30-100 km/t på 30+ sekunder..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

30-100 km/t på 30+ sekunder..

Inlägg av Toft »

När jag kör in på en 100 km/t väg eller motorväg slår jag alltid på farthållaren vid 30 km/t (använder hastighetsgräns, så bilen accelererar själv till 100 km/t eller 110 km/t). Istället för att accelerera jämnt från 30 till 100 tar det minst en halv minut, irriterande ryckigt, tappar fart (typ 60 till 57 km/t), ryckig acceleration igen, stoppar accelerationen i några sekunder, ryckig acceleration igen, det fortsätter så här hela vägen upp till gällande hastighet :(

Det har alltid varit så här, oavsett mjukvaruuppdatering, ingen annan trafik på vägen, inga sidovägar, absolut inget som förvirrar kameror eller något annat i bilen.

Är det någon annan som har liknande problem? Eller är det bara jag som använder farthållaren på det här sättet, kanske alla andra använder plattan i mattan til 100+ km/t..

Annars måste det bli ett serviceärende.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 30-100 km/t på 30+ sekunder..

Inlägg av Niklas Z »

Toft skrev:
När jag kör in på en 100 km/t väg eller motorväg slår jag alltid på farthållaren vid 30 km/t (använder hastighetsgräns, så bilen accelererar själv till 100 km/t eller 110 km/t). Istället för att accelerera jämnt från 30 till 100 tar det minst en halv minut, irriterande ryckigt, tappar fart (typ 60 till 57 km/t), ryckig acceleration igen, stoppar accelerationen i några sekunder, ryckig acceleration igen, det fortsätter så här hela vägen upp till gällande hastighet :(

Det har alltid varit så här, oavsett mjukvaruuppdatering, ingen annan trafik på vägen, inga sidovägar, absolut inget som förvirrar kameror eller något annat i bilen.

Är det någon annan som har liknande problem? Eller är det bara jag som använder farthållaren på det här sättet, kanske alla andra använder plattan i mattan til 100+ km/t..

Annars måste det bli ett serviceärende.
Mitt allmänna intryck är att bilen alltid varit seg med att reglera upp hastigheten i liknande situationer. Jag brukar inte orka vänta på den, utan använder högerfoten för att se till att komma upp i fart snabbt nog.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: 30-100 km/t på 30+ sekunder..

Inlägg av Arctic Drifter »

Toft skrev:
När jag kör in på en 100 km/t väg eller motorväg slår jag alltid på farthållaren vid 30 km/t (använder hastighetsgräns, så bilen accelererar själv till 100 km/t eller 110 km/t). Istället för att accelerera jämnt från 30 till 100 tar det minst en halv minut, irriterande ryckigt, tappar fart (typ 60 till 57 km/t), ryckig acceleration igen, stoppar accelerationen i några sekunder, ryckig acceleration igen, det fortsätter så här hela vägen upp till gällande hastighet :(

Det har alltid varit så här, oavsett mjukvaruuppdatering, ingen annan trafik på vägen, inga sidovägar, absolut inget som förvirrar kameror eller något annat i bilen.

Är det någon annan som har liknande problem? Eller är det bara jag som använder farthållaren på det här sättet, kanske alla andra använder plattan i mattan til 100+ km/t..

Annars måste det bli ett serviceärende.
Jag pendlar dagligen på 110-väg, det är dock varken motorväg eller motortrafikled och Teslan har aldrig fattat att det är 110 km/h där, så har inte riktigt möjlighet att ens få problemet :D
Men annars så brukar jag använda gaspedalen för acceleration, så det löser sig ju ändå!
Tesla Model Y Performance
Skriv svar