Självkörande taxi businesscase
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Självkörande taxi businesscase
Ni som har mer ekonomisk erfarenhet än mig: hur blir prissättningen och ekonomin med en självkörande taxi?
Hur mycket skulle man kunna ta betalt från kunder som vill åka med självkörande taxi?
Enligt Taxi Stockholm är taxan 515 kronor per timme + 13:02 kronor per kilometer. Uppdelningen verkar vara typ chaufförens lön + bensinpriset.
En rutt på 2 mil på 20 minuter blir då 432 kronor. (Plus det tillkommer en grundavgift på 45 kronor också egentligen.)
Vad skulle bli rimlig taxameterpris för en självkörande taxi som är attraktiv både för kunderna och för ägaren? Och hur mycket inkomster skulle det ge? Och hur mycket utgifter har en självkörande taxi förutom värdeminskning?
Hur mycket skulle man kunna ta betalt från kunder som vill åka med självkörande taxi?
Enligt Taxi Stockholm är taxan 515 kronor per timme + 13:02 kronor per kilometer. Uppdelningen verkar vara typ chaufförens lön + bensinpriset.
En rutt på 2 mil på 20 minuter blir då 432 kronor. (Plus det tillkommer en grundavgift på 45 kronor också egentligen.)
Vad skulle bli rimlig taxameterpris för en självkörande taxi som är attraktiv både för kunderna och för ägaren? Och hur mycket inkomster skulle det ge? Och hur mycket utgifter har en självkörande taxi förutom värdeminskning?
Re: Självkörande taxi businesscase
Säg att det blir 300 kr billigare i timmen för utebliven lön och 6 kr mindre per mil för eldrift istället för diesel. Till en början. Sedan kanske priset kan pressas ytterligare för att körningarna optimeras bättre.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Självkörande taxi businesscase
Ser inte att man är tvungen att sänka priset alls i många fall. Behövs ingen ledsagare eller någon som packar in väskorna åt en så borde priset bli det samma, kanske till och med högre med tanke på att det skall vara 10 gånger säkrare.TiborBlomhall skrev:Hur mycket skulle man kunna ta betalt från kunder som vill åka med självkörande taxi?
Det är inte kostnaden för driften som sätter priset, det är kundens behov och betalvillighet som sätter priset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Självkörande taxi businesscase
...och hur många som kan erbjuda tjänsten. Om "alla" kan låna ut sin bil som taxi så kommer vinsten och priset bli minimalt.
Re: Självkörande taxi businesscase
Visst, det är tillgång och efterfråga som styr. Detta kommer göra att priset sjunker när fler väljer att dela sin bil. Detta kommer dock ta ett tag och priset kommer sedan att hamna på en nivå som både kunder och bilägare är överens om. Tjänar man inget på det så kommer naturligtvis ingen dela ut sin bil.LarsL skrev:...och hur många som kan erbjuda tjänsten. Om "alla" kan låna ut sin bil som taxi så kommer vinsten och priset bli minimalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Självkörande taxi businesscase
Till och med über sänkte ju priserna. Kunder brukar inte gilla när de vet att du skinnar dem.Svenssons skrev:Ser inte att man är tvungen att sänka priset alls i många fall.TiborBlomhall skrev:Hur mycket skulle man kunna ta betalt från kunder som vill åka med självkörande taxi?
Om vi tar från andra hållet: vad har man för kostnader egentligen? Som ska täckas av taxan?
Re: Självkörande taxi businesscase
En fördel till är att det rymms ytterligare en passagerare.
Kostnaden blir ju en direkt avspegling på värdeminskning och omkostnader i form av laddning, service etc. Tyvärr är det lite för tidigt att sia om detta känns det som. Det finns ju inte så mycket statistik på andrahandsvärde och livslängd.
Tror också att det blir få som vill få slitage, nedskräpning etc i sin fina ögonsten som Teslan är om man inte tjänar en avsvärd slant på det.
Men jag gissar på att marknadsekonomin kommer att göra att priserna blir ca 80% av vad en bemannad taxi kostar.
Kostnaden blir ju en direkt avspegling på värdeminskning och omkostnader i form av laddning, service etc. Tyvärr är det lite för tidigt att sia om detta känns det som. Det finns ju inte så mycket statistik på andrahandsvärde och livslängd.
Tror också att det blir få som vill få slitage, nedskräpning etc i sin fina ögonsten som Teslan är om man inte tjänar en avsvärd slant på det.
Men jag gissar på att marknadsekonomin kommer att göra att priserna blir ca 80% av vad en bemannad taxi kostar.
Re: Självkörande taxi businesscase
skulle det inte kunna bli kombo av bilpool och taxi, taxipool, 2000-3000 i månaden åk tills du blir åksjuk..då kan man sålla kunderna också
ms 76132 "Eleamore"
Re: Självkörande taxi businesscase
Jag tror mer på självkörande budbilar. Bättre lönsamhet och mindre risk för slitage och nedskräpning. Perfekt även för den växande näthandeln med hemkörning av matkassar, mmBeigler skrev:En fördel till är att det rymms ytterligare en passagerare.
Kostnaden blir ju en direkt avspegling på värdeminskning och omkostnader i form av laddning, service etc. Tyvärr är det lite för tidigt att sia om detta känns det som. Det finns ju inte så mycket statistik på andrahandsvärde och livslängd.
Tror också att det blir få som vill få slitage, nedskräpning etc i sin fina ögonsten som Teslan är om man inte tjänar en avsvärd slant på det.
Men jag gissar på att marknadsekonomin kommer att göra att priserna blir ca 80% av vad en bemannad taxi kostar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Självkörande taxi businesscase
Ja, budbilschaufför, varutransporter eller taxibolag, helt enkelt företagstyper som idag köper bilar och säljer tjänster med dem.
Re: Självkörande taxi businesscase
Tror jag också. Frakta saker och inte människor. Innan du godkänner transporten så vet du hur lådan ser ut. Problemet med att frakta folk är att man i mångkulturens namn inte får ha synpunkter på vem som får åka med. Skräp är nog minsta problemet om bilen kommer tillbaka alls.+46 skrev:Jag tror mer på självkörande budbilar. Bättre lönsamhet och mindre risk för slitage och nedskräpning. Perfekt även för den växande näthandeln med hemkörning av matkassar, mm
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Självkörande taxi businesscase
Du måste ju kunna få välja var du ska tillåta din bil att åka? Du kanske vill klicka i att inte tillåta din bil att ta körningar till/från exempelvis Gottsunda eller andra platser där den riskerar att sluta sina dagar som en rökpelare.18650 skrev:Tror jag också. Frakta saker och inte människor. Innan du godkänner transporten så vet du hur lådan ser ut. Problemet med att frakta folk är att man i mångkulturens namn inte får ha synpunkter på vem som får åka med. Skräp är nog minsta problemet om bilen kommer tillbaka alls.
Sedan borde det också vara ett rating-system så som Uber har, där du kan välja bort passagerare med dålig rating.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Självkörande taxi businesscase
Om man räknar på ett annat sätt och slår ut bilkostnaden för en model 3 på en barnfamilj och ett par eller fler pensionärer så blir det ganska billigt. Det kan ju vara släktingar eller grannar. Jag räknar med att vi som har två bilar skulle kunna klara oss på en 99% av tiden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com