Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inläggav Teslaägare loftux » 07 okt 2020 09:45

Har nu pratat med Water Circles, och de har inte tills nu en försäkring för företagsägda bilar. Har dock fått ett erbjudande som är circa 5.400 billigare än Trygg Hansa (dvs ungefär det pris TH har första året innan de skall klämma ut mer av dig).

Det enda stora som jag ser skiljer är att i Trygg Hansa ingår "Värdesäkring" i TeslaButik-paket, medans WaterCircles ersätter med marknadsvärde vid totalskada. Hur skall man värdera "Värdesäkring"? Får man verkligen ut en helt ny bil från TH eller blir det även där ett avdrag?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare

Referralkod: peter18116

Inläggav Teslaägare loftux » 08 okt 2020 14:26

loftux skrev:Har nu pratat med Water Circles, och de har inte tills nu en försäkring för företagsägda bilar. Har dock fått ett erbjudande som är circa 5.400 billigare än Trygg Hansa (dvs ungefär det pris TH har första året innan de skall klämma ut mer av dig).

Det enda stora som jag ser skiljer är att i Trygg Hansa ingår "Värdesäkring" i TeslaButik-paket, medans WaterCircles ersätter med marknadsvärde vid totalskada. Hur skall man värdera "Värdesäkring"? Får man verkligen ut en helt ny bil från TH eller blir det även där ett avdrag?

Hittat villkoren för värdesäkring
Ersättning lämnas med 25% utöver marknadsvärdet när du köper en ny eller begagnad bil hos den återförsäljare där du köpte din bil. Marknadsvärdet plus 25% får inte överstiga bilens nyvärde.

Men detta står som villkor också
Värdesäkring gäller inte för leasade fordon

Så med andra ord är inte värdesäkring värt något alls för ett företag som leasar. Inte heller för en privatleasad bil.
Det är lite fult av Trygg Hansa att skriva ut det på försäkringshandlingarna under "tilläggspaket som ingår". Där står värdesäkring, men inte något "se villkor". De flesta bilarna för företag är väl leasade, därmed är "värdesäkring" värdelöst.

Byter nu bolag till Water Circles.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare

Referralkod: peter18116

Inläggav SW6 » 30 mar 2021 14:29

Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
SW6

Inläggav Teslaägare rolundb » 30 mar 2021 14:37

SW6 skrev:Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.

Betalar ca 500kr/mån i halvförsäkring genom Trygghansa för min P 2021.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Referralkod: robin97776

Inläggav Teslaägare wilfried » 30 mar 2021 18:46

SW6 skrev:Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.

Betalar ca 400kr/mån i halvförsäkring genom Trygghansa för min P 2021.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare

Referralkod: peter34443

Inläggav Denke » 30 mar 2021 19:23

Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Denke

Inläggav Teslaägare Klintan » 30 mar 2021 19:50

Denke skrev:Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?

Vagnkadegaranti första tre åren...
Nissan Leaf | Model S 75 D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Referralkod: martin66034

Inläggav Denke » 30 mar 2021 20:37

Klintan skrev:
Denke skrev:Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
Vad har jag missat ?

Vagnkadegaranti första tre åren...

Då klarnade det rätt mycket :)
Denke

Inläggav bearBrum » 30 mar 2021 21:36

Förlängde TryggHansas Teslaförsäkring som följde med vid lev idag; 388kr / mån för LR 2021.
bearBrum

Inläggav Martin E-tron » 31 mar 2021 06:17

Tar Tesla skador på glastaket under de 3 första åren ?

Spricker pga olycka av sten säg ?
Martin E-tron

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3