Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

bylund skrev:
taliz skrev:
Vagnskadegaranti är lag på 3 år i Sverige.
Nej, vilken lag skulle det vara?
Däremot är det väldigt vanligt, så vanligt att det förväntas, så Tesla började med det på hösten 2014 (och höjde priset). Innan dess hade de det inte.
Jag hade fel. Feeeeeeeel!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tomtrick
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 apr 2019 22:10

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Tomtrick »

Redovisning fr Länsförsäkringar (Gbg & Bohuslän), 2000 mil
Offert privat Halvförsäkring: 6.500 :- (inkl 20% Guldkundsrabatt)
Offert egna företaget: Halvförsäkring 14.900:- 2000 mil

Tycker det är ohyfsat / närigt att prisa om på detta sätt....
Någon som har bättre pris från Länsförsäkringar i sin region? (Alla regioner är olika bolag)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Tomtrick skrev:
Redovisning fr Länsförsäkringar (Gbg & Bohuslän), 2000 mil
Offert privat Halvförsäkring: 6.500 :- (inkl 20% Guldkundsrabatt)
Offert egna företaget: Halvförsäkring 14.900:- 2000 mil

Tycker det är ohyfsat / närigt att prisa om på detta sätt....
Någon som har bättre pris från Länsförsäkringar i sin region? (Alla regioner är olika bolag)

Företagsförsäkring är alltid? mycket dyrare.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av martinot »

Jeppe_E skrev:
Tomtrick skrev:
Redovisning fr Länsförsäkringar (Gbg & Bohuslän), 2000 mil
Offert privat Halvförsäkring: 6.500 :- (inkl 20% Guldkundsrabatt)
Offert egna företaget: Halvförsäkring 14.900:- 2000 mil

Tycker det är ohyfsat / närigt att prisa om på detta sätt....
Någon som har bättre pris från Länsförsäkringar i sin region? (Alla regioner är olika bolag)

Företagsförsäkring är alltid? mycket dyrare.
Någon som ver varför, och varför så extremt stor skillnad (100% dyrare)?

Är det för att de kan ta ut det? Eller är det för att de har mer kostnader eller skadeärenden med firmabilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av selfish »

Skadehistoriken är generellt så att företagsbilar drabbas av fler skador, eftersom dom i många fall även nyttjas av olika förare, då ingen "personligen" är ansvarig för bilen kanske man inte är lika försiktig och det faktum att företaget betalar gör troligen att man tar större risker än med sin "privata" bil.
Företagsägd bil brukar alltid vara dyrare att försäkra, så även hos T-H. Lite drygt halva priset för min M3P om jag haft den privat.

/Sälfisken
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Jeppe_E skrev:
Tomtrick skrev:
Redovisning fr Länsförsäkringar (Gbg & Bohuslän), 2000 mil
Offert privat Halvförsäkring: 6.500 :- (inkl 20% Guldkundsrabatt)
Offert egna företaget: Halvförsäkring 14.900:- 2000 mil

Tycker det är ohyfsat / närigt att prisa om på detta sätt....
Någon som har bättre pris från Länsförsäkringar i sin region? (Alla regioner är olika bolag)

Företagsförsäkring är alltid? mycket dyrare.
Någon som ver varför, och varför så extremt stor skillnad (100% dyrare)?

Är det för att de kan ta ut det? Eller är det för att de har mer kostnader eller skadeärenden med firmabilar?
Företagsägd bil är inte nödvändigtvis dyrare. Däremot vet du ju inte vem föraren är då det ju rent juridiskt är okej med flera förare. Så en äldre skadefri person får ju ett bra erbjudande privat men det är inte den personen som ligger till grund för beräkningen på bolaget.

Sen är det nog mer kostnader för företagsbilar också just för att det “är någon annans bil” i många fall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
Jeppe_E skrev:
Tomtrick skrev:
Redovisning fr Länsförsäkringar (Gbg & Bohuslän), 2000 mil
Offert privat Halvförsäkring: 6.500 :- (inkl 20% Guldkundsrabatt)
Offert egna företaget: Halvförsäkring 14.900:- 2000 mil

Tycker det är ohyfsat / närigt att prisa om på detta sätt....
Någon som har bättre pris från Länsförsäkringar i sin region? (Alla regioner är olika bolag)

Företagsförsäkring är alltid? mycket dyrare.
Någon som ver varför, och varför så extremt stor skillnad (100% dyrare)?

Är det för att de kan ta ut det? Eller är det för att de har mer kostnader eller skadeärenden med firmabilar?
Företagsägd bil är inte nödvändigtvis dyrare. Däremot vet du ju inte vem föraren är då det ju rent juridiskt är okej med flera förare. Så en äldre skadefri person får ju ett bra erbjudande privat men det är inte den personen som ligger till grund för beräkningen på bolaget.

Sen är det nog mer kostnader för företagsbilar också just för att det “är någon annans bil” i många fall.
Så kan det nog delvis vara. Hoppas att de värderar egenföretagare högre (som troligen värderar deras egna bolags saker högre).

Men bra att vi delar information och erfarenheter här gällande alla typer av försäkringar för M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av M3apan »

Sedan är det väl även så att företagare ofta betalar försäkringen med "oskattade" pengar, privatperson med skattade... Blir en skillnad där också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av martinot »

M3apan skrev:
Sedan är det väl även så att företagare ofta betalar försäkringen med "oskattade" pengar, privatperson med skattade... Blir en skillnad där också.
Jo, fast det är ju ingen kostnadsdrivande skillnad för försäkringsbolagen (kostar ju inget för de att speca MOMS separat på fakturan). Köper inte det argumentet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tor-ake »

Inte kostnadsdrivande, men intäktsdrivande! Finns säkert prutmån om man är ett företag som har anställda vars arbetsuppgift är att jaga runt och upphandla bästa priset.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Gr1pen »

M3apan skrev:
Sedan är det väl även så att företagare ofta betalar försäkringen med "oskattade" pengar, privatperson med skattade... Blir en skillnad där också.
Exemplet ovan med pris privat: 6500 kr
För företaget motsvarar väl detta ca: 6500 * 1,31 (Arbetsgivaravgifter) * Skatt (1,3) = 11069kr (eller 12772 med 50% skatt)
Sen har försäkringen väl lite högre grundpris när det är företag som påtalats tidigare. Så egentligen är det inte så långt ifrån varandra. "Tyvärr" är det inte moms på försäkringar som man kan lyfta av.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av snowtroll »

dags att pynta försäkringen (halv) med TH: 4744kr / år.
1500mil, 25% rabatt kampanj med att "förläng InsureMyTesla", bor i Sundsvallsområdet.
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Michel
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2019 11:53

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Michel »

Jag får min AWD inom kort och skulle nu behöva lite hjälp gällande försäkring. Vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera en 64 åring som bor i lägenhet i Stockholm? Bilen kommer stå parkerad i inomhusgarage om det nu påverkar försäkringen. Hur mycket kan jag förvänta mig i försäkringskostnad?

Tacksam för hjälp!
Snap01
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jun 2019 07:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Snap01 »

Ingår det ingen vagnskadegaranti på 3 an? Gröna bilister i deras test skriver det. Stämmer det så måste man teckna helförsäkring om man vill ha den egna bilen försäkrad mot skador man orsakar själv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

Snap01 skrev:
Ingår det ingen vagnskadegaranti på 3 an? Gröna bilister i deras test skriver det. Stämmer det så måste man teckna helförsäkring om man vill ha den egna bilen försäkrad mot skador man orsakar själv.
Det ingår vagnskadegaranti i 3 år precis som på de flesta andra bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

Michel skrev:
Jag får min AWD inom kort och skulle nu behöva lite hjälp gällande försäkring. Vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera en 64 åring som bor i lägenhet i Stockholm? Bilen kommer stå parkerad i inomhusgarage om det nu påverkar försäkringen. Hur mycket kan jag förvänta mig i försäkringskostnad?

Tacksam för hjälp!
Alla har olika förutsättningar. De flesta bolag kan man få prisuppgift direkt på nätet via nuförtiden, så gå in på deras siter och fyll i personnr och ett regnr på din bil eller en likadan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
drmonty
Inlägg: 48
Blev medlem: 02 maj 2019 10:18
Ort: Malmö

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av drmonty »

Både Länförsäkringar och Trygg Hansa ger ett pris runt 9K för LR AWD, 35 år, Malmö. Men med If lyckades jag få ner priset till 7K för halvförsäkring, vilket är klart godkänt. Varken LF eller TH ville matcha priset från If. Kan vara en god idé att ringa runt eller jämföra på nätet innan man landar i ett beslut.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

drmonty skrev:
Både Länförsäkringar och Trygg Hansa ger ett pris runt 9K för LR AWD, 35 år, Malmö. Men med If lyckades jag få ner priset till 7K för halvförsäkring, vilket är klart godkänt. Varken LF eller TH ville matcha priset från If. Kan vara en god idé att ringa runt eller jämföra på nätet innan man landar i ett beslut.
Det där var verkligen överkomliga priser, jag är 34 och bor 2 mil utanför göteborg. Hoppas jag får ett liknande pris. :D

Edit: läste för hastigt i morse, fick för mig att det var helförsäkring.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

Hittade ett regnummer för en awd longrange CBG64D

https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla- ... bi-6257573

1000 i månaden med halvförsäkring hos trygghansa.

Kollade med IF, 638:- i månaden, nice!
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Millerstrt
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2017 16:16
Ort: Kalix

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Millerstrt »

Jag fick pris på 236:-/månad hos IF för halvförsäkring av min LR AWD, Man 37 år, Norrbotten 1500-2000 mil/år. Få se om TH kan ge bättre pris än det.. :)
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av yps »

Fick bra pris via IF (eget AB i Stockholm). Någon som synat vilkoren jämfört med TH ? TH var ca 2,5x så dyra!!
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av icimasa »

Någon som lyckats få fram försäkring på en M3 SR Plus? Jag skulle kolla runt lite men eftersom transportstyrelsen inte angett någon effekt så kan de inte ge pris på försäkring?

Vad är det för effekt på en M3 SR plus?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
rymdaelg
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2019 21:43

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av rymdaelg »

Är nöjd med mitt pris från IF; 311kr/mån halvförsäkring med obegränsad körsträcka, dvs. 3732kr/år. Modell 3 LR AWD. Har kört länge utan skador och bor långt ute på landet, men kör många mil årligen både privat och på jobbet. Var rädd att detta skulle bli dealbreakern för 3an, men det är faktiskt en del billigare än vad jag fick betala för min Zoe förut. :)
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av jeppep »

Att det skiljer så mycket är helt otroligt. Jag betalar 12000:- hos länsförsökringar. Bor i göteborg :shock:
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

rymdaelg skrev:
Är nöjd med mitt pris från IF; 311kr/mån halvförsäkring med obegränsad körsträcka, dvs. 3732kr/år. Modell 3 LR AWD. Har kört länge utan skador och bor långt ute på landet, men kör många mil årligen både privat och på jobbet. Var rädd att detta skulle bli dealbreakern för 3an, men det är faktiskt en del billigare än vad jag fick betala för min Zoe förut. :)
Grymt! Fick också vettigt pris hos if när jag kollade regnummer och jag bor i göteborg, förresten, tänkte kolla om du visste hur det är med självrisken om man behöver byta glastaket hos if? Funderar på om man bör skaffa en tillägsförsäkring
Model 3 Long Range AWD
Skriv svar