Ljud från bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kid
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2022 23:03

Ljud från bilen

Inlägg av Kid »

Sedan det blev kallare har två saker inträffat.

Den ena delen som är numera konstant när man startar bilen och kör, klickande ljud som kommer från mitten/främre delen av bilen, dovt ljud knackande.

Den andra delen som gjorde mig oroad, har inträffat 2 gånger än så länge. När jag startade bilen på morgonen och körde iväg lät det som att du inte har lagt i växeln ordentligt och ett jävla ljud kommer från främre delen av bilen. Ljudet försvinner efter några meters körande.

I övrigt är bilen felfri och det är en model 3 2022 3 månader gammal. Är det någonting jag behöver kolla upp? Någon som har varit med om detta?
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Ljud från bilen

Inlägg av J_Pettersson »

Kid skrev:
Sedan det blev kallare har två saker inträffat.

Den ena delen som är numera konstant när man startar bilen och kör, klickande ljud som kommer från mitten/främre delen av bilen, dovt ljud knackande.

Den andra delen som gjorde mig oroad, har inträffat 2 gånger än så länge. När jag startade bilen på morgonen och körde iväg lät det som att du inte har lagt i växeln ordentligt och ett jävla ljud kommer från främre delen av bilen. Ljudet försvinner efter några meters körande.

I övrigt är bilen felfri och det är en model 3 2022 3 månader gammal. Är det någonting jag behöver kolla upp? Någon som har varit med om detta?
Har liknande som inträffar ibland. Ett metalliskt ljud som knorrar till. Tror själv det har att göra med värmepumpen? Har en M3 -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ljud från bilen

Inlägg av Tellus »

Hört samma i min MYP-22 när den varit parkerad ute och jag ej har förvärmt så mycket. Är väl värmepumpen som håller på att skära i värsta fall. Kan det vara brist på smörjning? Dålig koll på hur en VP fungerar mekaniskt.
Märkte att det förvärrades vid acceleration. Men nu inte hört det på ett tag, parkerat i varmgarage mest.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Kid
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2022 23:03

Re: Ljud från bilen

Inlägg av Kid »

Något man bör kolla upp?
Gaspare
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 feb 2022 19:26

Re: Ljud från bilen

Inlägg av Gaspare »

Noterat samma klickande ljud från samma ställe på min m3p. Också tillkommit nu när det blivit kallare... Ej hört det någon gång sedan jag plockade ut bilen i mars.
Kommer försöka isolera det så att det går att påvisa det för teknikerna vid ett serviceärende.
Upplevt att det smått försvunnit när jag stängt av fläktarna/acn. Känns dock inte som något man ska behöva göra...
Skriv svar