det att öppna (jag brukar varannan gång försöka öppna för tidigt)
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av PatteJan »

wannabee skrev:
Imolarot skrev:
Efter 2022.40.4.1 så har min också strulat lite med att den inte fungerar att ha i fickan så som jag alltid haft den tidigare utan jag måste lyfta upp mobilen lite innan dörren reagerar och låses upp... :cry:
Exakt tvärtom för mig, nu var inte appen öppen och telefonen i fickan, tidigare var jag tvungen att ha appen öppen och hålla mobilen vid stolpen en stund, sen går det att öppna (jag brukar varannan gång försöka öppna för tidigt)
Aldrig behövt ha mobilen närmare bilen än i någon av de främre fickorna i byxorna eller jackan. I bakfickan har aldrig fungerat.
Men som sagt. Nu fungerar det inte alls.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av taliz »

Arctic Drifter skrev:
Även vi har haft problem med senaste versionen, var idag tvungen att in och leta på ett keycard då jag kunde låsa upp bilen med mobilen, ansluta bluetooth men den krävde nyckelkortet för att jag skulle kunna köra iväg.

Är som det brukar vara, måste man marknadsföra sig som "premium" så tillhör man inte det segmentet!
Vem/vad marknadsför sig som "premium"?
Det är många som inte förstår sina mobiler och dess myriader av inställningar vad det verkar.
På Apple måste man tex tillåta att Tesla-appen får access till bluetooth samt ALLTID får tillgång till platsdata, dvs inte bara när appen är aktiv, för att det skall funka.
På android krävs samma plus en drös andra inställningar AFAIK, beroende på tillverkare(vissa mobiler går det nog överhuvudtaget inte att få det att funka på).

För mig fungerade det fläckfritt i de 16 mån jag hade min M3P, iPhone XR.
Hade aldrig nyckelkort med mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av r33z »

Liknande strul på min S21. Slutade funka efter senaste uppdateringen.
Än så länge har jag inte funnit någon lösning mer än att varje gång starta bilen från appen.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av MatsH »

Har en S21, sambon en S22, vi har inte haft några problem med upplåsning. Ungefär en gång i kvartalet får man slå av blåtanden och aktivera igen, vet inte om det är bilen eller telefonen som spökar. Men vi har båda avaktiverat strömsparfunktionen på Tesla-appen.
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Mobilen fungerar inte som nyckel

Inlägg av Squiddy »

Dagens telefoner (och då pratar jag androidtelefoner, inte äppletelefoner, för dom vet jag inget om) har funktioner för att stänga ner appar som inte används. Jag skulle rekommendera att man i inställningarna stänger av denna funktionen för teslaappen.
Skriv svar