Del 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Lucas_h
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jul 2016 09:27

Del 2

Inlägg av Lucas_h »

När tror ni dom kommer visa del 2 av Model 3? Alltså modellen som troligen går till produktion. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Del 2

Inlägg av Svenssons »

Ungefär samma tid nästa år misstänker jag. Finns ingen idé att ha det för tidigt. SpaceX har event i september i år som jag är mycket intresserad av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Lucas_h
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jul 2016 09:27

Re: Del 2

Inlägg av Lucas_h »

Okej :) tack för svaret!

Det jag tycket är konstigt är att dem ska vad jag har förstått ska färdigställa bilen till ungefär 30 Juli i år!? http://www.teslarati.com/production-tes ... n-june-30/
Ser ingen anledning i att färdigställa bilen nu och sedan vänta ett år.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Del 2

Inlägg av Pontus »

Lucas_h skrev:
Okej :) tack för svaret!

Det jag tycket är konstigt är att dem ska vad jag har förstått ska färdigställa bilen till ungefär 30 Juli i år!? http://www.teslarati.com/production-tes ... n-june-30/
Ser ingen anledning i att färdigställa bilen nu och sedan vänta ett år.
Svårt att få igång produktionen både hos Tesla och alla underleverantörer innan bilen är klar i designen. Ska finnas tid för underleverantörer att trimma in sina saker oc sedan ska Tesla göra det samma och en hel del göra om göra rätt. Då har det gått drygt ett år till.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Lucas_h
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jul 2016 09:27

Re: Del 2

Inlägg av Lucas_h »

Okej låter mer rimligt nu :lol: :roll:
Är mycket nyfiken vad dom kommer göra med instrumentpanelen osv.
Dom ska nog inte tänka så mycket "outside the box" med tanke på att mycket står på spel. :)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Del 2

Inlägg av vigge50 »

Lucas_h skrev:
Okej :) tack för svaret!

Det jag tycket är konstigt är att dem ska vad jag har förstått ska färdigställa bilen till ungefär 30 Juli i år!? http://www.teslarati.com/production-tes ... n-june-30/
Ser ingen anledning i att färdigställa bilen nu och sedan vänta ett år.
Det var 30e juni så bilen är nog redan klar.
Anledningen till att de inte visar upp den än är att de samtidigt med största sannolikhet kommer ge specifikationer och berätta och olika funktioner bilen har och detta vill de inte släppa för tidigt på grund av konkurrens. Om de idag skulle släppa all information så skulle de dels ge konkurrenterna god tid på sig att börja utveckla samma sak vilket skulle minska deras konkurrensfördel och det skulle kunna skada försäljningen av Model S och Model X.
Det har gått en hel del spekulation om att autopilot 2.0 kommer komma till Model lll och om det gör det så kommer det komma samtidigt eller tidigare till Model S och Model X. Att idag presentera att de kommer komma om några månader till Model S och Model X skulle sänka försäljningen rejält vilket skulle skada Tesla, det finns flera företag som visat upp en revolutionerande produkt som de ska släppa senare och sen går i konkurs för att försäljningen av det befintliga sortimentet stannar. Därför tror jag inte Model lll kommer visas upp förrän de är beredda eller redan har börjat implentera hårdvaran för autopilot 2.0 i produktionen av Model S och Model X.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Del 2

Inlägg av Jerker »

Designen och kravspecarna är ju klara nu och så har underleverantörer ett år på sig att ta fram sina produkter så att bilen är helt klar den 30 juni nästa år. Sen ska produktionen påbörjas och bilen ska testas och så ska leveranserna i USA påbörjas sent 2017. Produktionstakten ökas successivt och ska vara uppe i 300000 Model 3 per år nån gång under 2018. Dessutom ska de då vara uppe i 200000 S och X så att de sammanlagt ligger på 500000 bilar per år. Denna produktionsplan ändrades ju från att ursprungligen ha varit att de skulle vara uppe i 500000 bilar/år år 2020 till att gälla 2018 efter att de fått så många förhandsbokningar av 3:an.

Rimligt är att anta att Europa börjar få leveranser under hösten 2018 om planerna håller. Man tillverkar först endast bilar för högertrafik så de i Australien som bokade först av alla får ändå vänta lite längre.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Del 2

Inlägg av 18650 »

Jerker skrev:
Designen och kravspecarna är ju klara nu och så har underleverantörer ett år på sig att ta fram sina produkter så att bilen är helt klar den 30 juni nästa år.
Precis vad jag tänkte. Från det man lägger ned pennan så tar det nog ett tag innan alla leverantörer är överens med dig om hur alla detaljer skall se ut. Sen skall högen med detaljer passa ihop också utan att man behöver kofot, vinkelslip och sekundlim.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Del 2

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:
SpaceX har event i september i år som jag är mycket intresserad av.
+100! Så jädra nyfiken!
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Del 2

Inlägg av Daoops »

Kalle skrev:
Svenssons skrev:
SpaceX har event i september i år som jag är mycket intresserad av.
+100! Så jädra nyfiken!
+101 :)
Skriv svar