Supercharging INTE gratis för Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av gellerstam »

18650 skrev:

Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det här struntprartet har inget Model 3 att göra. Hårklyverier om Teslas Typ2 är en typ2 eller inte hör helt klart hemma någon annanstans. Kanske under kategorin passar en jordatkontakt i ett ojordat uttag?
Vad är det för struntprat du pratar om? Det är viktigt att känna till vad som gäller idag och vilka möjligheter som finns. Teslas kontakt är INTE en Typ 2 men den klarar av att ta Typ 2-sladdar för laddning med Typ 2 Mode 3. Jag drog liknelsen att en Schukokontakt inte är en Europlug-kontakt bara för att det går att plugga in en Europlugg-kontakt i ett Schukouttag. För mig känns det bara som du har svårt att släppa att Tesla inte har en standardiserad Typ 2 utan egna framutvecklad kontakter i samtliga sina bilar. Att jag sedan drar upp fakta om CCS och Chademo och spekulerar i vad för kontakt som kommer till Model 3 verkar du ignorera och istället hakar du upp dig på faktumet att Tesla inte kör med en standard Typ 2-kontakt i bilen.

Släpp det nu så kan vi gå vidare i diskussionen. Själv hoppas jag att Model 3 i Europa kommer med en kontakt som är kompatibel med både dagens Supercharger, dagens CCS och framtida CCS 2.0. Detta skulle i så fall kräva en helt ny kontakt oavsett om man väljer att ta med CCS 2.0 eller inte.
LarsL skrev:
En CCS på en Tesla kommer att vara kompatibel med Superchargers, självklart! Varför skulle Tesla inte tillverka en CCS som kan ta emot de djupare kontakterna på Superchargern?
CCS är inte kompatibel med Supercharger. En ny kontakt skulle kunna tas fram som är kompatibel med bägge. Tesla bestämmer dock inte över CCS-kontakten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Svenssons »

18650 skrev:
Svenssons skrev:
För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans.
Instämmer, det vore mycket smidigt att kunna ladda både CCS och Supercharger från samma kontakt. Förhoppningsvis så hinner CharIn ta fram ny kontakt för högre effekt än dagens maximala 170 kW och ännu bättre vore om denna var kompatibel med Superchargers så Tesla inte behöver ta fram en egen kontakt igen där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av 18650 »

gellerstam skrev:
18650 skrev:

Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!
Bild som visar detta. Med reservation för dålig seförståelse.

Bild
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av gellerstam »

18650 skrev:
gellerstam skrev:
18650 skrev:

Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!
Bild som visar detta. Med reservation för dålig seförståelse.

Bild
Snyggt, älskar bilder. Det blir liksom så odiskutabelt.

Att silverbilen verkar vara ansluten till SuC ser vi. Men huruvida den laddar vet vi inget om. ;-)

Sen att den matta bilen också laddar är väl väldigt sannolikt även fast vi inte ens ser att kabeln går in i skuffen.

Jag köper att anslutningen sitter i skuffen!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av HelectriC »

18650 skrev:
Svenssons skrev:
För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
Inne i bagaget? ska man ha bagageluckan öppen under hela laddningen då eller? verkar ju mindre bra när det regnar eller man vill lämna bilen för att handla eller nåt. Nej, inne i bagaget lär ju ingen produktionsbil få en laddkontakt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
18650 skrev:
Svenssons skrev:
För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
Inne i bagaget? ska man ha bagageluckan öppen under hela laddningen då eller? verkar ju mindre bra när det regnar eller man vill lämna bilen för att handla eller nåt. Nej, inne i bagaget lär ju ingen produktionsbil få en laddkontakt.
Förproduktionsbilar från eventet!!!! Förvänta dig vanlig lucka på produktionsbilar.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av bylund »

18650 skrev:

Bild som visar detta. Med reservation för dålig seförståelse.

Bild
Fast att några prototyper har denna lösning säger inte så mycket om vad produktionsbilen kommer ha.
Verkar helt orimligt att kontakten skulle vara i bagaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Fast att några prototyper har denna lösning säger inte så mycket om vad produktionsbilen kommer ha.
Verkar helt orimligt att kontakten skulle vara i bagaget.
Ingen produktionsbil kommer ha kontakten där nej men sedan är frågan vilken kontakt som Model 3 kommer ha. Att laddningen sitter där på prototyperna kan ha flera orsaker. Det kan vara lättare att göra designändringar av karossen, var laddningen skall vara, hur luckan ska fungera, om det ska vara flera kontakter och eventuellt önskan om att dölja eventuell ny laddkontakt och hur stor den är. Pontus och dstr kommer i alla fall gilla platsen på prototyperna eftersom den är självstängande (med rätt utrustningspaket) ... :mrgreen:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Surfaren »

Svenssons skrev:
Pontus och dstr kommer i alla fall gilla platsen på prototyperna eftersom den är självstängande (med rätt utrustningspaket) ... :mrgreen:
Aj fasen, det hade ju jag tänkt poängtera. Tesla har nu löst biffen med självstängande laddlucka!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
18650 skrev:
Svenssons skrev:
För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
Inne i bagaget? ska man ha bagageluckan öppen under hela laddningen då eller? verkar ju mindre bra när det regnar eller man vill lämna bilen för att handla eller nåt. Nej, inne i bagaget lär ju ingen produktionsbil få en laddkontakt.
Förproduktionsbilar från eventet!!!! Förvänta dig vanlig lucka på produktionsbilar.
Elon har faktiskt tweetat att kontakten kommer sitta i centerkonsollen. Man laddar genom taket, men bara om man har köpt till panotak då, annars går det inte. Som med takräcken typ.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av joel80 »

Det hörde jag också, fast det skulle släppas först på torsdag!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av lator »

Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då... :mrgreen:
om man har pano
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
lator skrev:
Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då... :mrgreen:
om man har pano
Förtydligande, så ni inte blir förvillade. Panno få ju alla, den är inte optional. Helectric menar naturligtvis den öppningsbara takluckan över rad ett ... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av lator »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
lator skrev:
Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då... :mrgreen:
om man har pano
Förtydligande, så ni inte blir förvillade. Panno få ju alla, den är inte optional. Helectric menar naturligtvis den öppningsbara takluckan över rad ett ... ;-)
Kan man söka dispens för att få ladda genom förardörren??? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Niklas Z »

lator skrev:
gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
lator skrev:
Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då... :mrgreen:
om man har pano
Förtydligande, så ni inte blir förvillade. Panno få ju alla, den är inte optional. Helectric menar naturligtvis den öppningsbara takluckan över rad ett ... ;-)
Kan man söka dispens för att få ladda genom förardörren??? :?
Det kommer ett erbjudande där man för 2000 USD får en knapp på foben så man kan sänka ner rutan och ladda den vägen. Försöker man göra på samma sätt efter att ha sänkt ner rutan med annan metod kommer superchargern automatiskt att strypa ner laddströmmen till 10 A. Är det en torsdag kommer dock superchargern att vara generös och släppa fram 20 A.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av bonath »

Självstängande taklucka...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av gellerstam »

bonath skrev:
Självstängande taklucka...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
På torsdag .... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Laban »

lator skrev:
Kan man söka dispens för att få ladda genom förardörren??? :?
Det skulle fungera klockrent tillsammans med:

Bild

Känner man sig äventyrlig kan man moona..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av icreate »

En gammal tråd vid det här laget... Här kommer lite nya rykten att fundera på och resonera kring:

http://www.teslarati.com/tesla-model-3- ... esla-page/

Edit: Såg precis att samma "nyhet" omnämnts i en ny tråd.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av akeller »

Tyckte denna var rätt underhållande. http://www.aftonbladet.se/bil/article23443726.ab

"En hacker" haha, min farmor har råkat trycka fram källoden på hemsidor, är hon en hacker då?
"Alla vet att det globala nätverket av laddstationer är en tung ekonomisk post " Sitter här och undrar varför jag inte tillhör "alla". Så himla tung bör den väl inte vara? Jag antar att den del av priset jag betalde för min bil går till SuC?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Mickep »

akeller skrev:
Tyckte denna var rätt underhållande. http://www.aftonbladet.se/bil/article23443726.ab

"En hacker" haha, min farmor har råkat trycka fram källoden på hemsidor, är hon en hacker då?
"Alla vet att det globala nätverket av laddstationer är en tung ekonomisk post " Sitter här och undrar varför jag inte tillhör "alla". Så himla tung bör den väl inte vara? Jag antar att den del av priset jag betalde för min bil går till SuC?
Hur mycket kostar laddnätverket (den rörliga kostnaden) går det att utläsa ur resultatet. Skulle vara intressant hur stor "förlusten" eller kostnaden är på denna. (vet inte hur man skall beteckna denna post då de ej har rörliga inkomster utan kommer alltid bli en ackumulerad post så länge tesla inte tar betalt för tjänsten) skulle också vara intressant om det är ett fåtal som står för den stora förbrukningen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Tars »

akeller skrev:
Tyckte denna var rätt underhållande. http://www.aftonbladet.se/bil/article23443726.ab

"En hacker" haha, min farmor har råkat trycka fram källoden på hemsidor, är hon en hacker då?
"Alla vet att det globala nätverket av laddstationer är en tung ekonomisk post " Sitter här och undrar varför jag inte tillhör "alla". Så himla tung bör den väl inte vara? Jag antar att den del av priset jag betalde för min bil går till SuC?
Det jag inte fattar är, varför ska AB va så jävla negativa till Tesla?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av Dannei »

Vad är egentligen nytt! Det har väl varit klarlagt under lång tid nu.
Skriv svar