Funderingar
Moderator: Redaktion
Funderingar
Nu när nya 100 batteriet är ute. Vilket bygger på bättre packning av gamla battericellerna. Och M3 skall få större/högre battericeller om jag fattat rätt.
Skall vi ta då och spekulera lite om vilka batteristorlekar den kommer kunna få?
Ni som är duktiga på att räkna. De säger att M3 är 20% mindre än S. Exakta mått har ingen vad jag vet. Men om vi hypotetetiskt räknar med just 20% mindre bottenplatta/utrymme för batteri.
Vad tror ni de maximalt kan få in då i batteristorlek?
Bilen är ju mindre/lättare med. Och med tekniken från X med dubbla motorer som gör att de får ut fler mil på samma batteri, gör att det är allt för många faktorer för mig att räkna på.
Vad tror ni miltal kan bli?
Prestandan 0-100, vågar man spekulera i den?
Slänger de in stort batteri och gör att M3 kommer under 3, då tror jag att vissa S ägare känner sig blåsta, eller skippar att köpa S.
Jag tror att de kommer göra som med S. Börja med 2-3 batteridtorlekar. Få ut mängd beställningar, och sen lite då och då öka kapaciteten.
Hur tänker ni lite smartare människor?
Skall vi ta då och spekulera lite om vilka batteristorlekar den kommer kunna få?
Ni som är duktiga på att räkna. De säger att M3 är 20% mindre än S. Exakta mått har ingen vad jag vet. Men om vi hypotetetiskt räknar med just 20% mindre bottenplatta/utrymme för batteri.
Vad tror ni de maximalt kan få in då i batteristorlek?
Bilen är ju mindre/lättare med. Och med tekniken från X med dubbla motorer som gör att de får ut fler mil på samma batteri, gör att det är allt för många faktorer för mig att räkna på.
Vad tror ni miltal kan bli?
Prestandan 0-100, vågar man spekulera i den?
Slänger de in stort batteri och gör att M3 kommer under 3, då tror jag att vissa S ägare känner sig blåsta, eller skippar att köpa S.
Jag tror att de kommer göra som med S. Börja med 2-3 batteridtorlekar. Få ut mängd beställningar, och sen lite då och då öka kapaciteten.
Hur tänker ni lite smartare människor?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Funderingar
Enligt en av Tibors tidigare artiklar så är hjulbasen nästan den samma för Model lll som för Model S och Model X. Om den är det och har högre celler så kan den kanske också kunna komma med 100 kWh batteri. Vad detta skulle innebära för räckvidd är en väldigt svår fråga då det är många faktorer att ta hänsyn till men vi kan kanske få över 60 mil enligt NEDC i så fall.
När de kommer till acceleration så har Elon sagt att Model lll ska få ludicrous acceleration vilket jag tycker borde vara minst lika snabb som Model S om inte det är ett mindre batteri som begränsar. Dock så är det ju en mindre bil så det kanske kan gå ännu snabbare. Av just denna anledningen så har jag funderat på behovet av en ny Roadster, om en Model lll klarar 0-60 mph under 2,5 sekunder, behöver man då utveckla en separat sportbil eller räcker det med ett sportpaket liknande +-paketet till P85 som fanns tidigare?
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3 ... n-model-s/
När de kommer till acceleration så har Elon sagt att Model lll ska få ludicrous acceleration vilket jag tycker borde vara minst lika snabb som Model S om inte det är ett mindre batteri som begränsar. Dock så är det ju en mindre bil så det kanske kan gå ännu snabbare. Av just denna anledningen så har jag funderat på behovet av en ny Roadster, om en Model lll klarar 0-60 mph under 2,5 sekunder, behöver man då utveckla en separat sportbil eller räcker det med ett sportpaket liknande +-paketet till P85 som fanns tidigare?
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3 ... n-model-s/
Re: Funderingar
Jag gissar på att vi får ett spann med 50 till runt eller över 100 där de säkerligen bara säljer två, tre varianter i taget (men kanske 6 varianter på pappret varav flera uppgraderingsbara, mjukvarubegränsade). Med en mindre bil och snäppet bättre vindoptimering ger det grymma räckvidder med trean och de bättre paketen.
Jag är mest spänd på hur lite det minsta batteriet kommer att vara, det som sätter standarden för initialpriset, samt hur stor skillnad det kommer att vara på paketen i pris räknat.
Jag är mest spänd på hur lite det minsta batteriet kommer att vara, det som sätter standarden för initialpriset, samt hur stor skillnad det kommer att vara på paketen i pris räknat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Funderingar
Jag tror inte att de kommer släppa en Model 3 som har längre räckvidd än bästa Model S. Det skulle nog påverka försäljningen av S för mycket i så fall.
Re: Funderingar
Jag tror att de kan se nuvarande Model S som utgående när 3:an släpps brett. Det gör att de behöver göra en ordentlig uppdatering av S för att differentiera den och för att göra den värd sina pengar. Det innefattar säkerligen större batteristorlekar än idag, mer funktioner, utseende, m.m. I och med detta tror jag att 3:an kan få stora batterier också. Upp till 100 kWh kanske, och för att göra ännu ett statement, göra en ludicrousversion som gör 3:an blixtsnabb. Med 100 kWh batteri och motsvarande motorer som i S:en idag skulle 3:an antagligen gå under 10 sekunder på kvartsmilen. Det vore ett statement om något.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Funderingar
Under 10 sekunder hade varit riktigt grymt, finns enligt Wikipedia bara 4 bilar idag som klarar det och om Model lll kommer in där så är det ruggit braHaglund skrev:Jag tror att de kan se nuvarande Model S som utgående när 3:an släpps brett. Det gör att de behöver göra en ordentlig uppdatering av S för att differentiera den och för att göra den värd sina pengar. Det innefattar säkerligen större batteristorlekar än idag, mer funktioner, utseende, m.m. I och med detta tror jag att 3:an kan få stora batterier också. Upp till 100 kWh kanske, och för att göra ännu ett statement, göra en ludicrousversion som gör 3:an blixtsnabb. Med 100 kWh batteri och motsvarande motorer som i S:en idag skulle 3:an antagligen gå under 10 sekunder på kvartsmilen. Det vore ett statement om något.
Re: Funderingar
Men gör dom en vansinigt snabb model 3 som kommer den säkert kosta därefter för att se till att den inte dödar model S helt. Skulle inte förvåna mig om en sådan kostar runt miljonen minst. Samtidigt som man kanske gör den lite mer race-inspirerad dvs. saknar lite av familjefunktionerna. Kanske lite som BMW M3 och M5.
Som andra sagt så är väl 100 kWh inte helt otroligt och att S då har 120-140 kWh.
Som andra sagt så är väl 100 kWh inte helt otroligt och att S då har 120-140 kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Funderingar
Som tidigare nämnts blir det garanterat flera olika batteristorlekar och ett spann även vad gäller prestanda. Elon sa vid presentationen av Model 3 att den slöaste kommer att göra 0-100 under sex sekunder eftersom "Tesla doesn't build slow cars" och det kommer att räcka mer än nog för mig. Vad den övre (eller snarare undre) gränsen landar på blir intressant att se men inte mer än så vad mig anbelangar.
Tycker annars att jämförelsen med t.ex. BMW är relevant både vad gäller standard- kontra prestandamodeller (från 316 upp till M3) och jag tycker även man kan se Model 3 och Model S som jämförbara med BMW 3- respektive 5/7-serien, båda kommer säkert att finna sina köpare utifrån vilka behov man har.
Tycker annars att jämförelsen med t.ex. BMW är relevant både vad gäller standard- kontra prestandamodeller (från 316 upp till M3) och jag tycker även man kan se Model 3 och Model S som jämförbara med BMW 3- respektive 5/7-serien, båda kommer säkert att finna sina köpare utifrån vilka behov man har.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Funderingar
Tror att Tesla taktiskt väljer att lägga den största/snabbaste M3 nånstans runt vad S-75 ligger idag, både batteri och prestandamässigt. Kanske med någon relativt dyr L-uppgradering som ger nån sek extra 0-100. Detta för att de fortf vill sälja MS då det är där de har högst marginal. Man kan t.ex jämföra med Porsche 911 och Cayman/Boxer.
MY LR, Pearl White
Re: Funderingar
Jag tror däremot vi kommer att få se något riktigt hisnande motsvarande BMW M3. Nu är jag absolut ingen specialist på prestandabilar men vad gäller "körbarhet" förutom prestanda rakt fram borde väl en mindre och lättare bil vara mer attraktiv än en stor kloss på två ton? Och varför skulle inte Tesla vilja bygga något som konkurrerar med bilar som BMW M3, Audi RS4 och Mercedes C63 AMG?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Funderingar
Jag tror inte det. Jag tror säkert att de extrema prestandaversionerna (2.x sek för 0-100) kommer att vara de häftigaste bilarna för närmare två miljoner kronor. Men det kommer säkert en Model 3 som klarar 0-100 på under fyra sekunder och kostar runt miljonen. Dels för att det är så lätt för dem att göra en sån modell, och för att absurd acceleration är en viktig del av Teslas varumärke. Men också därför att de kommer ha mycket, mycket större marginal på en sån bil än på en Model S för motsvarande pris. Alltså får det ju gärna finnas något som får kunderna att välja den före en Model S med samma prislapp.Kirre skrev:Tror att Tesla taktiskt väljer att lägga den största/snabbaste M3 nånstans runt vad S-75 ligger idag, både batteri och prestandamässigt. Kanske med någon relativt dyr L-uppgradering som ger nån sek extra 0-100. Detta för att de fortf vill sälja MS då det är där de har högst marginal. Man kan t.ex jämföra med Porsche 911 och Cayman/Boxer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Funderingar
När Model 3 släpps kommer Teslas minsta problem vara internkonkurrens.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19568
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Funderingar
Jag är lite nyfiken hur det blir med kylning, både på 3:an och S:en, och då både vid hög prestanda och vid laddning.
Model 3 är ju inte så mkt mindre eg så kylning borde gå att få till bra även på den (hoppas jag iaf).
Model 3 är ju inte så mkt mindre eg så kylning borde gå att få till bra även på den (hoppas jag iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Funderingar
Tror också på att det kommer en med riktigt bra prestanda men den kommer att kosta så att marginalerna blir extremt bra.danni skrev:Jag tror inte det. Jag tror säkert att de extrema prestandaversionerna (2.x sek för 0-100) kommer att vara de häftigaste bilarna för närmare två miljoner kronor. Men det kommer säkert en Model 3 som klarar 0-100 på under fyra sekunder och kostar runt miljonen. Dels för att det är så lätt för dem att göra en sån modell, och för att absurd acceleration är en viktig del av Teslas varumärke. Men också därför att de kommer ha mycket, mycket större marginal på en sån bil än på en Model S för motsvarande pris. Alltså får det ju gärna finnas något som får kunderna att välja den före en Model S med samma prislapp.Kirre skrev:Tror att Tesla taktiskt väljer att lägga den största/snabbaste M3 nånstans runt vad S-75 ligger idag, både batteri och prestandamässigt. Kanske med någon relativt dyr L-uppgradering som ger nån sek extra 0-100. Detta för att de fortf vill sälja MS då det är där de har högst marginal. Man kan t.ex jämföra med Porsche 911 och Cayman/Boxer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Funderingar
Ja, ingen jätte skillnad i kostnad emot en standard så självklart kommer den. Gissar att värsta versionen av 3 kommer ligga på 0-100 på 2,8sek och kosta som värsta P100DL gör idag. Där kan Tesla dra in grymt med pengar.
Den vettiga bilen ligger någonstans runt 4 sek till hundra och kostar en bråkdel.
Den vettiga bilen ligger någonstans runt 4 sek till hundra och kostar en bråkdel.
Re: Funderingar
Tror faktiskt att det vore mycket dumt av dem att börja konkurrera med sina egna modeller. Tesla har en möjlighet att göra det enkelt för kunder att välja beroende på preferenser, och då lägga modellerna för nära varann tror jag bara kommer leda till osäkerhet och därmed mindre försäljning.
Tror inte på ett större batteri än 75kWh men som sagt, möjligt att för en dyr penning uppgradera till L och få prestanda 0-100 ner mot typ 3,5-4 sek.
Nåväl, den som lever får se, och förhoppningsvis berättar väl Elon mer om detta vid nästa lanseringsevent...
Tror inte på ett större batteri än 75kWh men som sagt, möjligt att för en dyr penning uppgradera till L och få prestanda 0-100 ner mot typ 3,5-4 sek.
Nåväl, den som lever får se, och förhoppningsvis berättar väl Elon mer om detta vid nästa lanseringsevent...
MY LR, Pearl White
Re: Funderingar
Kul att ni har lite olika tankar.
Jämförelse med BMW är relevant tycker jag.
Slöaste BMW 3 serie är biligare och slöare än deras 5 serie Men snabbaste 3 serie är dyrare och snabbare än standard 5 serie.
Så Tesla kan ju göra lika. De som vill ha en stor bil väljer än S. De som vill ha mindre väljer 3. Samma med X och Y.
Men skall det funka kan det inte skilja 400k bara för storleken. Nått mer måste skilja.
Billigare och enklare S måste komma och bli billigare. Eller så får S konkurrera med 7 serien och sen lägga in en verision mellan S och 3.
Ja den som lever får se. Grymt intressant dock.
Jämförelse med BMW är relevant tycker jag.
Slöaste BMW 3 serie är biligare och slöare än deras 5 serie Men snabbaste 3 serie är dyrare och snabbare än standard 5 serie.
Så Tesla kan ju göra lika. De som vill ha en stor bil väljer än S. De som vill ha mindre väljer 3. Samma med X och Y.
Men skall det funka kan det inte skilja 400k bara för storleken. Nått mer måste skilja.
Billigare och enklare S måste komma och bli billigare. Eller så får S konkurrera med 7 serien och sen lägga in en verision mellan S och 3.
Ja den som lever får se. Grymt intressant dock.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Funderingar
Finns också en chans att Tesla väljer att göra 3 till en bil som slår S på många sätt men att göra S lite mer lyxig och exklusiv så att de som har pengar väljer den ändå. Jag tror inte på denna tanke dock.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Funderingar
Målet har ju hela tiden varit 3. De andra bilarna bara träning, marknadsföring och finansiering för att nå till 3. Jag tror helt enkelt de gör då bra modeller de kan för pengar som den stora massan är villig att lägga på en bil. Gissar att det innebär ungefär motsvarande dagens S modeller.
Sedan fortsätter de att använda S och X för att utveckla och testa ännu bättre prestanda, funktioner osv.
Tillverkar man 500' bilar om året vill man inte experimentera för mycket. Återtag och reparationer blir ganska dyrt...
Sedan fortsätter de att använda S och X för att utveckla och testa ännu bättre prestanda, funktioner osv.
Tillverkar man 500' bilar om året vill man inte experimentera för mycket. Återtag och reparationer blir ganska dyrt...
Re: Funderingar
Visst är 3 och Y målet. Men 500' per år är inte direkt något Elon verkar nöja sig med. Så hur många tillverkare vet du som är stora som har 1-2 modeller. Självklart måste även Tesla ha olika alternativ. Dilemmat är ju hur får man flera modeller att vara attraktiva samtidigt.Beigler skrev:Målet har ju hela tiden varit 3. De andra bilarna bara träning, marknadsföring och finansiering för att nå till 3. Jag tror helt enkelt de gör då bra modeller de kan för pengar som den stora massan är villig att lägga på en bil. Gissar att det innebär ungefär motsvarande dagens S modeller.
Sedan fortsätter de att använda S och X för att utveckla och testa ännu bättre prestanda, funktioner osv.
Tillverkar man 500' bilar om året vill man inte experimentera för mycket. Återtag och reparationer blir ganska dyrt...
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Funderingar
Varför inte ? Den enorma prisskillnad som är mellan 3 och S/X matchar inte skillnad i storlek. Då måste man göra som alla andra i motsvarande segment, Audi, BMW, Mercedes ex, dvs, fläska på med lull-lull, inredning osv. Jämför ex Audi A6, A7, A8, grundpris 350 000, 540 000, 837 000.zyax skrev:Finns också en chans att Tesla väljer att göra 3 till en bil som slår S på många sätt men att göra S lite mer lyxig och exklusiv så att de som har pengar väljer den ändå. Jag tror inte på denna tanke dock.
Att gå mot Audi A6 prisklass med Model S blir svårt, det tror jag att man i så fall kommer att göra med en bil som utgår från Model 3. Och det händer nog inte imorgon direkt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Funderingar
Det är tydligt att man försöker lyxa till MS, se bara allt som har tillkommit i premiumpaketet (skinn och alcantara lite här och där) samt de nya premiumstolarna bl.a. Jag tror man försöker distansera så mycket som möjligt nu för att få MS att verka som den stora lyxiga sedanen medans M3 blir "folkbilen"Laban skrev:Varför inte ? Den enorma prisskillnad som är mellan 3 och S/X matchar inte skillnad i storlek. Då måste man göra som alla andra i motsvarande segment, Audi, BMW, Mercedes ex, dvs, fläska på med lull-lull, inredning osv. Jämför ex Audi A6, A7, A8, grundpris 350 000, 540 000, 837 000.zyax skrev:Finns också en chans att Tesla väljer att göra 3 till en bil som slår S på många sätt men att göra S lite mer lyxig och exklusiv så att de som har pengar väljer den ändå. Jag tror inte på denna tanke dock.
Att gå mot Audi A6 prisklass med Model S blir svårt, det tror jag att man i så fall kommer att göra med en bil som utgår från Model 3. Och det händer nog inte imorgon direkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14