Första köldknäppen med elbil
Moderator: Redaktion
Första köldknäppen med elbil
-10 °C med M3 RWD 60kWh, uttagen i mars.
Pluggar i laddningen och bilen börjar värma batteriet med ca 3 kW från motorn i ca 20 min.
Batteriladdningen startar försiktigt och batterivärmningen pågår i ytterligare ca 10 min.
Batterivärmningen stängs av och all tillgänglig effekt går till batteriladdningen. Min batt.temp. är nu ca 4 °C.
Har begränsat till 5,5 kW (8 A) p g a ingen lastbegränsning i boxen.
Startar kupévärmen. Batterivärmningen startar igen och bilens HVAC förbrukar ca 11 kW.
Batteriet urladdas med 5,5 kW i ca 15 min innan avfärd.
Ca 4 kWh förluster innan avfärd minus uppvärmning av kupé.
Bilen värmer batterierna onödigt mycket ur energisparsynpunkt när laddkabeln är ansluten.
Vätskan till batteriet är 18 °C och kurvan pekar brant uppåt vid avfärd.
BMS styr ju max ström vid acceleration och retardation för att inte skada batteriet vid kallt batteri.
Vid stadskörning i max 50 km/h efter 15 min färd är förbrukningen ca +100% jmf med 15 °C utomhus.
Värmepumpar i bilar har betydligt sämre effektivitet jämfört med villavärmepumpar.
Testade tidigare att låta kupévärmen stå på i -3 °C och uppvärmd bil. Förbrukning var ca 2,8 kW.
Frågan är om glastaket medför stort effektbehov för att värma kupé?
Slutsats:
Vid längre körning och -10 °C blir det fossilbilen i stället. Blir både smidigare och billigare.
M3 RWD har bra räckvidd vår, sommar och höst men påverkas naturligtvis mer av kylan vid låg hastighet jmf med t ex LR. Snittet innan vintern var 140 Wh/km.
11 kW laddeffekt behövs när kupén värms för att inte urladda batteriet. Högre laddström gör också att batteriet värms mer inifrån.
1-fas laddning vid låg temperatur måste användas direkt efter körning.
Pluggar i laddningen och bilen börjar värma batteriet med ca 3 kW från motorn i ca 20 min.
Batteriladdningen startar försiktigt och batterivärmningen pågår i ytterligare ca 10 min.
Batterivärmningen stängs av och all tillgänglig effekt går till batteriladdningen. Min batt.temp. är nu ca 4 °C.
Har begränsat till 5,5 kW (8 A) p g a ingen lastbegränsning i boxen.
Startar kupévärmen. Batterivärmningen startar igen och bilens HVAC förbrukar ca 11 kW.
Batteriet urladdas med 5,5 kW i ca 15 min innan avfärd.
Ca 4 kWh förluster innan avfärd minus uppvärmning av kupé.
Bilen värmer batterierna onödigt mycket ur energisparsynpunkt när laddkabeln är ansluten.
Vätskan till batteriet är 18 °C och kurvan pekar brant uppåt vid avfärd.
BMS styr ju max ström vid acceleration och retardation för att inte skada batteriet vid kallt batteri.
Vid stadskörning i max 50 km/h efter 15 min färd är förbrukningen ca +100% jmf med 15 °C utomhus.
Värmepumpar i bilar har betydligt sämre effektivitet jämfört med villavärmepumpar.
Testade tidigare att låta kupévärmen stå på i -3 °C och uppvärmd bil. Förbrukning var ca 2,8 kW.
Frågan är om glastaket medför stort effektbehov för att värma kupé?
Slutsats:
Vid längre körning och -10 °C blir det fossilbilen i stället. Blir både smidigare och billigare.
M3 RWD har bra räckvidd vår, sommar och höst men påverkas naturligtvis mer av kylan vid låg hastighet jmf med t ex LR. Snittet innan vintern var 140 Wh/km.
11 kW laddeffekt behövs när kupén värms för att inte urladda batteriet. Högre laddström gör också att batteriet värms mer inifrån.
1-fas laddning vid låg temperatur måste användas direkt efter körning.
M3 RWD -22
Re: Första köldknäppen med elbil
Ja, värmepumpar i bilar verkar inte alls vara lika effektiva som luft-luft värmepumpar man har hemma. Vid nollgradigt drar den runt 1-2 kW i konstant drift eller ännu mer om man kör fortare, och då behöver den ju inte alls värma upp samma luftvolym som hemma. Även om man räknar in att fartvinden har en kylande effekt så är detta betydligt mer än vad en luft-luft-värmepump i hemmet skulle dra. Och den värmer en kåk med 100- tals kubikmeter luft. Säkert bättre isolerad, men ändå.
Skillnaden jämfört med direktverkande el i bilen är nog ganska liten. I vår e-Golf var ACn och värmepumpen trasig i våras, och det märkte vi inte förrän när det blev varmt ute och den inte producerade nån kyla. Den måste rimligen ha kört med direktverkande el åtminstone delar av vintern, men vi har inte sett att förbrukningen gått upp eller så.
Det är helt klart inget COP-värde 4 på dessa. Inte ens 2 skulle jag gissa.
Skillnaden jämfört med direktverkande el i bilen är nog ganska liten. I vår e-Golf var ACn och värmepumpen trasig i våras, och det märkte vi inte förrän när det blev varmt ute och den inte producerade nån kyla. Den måste rimligen ha kört med direktverkande el åtminstone delar av vintern, men vi har inte sett att förbrukningen gått upp eller så.
Det är helt klart inget COP-värde 4 på dessa. Inte ens 2 skulle jag gissa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Första köldknäppen med elbil
Värma batteri och cupen tar mycket kraft, men det märks mest när man kör korta sträckor.
När du kör långa sträckor när det är kallt så räkna med att det drar ca 10 % extra.
Detta pga av värmning kupé samt att luftmotståndet är högre vid kallt väder.
Värmningen av batterit är bara från kallt till varmt, sen drar inte värmning av batteri något.
När du kör långa sträckor när det är kallt så räkna med att det drar ca 10 % extra.
Detta pga av värmning kupé samt att luftmotståndet är högre vid kallt väder.
Värmningen av batterit är bara från kallt till varmt, sen drar inte värmning av batteri något.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Första köldknäppen med elbil
Tycker du ska prioritera att använda högre A du behöver lastbalansering.
Plus är det minus så är det effektivare att ladda med högre effekt.
Plus är det minus så är det effektivare att ladda med högre effekt.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Första köldknäppen med elbil
Bilen drar rejält mycket mer på korta sträckor vintertid, om den får kallna mellan körningarna. Åker man långt i ett svep blir snittförbrukningen klart lägre. Den längsta körning jag gjort i sträng kyla var Uppsala – Sundsvall i – 15° C. Det klarade bilen utan att ladda under färden och då var det på E4 mestadels i 100-110 km/h. Bilen är en M3LR utan värmepump, med 18" hjul. Då fick jag en förbrukning på cirka 215-220 Wh/km.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Första köldknäppen med elbil
Du beskriver ett scenario för korta körningar/stadskörning och drar slutsats om längre körning?ANLI skrev:...
Slutsats:
Vid längre körning och -10 °C blir det fossilbilen i stället. Blir både smidigare och billigare.
M3 RWD har bra räckvidd vår, sommar och höst men påverkas naturligtvis mer av kylan vid låg hastighet jmf med t ex LR. Snittet innan vintern var 140 Wh/km.
11 kW laddeffekt behövs när kupén värms för att inte urladda batteriet. Högre laddström gör också att batteriet värms mer inifrån.
1-fas laddning vid låg temperatur måste användas direkt efter körning.
Sedan är inte jämförelsen med en fossilbil riktigt rättvis, den hoppar du in i och kör iväg. Vilket du kan göra även med elbil, men inte det du jämförde med. Eller så är din fossilbil inkopplad med motorvärmare och kupévärmare, och drar då en hel del, vilket är att jämföra med ditt scenario.
Så visst drar elbilen mer under vintern, men det gör även en fossilbil. Fördelarna med elbil vinner för mig alla gånger, även under vintern.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Första köldknäppen med elbil
Varför skulle luftmotståndet vara högre vid kallt väder?Toja skrev:Värma batteri och cupen tar mycket kraft, men det märks mest när man kör korta sträckor.
När du kör långa sträckor när det är kallt så räkna med att det drar ca 10 % extra.
Detta pga av värmning kupé samt att luftmotståndet är högre vid kallt väder.
Värmningen av batterit är bara från kallt till varmt, sen drar inte värmning av batteri något.
Re: Första köldknäppen med elbil
Kall luft = högre densitetTeslared skrev:Varför skulle luftmotståndet vara högre vid kallt väder?Toja skrev:Värma batteri och cupen tar mycket kraft, men det märks mest när man kör korta sträckor.
När du kör långa sträckor när det är kallt så räkna med att det drar ca 10 % extra.
Detta pga av värmning kupé samt att luftmotståndet är högre vid kallt väder.
Värmningen av batterit är bara från kallt till varmt, sen drar inte värmning av batteri något.
Re: Första köldknäppen med elbil
Ok, tänkte lite fel!
Tänkte på viskositeten som är lägre då det blir kallt.
Tänkte på viskositeten som är lägre då det blir kallt.
Re: Första köldknäppen med elbil
Kört långsträckor i kallt väder. När man är på rull blir det inte så stor skillnad. Du borde prova. Se hur långtid kommer med en laddning utan att stanna/låta bilen kylas ned.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag har kört Jämtland-Sthlm tor många gånger vintertid. Som kallast -28. Uppvärmning av batteri/kupé är energikrävande. När du väl är på rull är det ingen stor fråga.
Din M3 kommer 25-30 mil även i rejäl kyla.
Din M3 kommer 25-30 mil även i rejäl kyla.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Första köldknäppen med elbil
En relaterad fundering - nu har jag en MYP men det spelar ju ingen roll - kring att ha bilen inkopplad när den inte används.
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
Re: Första köldknäppen med elbil
Låter min stå, även med 20% laddning utan att vara inkopplad. Märker ingen direkt förlust påven vecka. Givet har jag sentry från och kollar inte appen!Hoffster skrev:En relaterad fundering - nu har jag en MYP men det spelar ju ingen roll - kring att ha bilen inkopplad när den inte används.
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Första köldknäppen med elbil
Ja sälj Teslan. kör med fossilen istället.
Jag bjuder 350k.
Jag bjuder 350k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag själv bara totalvägrar att ge avkall på komforten för att det är kallt och förbrukningen ökar men jag har ett fast pris på elen och ska väl då inte prata egentligen. Min VW e-up hade 35% och jag körde till byn och sen tillbaka (totalt 2 mil) och hade 14% när jag kom hem. Det var kallt ute och jag förvärmde inte. Det var full värme i bilen (high och full fläkt) fram och tillbaka för jag hatar att frysa. Appen säger 22,1 kWh/100 km för den turen. Sekundär förbrukning (allt utom elmotorn) visar 11,9 så mer än hälften av förbrukningen var för att jag ville ha "bastuvärme" i bilen.SkipperO skrev:Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
Jacka av i alla lägen är det som gäller för mig när jag kör bil oavsett väderlek och jag ska inte behöva frysa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Första köldknäppen med elbil
Samma här. När vi åker och veckohandlar (1,3 km) så går det åt mer el till förvärmningen än till själva färden.Bo99 skrev:Jag själv bara totalvägrar att ge avkall på komforten för att det är kallt och förbrukningen ökar men jag har ett fast pris på elen och ska väl då inte prata egentligen. Min VW e-up hade 35% och jag körde till byn och sen tillbaka (totalt 2 mil) och hade 14% när jag kom hem. Det var kallt ute och jag förvärmde inte. Det var full värme i bilen (high och full fläkt) fram och tillbaka för jag hatar att frysa. Appen säger 22,1 kWh/100 km för den turen. Sekundär förbrukning (allt utom elmotorn) visar 11,9 så mer än hälften av förbrukningen var för att jag ville ha "bastuvärme" i bilen.SkipperO skrev:Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
Jacka av i alla lägen är det som gäller för mig när jag kör bil oavsett väderlek och jag ska inte behöva frysa.
Men Volvon drog 3,5 liter per mil trots att jag kört värmaren innan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Första köldknäppen med elbil
Men värmer den verkligen batteriet hela tiden?Hoffster skrev:En relaterad fundering - nu har jag en MYP men det spelar ju ingen roll - kring att ha bilen inkopplad när den inte används.
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
Som jag förstår har Tesla en del saker som kan dra ström när bilen står parkerad. Typ övervakningskameror och dator.
Dessa går väl att stänga av?
Men om de är igång töms batteriet lite hela tiden, rent tekniskt puttar den väl över lite energi till 12 volts batteriet med jämna mellanrum?
Om du kommer en bit under inställd laddgräns kanske den börjar ladda en bit igen?
Och då värmer upp batteriet just vid dessa tillfällen?
Hur många % tillåts SoC sjunka mellan laddning drar igång?
Kanske bättre att parkera med 70% SoC och laddgräns 50% isåfall?
Re: Första köldknäppen med elbil
Jag uppmanar dig att ta elbilen ändå för att minimera påverkan på klimatet och luftkvalitet och för att inte subventionera en viss krig som pågår.ANLI skrev:….
Slutsats:
Vid längre körning och -10 °C blir det fossilbilen i stället. Blir både smidigare och billigare….
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Första köldknäppen med elbil
På långa resor blir det inte alls lika mycket "overhead" som på korta men i alla fall gamla SR+ fungerade ok tycker jag och den nya bör vara bättre.
Sen är ju en LR förstås bättre med 50% längre mellan stoppen!
Körde Karlstad -Stockholm förra julen med SR+ och fick stanna 2 ggr på 35 mil i -20 grader, dessutom körde jag fel och fick sedan köra en omväg pga trafikolycka, rullade in med 1% hemma..
Sen är ju en LR förstås bättre med 50% längre mellan stoppen!
Körde Karlstad -Stockholm förra julen med SR+ och fick stanna 2 ggr på 35 mil i -20 grader, dessutom körde jag fel och fick sedan köra en omväg pga trafikolycka, rullade in med 1% hemma..
Model Y LR AWD 2022
Re: Första köldknäppen med elbil
Bra frågor. Jag kopplar loss bilen imorrn och kollar om laddboxen kan redovisa något över sessionen.Off Grid Byggaren skrev:Men värmer den verkligen batteriet hela tiden?Hoffster skrev:En relaterad fundering - nu har jag en MYP men det spelar ju ingen roll - kring att ha bilen inkopplad när den inte används.
Jag ha varit bortrest i några dagar och kommer inte använda bilen under helgen. Så totalt kommer den ha stått still i ca 5 dygn. När elpriserna är så här höga vill man ju hålla nere elförbrukningen också.
Så, under dessa dygn har bilen stått inkopplad men inte laddat. (Laddgräns 50% och den hade 54% när de kopplades in). Enligt Tesla är ”det bra om den är inkopplad” men hur mycket gör den av med i det här läget egentligen? Det har varierat mellan -4 och -11 under perioden. Verkar ju dumt att den står och håller batteriet i nån viss temperatur dag efter dag. Eller är det bra för batteriets hälsa att inte frysa för mycket?
Som jag förstår har Tesla en del saker som kan dra ström när bilen står parkerad. Typ övervakningskameror och dator.
Dessa går väl att stänga av?
Men om de är igång töms batteriet lite hela tiden, rent tekniskt puttar den väl över lite energi till 12 volts batteriet med jämna mellanrum?
Om du kommer en bit under inställd laddgräns kanske den börjar ladda en bit igen?
Och då värmer upp batteriet just vid dessa tillfällen?
Hur många % tillåts SoC sjunka mellan laddning drar igång?
Kanske bättre att parkera med 70% SoC och laddgräns 50% isåfall?
Att bilen konsumerar lite hela tiden vet jag, men jag hade fått uppfattningen att den kanske drog ännu mer när det var kallt pga underhåll av batteriet. Dels var det någon här på forumet höll bilen okopplad för att spara ström och dels säger tesla själva här att batteriet hålls lite varmt när den är inkopplad:
https://www.tesla.com/sv_se/support/winter-driving-tips
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första köldknäppen med elbil
Ja min senaste, Ford Mondeo, drog ungefär det dubbla ungefär 5-10 minuter lite beroende på hur hårt manmikebike skrev:Samma här. När vi åker och veckohandlar (1,3 km) så går det åt mer el till förvärmningen än till själva färden.Bo99 skrev:Jag själv bara totalvägrar att ge avkall på komforten för att det är kallt och förbrukningen ökar men jag har ett fast pris på elen och ska väl då inte prata egentligen. Min VW e-up hade 35% och jag körde till byn och sen tillbaka (totalt 2 mil) och hade 14% när jag kom hem. Det var kallt ute och jag förvärmde inte. Det var full värme i bilen (high och full fläkt) fram och tillbaka för jag hatar att frysa. Appen säger 22,1 kWh/100 km för den turen. Sekundär förbrukning (allt utom elmotorn) visar 11,9 så mer än hälften av förbrukningen var för att jag ville ha "bastuvärme" i bilen.SkipperO skrev:Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
Jacka av i alla lägen är det som gäller för mig när jag kör bil oavsett väderlek och jag ska inte behöva frysa.
Men Volvon drog 3,5 liter per mil trots att jag kört värmaren innan.
körde, och ungefär lika med Teslan, kanske lite mer än 10 minuter innan den droppar ner till typ tidigare
nämnda 10% extra (fossilaren drog inte nämnvärt mycket mer än sommartid efter dom initiala
5-10 minuterna på vintern om inte väglaget spökade såklart)…
Så på kortare turen så vinner elbilen likt förbaskat och på långturer så är det fortfarande fördel elbilen men
lite beroende på hur mycket man måste snabbladda och då till vilket pris…
Bra synpunkt också tidigare att även fossilare drar ström vid förvärmning om man nu har det, typ ett par kW
om man har kupévärmare också (mest vanligt från Mellansverige och uppåt tror jag) och då kör man väl iaf
en halvtimme minst…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första köldknäppen med elbil
Allt bra har redan sagts i den här tråden, men tänk på att LFP-batterierna i RWD gärna laddas till 100% en gång i veckan så håll inte på att fjösladda varje natt, utan dra upp laddgränsen ett par ggr i veckan och ladda så mycket som möjligt de 5-6 timmar som strömmen är någorlunda rimlig i pris. Då blir det också mindre förluster än om man värmer batteriet varje natt och fyller upp bara en skvätt.
EDIT gäller inte Freemont RWD/SR+ så klart, om det sålts några sådana i Sverige på senaste.
EDIT gäller inte Freemont RWD/SR+ så klart, om det sålts några sådana i Sverige på senaste.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Första köldknäppen med elbil
Intressant tidigare inlägg med formel för luftmotstånd.
Ser att luftmotståndet är 15% högre vid -10 jämfört med +30 °C.
En del av förklaringen till att hög temperatur inte har så stor påverkan på förbrukning.
Tvärtemot Teslas råd om laddningsgränsen på 100 % även för daglig användning för LFP bilar d v s alltid ansluten laddkabel:
Undvik att värma kupén med laddkabel ansluten under ca +5 °C om du inte behöver maximal räckvidd eller retardation.
Orange symbol för batterivärmning syns ju i appen.
Har inte kollat om bilen förbrukar något med ansluten laddkabel när laddningen är klar.
Ursäkta alla elbilsvänner:
(Jag minskar belastningen på Sydsveriges nedmonterade energiförsörjning genom att köra fossilt nästa vecka)
I Schweiz kan det bli restriktioner för elbilar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tillf ... -i-schweiz
Ser att luftmotståndet är 15% högre vid -10 jämfört med +30 °C.
En del av förklaringen till att hög temperatur inte har så stor påverkan på förbrukning.
Tvärtemot Teslas råd om laddningsgränsen på 100 % även för daglig användning för LFP bilar d v s alltid ansluten laddkabel:
Undvik att värma kupén med laddkabel ansluten under ca +5 °C om du inte behöver maximal räckvidd eller retardation.
Orange symbol för batterivärmning syns ju i appen.
Har inte kollat om bilen förbrukar något med ansluten laddkabel när laddningen är klar.
Ursäkta alla elbilsvänner:
(Jag minskar belastningen på Sydsveriges nedmonterade energiförsörjning genom att köra fossilt nästa vecka)
I Schweiz kan det bli restriktioner för elbilar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tillf ... -i-schweiz
M3 RWD -22
Re: Första köldknäppen med elbil
Värt att tillägga att jag började med detta för flera år sen, innan strömmen blev dyr och att jag laddar det mesta gratis även nu. Så det är i huvudsak inte av ekonomiska skäl, utan praktiska och komfortskäl. Men bara så länge jag slipper skrapa rutorna. Personligen tycker jag vid kortare sträckor att det är ungefär lika bra med jämnkall bil som den ojämna värmen som det annars lätt blir i en oisolerad kupé. Men smaken är som baken.SkipperO skrev:Jag kör ofta utan värme vid kortare sträckor om det är kallt ute, typ 5-20minuters resor och lika många minus. Tycker det är rätt behagligt, å så slipper man isen från smältvattnet runt rutorna som isar ihop allt. Sätesvärmen på, fläkten på fyran och tempen på min.
Känns som förbrukningen blir en tredjedel jämfört med förvärmd bil och värmen på.
Är man klädd för kallt väder fryser man varken till, från eller i bilen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”