Prisjämförelse

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Prisjämförelse

Inlägg av patricw »

Hej alla,

Roade mig just med att göra en liten jämförelse mellan en snikig Model S och en teoretiskt maxad Model 3:

Model S 60
Grundpris: 748600
Autopilot: 27100
Vinterdäck: 32000

=807 700 kr

Sen använde aktuell dollarkurs och räknade om 35 000 dollar till kronor och använde Model S-byggarens priser på tillägg:

Model 3
Grundpris: 317800
Öka prestanda till motsvarande 90D: 246900
Dyraste färgen: 16200
Glastak: 16200
21"-fälgar: 48700
Kolfiberdekor: 10800
Next Gen-säten: 27100
Autopilot: 27100
Premiumpaket: 32500
Köldpaket: 10800
Vinterdäck: 32000

=786 100

Finns naturligtvis utrymme för svängningar men resonemanget känns rimligt i nuläget. Känns lovande i alla fall!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av bylund »

Det amerikanska grundpriset är utan försäljningsskatt/moms och tull och frakt, så man får nog räkna på runt 11-12 kr per dollar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: Prisjämförelse

Inlägg av patricw »

Blir ändå "bara" 850K i så fall.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisjämförelse

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fast varför jämföra modellerna?
Det är väl inte så många som sitter och jämför BMW M3 med 7-serien eller en Audi S4 med A8 osv.
Det är ju helt olika bilmodeller som kommer att attrahera olika typer av köpare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av bylund »

Det håller jag inte med om. Gruppen "vi som vill ha en kompetent elbil och därför köper Model S för att det är den enda som uppfyller kraven" existerar, och jag är klart med i den. Men vi är väl samma typ som tänker oss att "nu skulle det vara gott med en frukt" och då jämför äpplen och päron då de båda uppfyller grundkravet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: Prisjämförelse

Inlägg av patricw »

Min jämförelse var menad som en "titta vad man får för samma pengar"-hajp inför Model 3.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisjämförelse

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Det håller jag inte med om. Gruppen "vi som vill ha en kompetent elbil och därför köper Model S för att det är den enda som uppfyller kraven" existerar, och jag är klart med i den. Men vi är väl samma typ som tänker oss att "nu skulle det vara gott med en frukt" och då jämför äpplen och päron då de båda uppfyller grundkravet.
Absolut. Jag är också en av dem som köpte en Model S för att det inte finns några andra vettiga alternativ. Jag kommer att byta ut min S mot en 3a så fort det går. Därför stod jag i kö i en butik på förmiddagen den 31 mars.
Jag tänkte mer hur det blir när båda bilmodellerna är tillgängliga. Då kommer jag inte att fundera på om jag ska ha en snik Model S eller en maxutrustad 3a. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Prisjämförelse

Inlägg av Nicke Nyfiken »

patricw skrev:
Min jämförelse var menad som en "titta vad man får för samma pengar"-hajp inför Model 3.
+1
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Prisjämförelse

Inlägg av jonasl »

Svårt att tro att priserna på tillval kommer vara desamma. Fast å andra sidan så gör ju inte Tesla som andra biltillverkare..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Prisjämförelse

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det håller jag inte med om. Gruppen "vi som vill ha en kompetent elbil och därför köper Model S för att det är den enda som uppfyller kraven" existerar, och jag är klart med i den. Men vi är väl samma typ som tänker oss att "nu skulle det vara gott med en frukt" och då jämför äpplen och päron då de båda uppfyller grundkravet.
Samma här. Jag tillhör också gruppen som har lagt mycket (!) mer pengar på Model S än vad som hade varit tänkbart och rimligt för en icebil. Jag är i vanliga fall inte så galen och lägger 1 mille på en bil, Model S är bara ett undantag, once in a lifetime så att säga. Om Model 3 eller nåt annat jämförbart eldrivet i en vettig prisklass hade funnits idag så hade jag inte ägt en Model S. Så jämförelsen mellan Model S och 3 är helt klart befogad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Prisjämförelse

Inlägg av STEFLI »

När vi ändå jämför priser,
En S60D med AP, luftfjädring och panotak (för att kunna ha takräcke) går på 873.000:-
En X60D med AP, luftfjädring och dragpaket går på 906.600:-

Diffen är bara 33.600:- !!

Man får ca 5 mil kortare räckvidd och man får vänta 0.8 sek längre för att komma upp till 100km/h med X60D. Måsvingar kanske inte passa alla, men det extra lastutrymmet man får tillsammans med att kunna dra släp är guld värt.

Jo, det är som att jämföra bananer med rullskridskor men hur många hade inte valt X60D:n istället för S60D:n med konfigurationen ovan när diffen är så marginell?

Edit: Såg precis att detta ligger under Model 3 tråden, om en moderator tycker att mitt inlägg inte hör hemma här så är det OK för mig att den flyttas eller tas bort!
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: Prisjämförelse

Inlägg av patricw »

STEFLI skrev:
En S60D med AP, luftfjädring och panotak (för att kunna ha takräcke) går på 873.000:-
En X60D med AP, luftfjädring och dragpaket går på 906.600:-
Intressant! Trodde att Model X alltid är mycket dyrare så har inte ens tittat åt det hållet :)
dstrombe
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 apr 2016 15:38
Ort: Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av dstrombe »

Har själv gjort en liten estimat på vad Tesla 3 kan komma att kosta i grundutförande.

Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.

har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt. :)
Screen Shot 2016-07-15 at 12.00.00.png
Screen Shot 2016-07-15 at 11.36.33.png
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: Prisjämförelse

Inlägg av patricw »

Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här :D
dstrombe
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 apr 2016 15:38
Ort: Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av dstrombe »

patricw skrev:
Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här :D

Haha, ja vad ska man göra annars en fredag när det är lite lugnt på kontoret. :D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Prisjämförelse

Inlägg av bullen »

dstrombe skrev:
patricw skrev:
Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här :D

Haha, ja vad ska man göra annars en fredag när det är lite lugnt på kontoret. :D
Gå hem???Bild
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Prisjämförelse

Inlägg av gellerstam »

bullen skrev:
dstrombe skrev:
patricw skrev:
Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här :D

Haha, ja vad ska man göra annars en fredag när det är lite lugnt på kontoret. :D
Gå hem???Bild
Jag gör som Bullen. :-) Trevlig helg.
Tesla Model Y
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Prisjämförelse

Inlägg av Surfaren »

Om inte Trump vinner valet och drar med sig dollarn ner till 5-6 kronor så får vi nog räkna med runt 400 lakan för en bas-model-3. Bättre att inte ha allt för positiva förhoppningar och bli besviken.

Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14496
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisjämförelse

Inlägg av taliz »

dstrombe skrev:
Har själv gjort en liten estimat på vad Tesla 3 kan komma att kosta i grundutförande.

Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.

har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt. :)
Varför har du stoppat in batteristorlekarna från Model S?
Tesla har ju sagt att basmodellen av Model 3 kommer ha UNDER 60kwh. Kvalificerade spekulationer har ju gissat på 44kwh i basmodellen och 66 i toppmodellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Prisjämförelse

Inlägg av 18650 »

Jag tror de halverar priserna på tillbehören också. 32000kr för vinterdäck till en familjebil är inte rimligt. Sen kanske de behåller saftigt prissatta tillbehör utöver en mer sansad utbud.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8568
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av Pontus »

Surfaren skrev:
Om inte Trump vinner valet och drar med sig dollarn ner till 5-6 kronor så får vi nog räkna med runt 400 lakan för en bas-model-3. Bättre att inte ha allt för positiva förhoppningar och bli besviken.

Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.
Här i södern verkar man gilla Trump i varje fall. Kanske ska gå ut med en banderoll och gasa på dom ännu mer :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
dstrombe
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 apr 2016 15:38
Ort: Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av dstrombe »

taliz skrev:
dstrombe skrev:
Har själv gjort en liten estimat på vad Tesla 3 kan komma att kosta i grundutförande.

Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.

har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt. :)
Varför har du stoppat in batteristorlekarna från Model S?
Tesla har ju sagt att basmodellen av Model 3 kommer ha UNDER 60kwh. Kvalificerade spekulationer har ju gissat på 44kwh i basmodellen och 66 i toppmodellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spekulationer är svåra att räkna med, och detta var mest för skojs skull så att säga.

Helt ärlig så är min kunskap angående tillverkning extremt limiterat men det känns åtminstone som det vore väldigt dyrt att helt plötsligt börja producera 3-4 olika nya batterier för denna bil när de redan tillverkar 75kwh och 90 batterierna.

Då känns det mer troligt att de skulle tillverka ett nytt batteri, kanske runt 45-50kwh som bas medan de andra kanske får 75kwh som sedan går att uppgradera efter köp via mjukvara. Jag tror heller inte att de stoppar in ett 90kwh batteri i en sen liten bil, känns som slöseri.

Sen tror jag absolut att Tesla 3 kan bli första bilen som gör över 600km på papper, om den kan göra ca 400km på minsta batteriet så bör en toppmodell göra ca 50% mera.
dstrombe
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 apr 2016 15:38
Ort: Stockholm

Re: Prisjämförelse

Inlägg av dstrombe »

Surfaren skrev:
Om inte Trump vinner valet och drar med sig dollarn ner till 5-6 kronor så får vi nog räkna med runt 400 lakan för en bas-model-3. Bättre att inte ha allt för positiva förhoppningar och bli besviken.

Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.
Precis vad jag räknade med, ca 399k för en basmodell 3a. Dock efter supermiljöpremien så kommer priset ner ordentligt.
Skriv svar