Prisjämförelse
Moderator: Redaktion
Re: Prisjämförelse
När vi ändå jämför priser,
En S60D med AP, luftfjädring och panotak (för att kunna ha takräcke) går på 873.000:-
En X60D med AP, luftfjädring och dragpaket går på 906.600:-
Diffen är bara 33.600:- !!
Man får ca 5 mil kortare räckvidd och man får vänta 0.8 sek längre för att komma upp till 100km/h med X60D. Måsvingar kanske inte passa alla, men det extra lastutrymmet man får tillsammans med att kunna dra släp är guld värt.
Jo, det är som att jämföra bananer med rullskridskor men hur många hade inte valt X60D:n istället för S60D:n med konfigurationen ovan när diffen är så marginell?
Edit: Såg precis att detta ligger under Model 3 tråden, om en moderator tycker att mitt inlägg inte hör hemma här så är det OK för mig att den flyttas eller tas bort!
En S60D med AP, luftfjädring och panotak (för att kunna ha takräcke) går på 873.000:-
En X60D med AP, luftfjädring och dragpaket går på 906.600:-
Diffen är bara 33.600:- !!
Man får ca 5 mil kortare räckvidd och man får vänta 0.8 sek längre för att komma upp till 100km/h med X60D. Måsvingar kanske inte passa alla, men det extra lastutrymmet man får tillsammans med att kunna dra släp är guld värt.
Jo, det är som att jämföra bananer med rullskridskor men hur många hade inte valt X60D:n istället för S60D:n med konfigurationen ovan när diffen är så marginell?
Edit: Såg precis att detta ligger under Model 3 tråden, om en moderator tycker att mitt inlägg inte hör hemma här så är det OK för mig att den flyttas eller tas bort!
Re: Prisjämförelse
Intressant! Trodde att Model X alltid är mycket dyrare så har inte ens tittat åt det hålletSTEFLI skrev:En S60D med AP, luftfjädring och panotak (för att kunna ha takräcke) går på 873.000:-
En X60D med AP, luftfjädring och dragpaket går på 906.600:-
Re: Prisjämförelse
Har själv gjort en liten estimat på vad Tesla 3 kan komma att kosta i grundutförande.
Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.
har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt.
Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.
har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt.
Re: Prisjämförelse
patricw skrev:Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här
Haha, ja vad ska man göra annars en fredag när det är lite lugnt på kontoret.
Re: Prisjämförelse
Gå hem???dstrombe skrev:patricw skrev:Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här
Haha, ja vad ska man göra annars en fredag när det är lite lugnt på kontoret.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Prisjämförelse
Jag gör som Bullen. Trevlig helg.bullen skrev:Gå hem???dstrombe skrev:patricw skrev:Härligt att se att det finns fler Excel-nördar här
Haha, ja vad ska man göra annars en fredag när det är lite lugnt på kontoret.
Tesla Model Y
Re: Prisjämförelse
Om inte Trump vinner valet och drar med sig dollarn ner till 5-6 kronor så får vi nog räkna med runt 400 lakan för en bas-model-3. Bättre att inte ha allt för positiva förhoppningar och bli besviken.
Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.
Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Prisjämförelse
Varför har du stoppat in batteristorlekarna från Model S?dstrombe skrev:Har själv gjort en liten estimat på vad Tesla 3 kan komma att kosta i grundutförande.
Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.
har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt.
Tesla har ju sagt att basmodellen av Model 3 kommer ha UNDER 60kwh. Kvalificerade spekulationer har ju gissat på 44kwh i basmodellen och 66 i toppmodellen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prisjämförelse
Jag tror de halverar priserna på tillbehören också. 32000kr för vinterdäck till en familjebil är inte rimligt. Sen kanske de behåller saftigt prissatta tillbehör utöver en mer sansad utbud.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Prisjämförelse
Här i södern verkar man gilla Trump i varje fall. Kanske ska gå ut med en banderoll och gasa på dom ännu merSurfaren skrev:Om inte Trump vinner valet och drar med sig dollarn ner till 5-6 kronor så får vi nog räkna med runt 400 lakan för en bas-model-3. Bättre att inte ha allt för positiva förhoppningar och bli besviken.
Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Prisjämförelse
Spekulationer är svåra att räkna med, och detta var mest för skojs skull så att säga.taliz skrev:Varför har du stoppat in batteristorlekarna från Model S?dstrombe skrev:Har själv gjort en liten estimat på vad Tesla 3 kan komma att kosta i grundutförande.
Ej räknat på tillbehör/add-ons då vissa blir helt nya som t.ex. Supercharger Access och de troligtvis kommer ha lite lägre pris för att kunna konkurrera mera med Audi, BMW, Volvo osv.
har även gjort en estimat baserat på S modellens siffror, men ej tagit höjd för att Tesla 3 är ca 20% mindre och därför bör gå ännu längre. Men en Tesla Model 3 som på papper ska klara av 60 mil bör vara fullt möjligt.
Tesla har ju sagt att basmodellen av Model 3 kommer ha UNDER 60kwh. Kvalificerade spekulationer har ju gissat på 44kwh i basmodellen och 66 i toppmodellen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt ärlig så är min kunskap angående tillverkning extremt limiterat men det känns åtminstone som det vore väldigt dyrt att helt plötsligt börja producera 3-4 olika nya batterier för denna bil när de redan tillverkar 75kwh och 90 batterierna.
Då känns det mer troligt att de skulle tillverka ett nytt batteri, kanske runt 45-50kwh som bas medan de andra kanske får 75kwh som sedan går att uppgradera efter köp via mjukvara. Jag tror heller inte att de stoppar in ett 90kwh batteri i en sen liten bil, känns som slöseri.
Sen tror jag absolut att Tesla 3 kan bli första bilen som gör över 600km på papper, om den kan göra ca 400km på minsta batteriet så bör en toppmodell göra ca 50% mera.
Re: Prisjämförelse
Precis vad jag räknade med, ca 399k för en basmodell 3a. Dock efter supermiljöpremien så kommer priset ner ordentligt.Surfaren skrev:Om inte Trump vinner valet och drar med sig dollarn ner till 5-6 kronor så får vi nog räkna med runt 400 lakan för en bas-model-3. Bättre att inte ha allt för positiva förhoppningar och bli besviken.
Innan 60 kWh kom tillbaka var det väl ganska exakt "halva pris" med Model 3 för $35k och Model S för $70k. Specar man en S med allting på blir den drygt dubbelt så dyr som en basic rwd 60 utan nåt extra. Men jag törs inte hoppas att Tesla bestämmer sig för "halva pris" även på alla tillval.