Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simpa123
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 dec 2022 11:15

Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Inlägg av simpa123 »

Hej Tesla vänner!

Köpte min första elbil för några veckor sedan. En Tesla model 3 Long Range AWD 2019.
Det känns bra och allting går jätte bra. Men däremot så körde farsan bilen i helgen när han skulle på ett ärende.
Det var kyligt och bilen / batteriet var kall. Han upplevde då att det skakade ordentligt, och brorsan som åkte med satt och skakade ganska rejält (det kom från hans sida).
Dem menar att skakningen kom från höger framdäck (passagerar sidan). De stannade till och kontrollerade om de hade fått punka eller dylikt. Nope!

Det visade sig inte vara punka. Farsan kliade sig på huvudet och fortsatte resan vidare. Det blev mindre och mindre skakning ju varmare bilen blev, men det fanns fortfarande kvar fast definitivt mindre. Problemet finns kvar än idag, men inte lika mycket och jag har märkt att det blir som mest skakning när regenerativ bromsning är påslagen. Googlade lite och fick fram liknande frågeställningar på amerikanska forum.

Nu till min fråga,
Är det fler som kännt eller känner av skakningar nu när det är kallt? Är det vanligt? Vad gör man?
Garantin går ut i mars så jag vill gärna åtgärda detta så fort som möjligt.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Inlägg av Teslared »

Stod bilen ute före körning? I så fall kanske det kan vara "platta" på hjulet, den brukar försvinna efter en stunds körning. Olika tryck i däcken kan göra att det kan vara mer eller mindre märkbart.
Användarvisningsbild
simpa123
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 dec 2022 11:15

Re: Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Inlägg av simpa123 »

Teslared skrev:
Stod bilen ute före körning? I så fall kanske det kan vara "platta" på hjulet, den brukar försvinna efter en stunds körning. Olika tryck i däcken kan göra att det kan vara mer eller mindre märkbart.
Bilen stod ute ja. Är det vanligt på tesla bilar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Inlägg av taliz »

simpa123 skrev:
Teslared skrev:
Stod bilen ute före körning? I så fall kanske det kan vara "platta" på hjulet, den brukar försvinna efter en stunds körning. Olika tryck i däcken kan göra att det kan vara mer eller mindre märkbart.
Bilen stod ute ja. Är det vanligt på tesla bilar?
Gäller alla bilar. Högre däcktryck lär göra det mindre påtagligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Inlägg av Dafro »

Fast så illa som det beskrivs kan väl inte vara vanligt. Jag har på de 5 bilar med regenerering alltid upplevt något sådant. Idag med -11 i Leaf så försökte jag känna efter men nä.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3619
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Regenerativ bromsning orsakar ordentlig skakning?

Inlägg av jonasl »

Det borde märkas lika mycket när man kör isåfall. Tror inte det är en rimlig förklaring.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar