Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bjelke »

mrlundqvist skrev:
pinussen skrev:
Nån som fått erbjudande på SR+ från TH om förlängning? idag är det 14 dagar sen jag hämtade ut men inte fått nått av dom. Blir nog IF senare idag om det inte kommer med posten.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Jag går och väntar på erbjudandet. När har folk fått det? Jag tippar över på 1 vecka och en dag idag :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
På posten kom mitt efter typ tre veckor dvs en vecka efter man måste ha gjort ett val...
Väljer man TH så räcker det med att betala det man får på posten även om det blir någon
vecka för sent, men poängen är ju att man ska hinna jämföra med andra först också liksom...
Man kan även logga in på TH för att se sitt erbjudande eller ringa in...
Uselt att vara så pass långsam med att skicka ut brevet ändå tycker jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
dabbe
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jun 2019 19:34

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av dabbe »

För de intresserade är här resultaten från mitt runtringande om min nya SR+.

Jag har en enskild firma och tecknar bilen på företaget.
Bor i Malmö i ett radhus med parkering på uppfart, 28 år gammal.

If: 8773 kr/år
Trygghansa: 12 500 kr/år, år 1 kostar det 10 000kr
Länsförsäkringar: 8156 kr/år inkl MER tillägg
Watercircles: 6044 kr/år halvförsäkring, 7257 kr/år superbil halvförsäkring
Folksam: 46800 kr/år :shock: :shock: :shock:
Dina: De erbjöd bara trafikförsäkring

Blev Watercircles med superbil halvförsäkring.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pinussen »

Bjelke skrev:
Man kan även logga in på TH för att se sitt erbjudande eller ringa in...
Uselt att vara så pass långsam med att skicka ut brevet ändå tycker jag.
Hmm.. har inget när jag loggar in, bara barnens försäkringar.

Skulle inte förvåna mig om Tesla/TH chabblat bort den och jag kört oförsäkrad :D



Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Ulrica R »

pinussen skrev:
Bjelke skrev:
Man kan även logga in på TH för att se sitt erbjudande eller ringa in...
Uselt att vara så pass långsam med att skicka ut brevet ändå tycker jag.
"Hmm.. har inget när jag loggar in, bara barnens försäkringar.

Skulle inte förvåna mig om Tesla/TH chabblat bort den och jag kört oförsäkrad :D"

Prova att försöka försäkra din bil hos TH. Det gjorde jag och då sa TH att jag redan hade min bil försäkrad hos dem. Oklart om jag hade några dokument inne i TH när jag väl loggat in. Jag har också andra försäkringar i TH.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pinussen »

Funkar inte automatiskt eftersom SR+ är reggad konstigt tydligen. Ingen effekt? Man måste ringa. Bara hos IF det funkar som det ska.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av dhanjel »

Har fått två offerter på försäkring nu och måste välja då de två gratis veckorna går ut på lördag.

Relativt lika pris, 5699 hos LF med 2500 mil. 6 260 hos TryggHansa med 3000 mil.
(Båda priserna är efter avdragen rabatt, hos LF som kund sedan tidigare och TH rabatt första året)

För och nackdelar med de båda? TH har väl lite fördelar som ny bil om det händer något osv...

Måste nog skicka in det idag (om jag då inte ska fortsätta med TH). Tror iof LF blir lite billigare totalt sett då jag kommer upp i "medlemsnivå" så hemförsäkringen kommer gå ner i pris.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

När det gäller en ny Model 3, är det alltså halvförsäkring som är det aktuella att köpa?
Helförsäkring ger ingenting alls i detta läget då man har vagnskadeförsäkringen i 3 år från inköpsdatum?

Det innebär att halvförsäkring är det enda man behöver kolla runt hos försäkringsbolag?
Om jag vill börja kolla nu innan jag har beställt min bil, vad är det för uppgifter jag behöver ge om bilen till försäkringsbolagen?

Model 3 SR+ samt vilken effekt?
Vilken effekt är SR+ bilarna registrerade på i sådana fall? ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bylund »

Enklast är nog att hitta ett registreringsnummer på en bil som liknar den du är intresserad av, så kan du kolla vad den bilen skulle kosta att försäkra för dig.
Och helförsäkring ger väldigt lite, kanske att något bolag har bättre villkor och lägre självrisk än den vagnskadeförsäkring som ingår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

VillHaTesla skrev:
När det gäller en ny Model 3, är det alltså halvförsäkring som är det aktuella att köpa?
Helförsäkring ger ingenting alls i detta läget då man har vagnskadeförsäkringen i 3 år från inköpsdatum?

Det innebär att halvförsäkring är det enda man behöver kolla runt hos försäkringsbolag?
Om jag vill börja kolla nu innan jag har beställt min bil, vad är det för uppgifter jag behöver ge om bilen till försäkringsbolagen?

Model 3 SR+ samt vilken effekt?
Vilken effekt är SR+ bilarna registrerade på i sådana fall? ;)
Hittade ett regnummer för en rwd sr som du kan testa med, cpf64m. :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Nico skrev:
VillHaTesla skrev:
När det gäller en ny Model 3, är det alltså halvförsäkring som är det aktuella att köpa?
Helförsäkring ger ingenting alls i detta läget då man har vagnskadeförsäkringen i 3 år från inköpsdatum?

Det innebär att halvförsäkring är det enda man behöver kolla runt hos försäkringsbolag?
Om jag vill börja kolla nu innan jag har beställt min bil, vad är det för uppgifter jag behöver ge om bilen till försäkringsbolagen?

Model 3 SR+ samt vilken effekt?
Vilken effekt är SR+ bilarna registrerade på i sådana fall? ;)
Hittade ett regnummer för en rwd sr som du kan testa med, cpf64m. :)

Jag säger ju det, ni är så jävla grymma på detta forumet!!! :D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av NEO »

Performance:

28år, Sigtuna, inga förare under 25, inga skador senaste åren. 15-20000km

IF: Stor bilförsäkring utan vagn 5976kr, Halvförsäkring 4668kr
Trygghansa: Halvförsäkring 11500kr

Trygghansa hade mage att öka min S från whooping 18500kr till 29000kr över natten för att vi flyttat från Uppsala till Sigtuna :lol: Ringde till IF som gärna välkomnade mig som kund för 11500kr helförsäkring och 20000km. Blir att flytta ALLT från TH, skämtföretag.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Hertsh »

dhanjel skrev:
Har fått två offerter på försäkring nu och måste välja då de två gratis veckorna går ut på lördag.

Relativt lika pris, 5699 hos LF med 2500 mil. 6 260 hos TryggHansa med 3000 mil.
(Båda priserna är efter avdragen rabatt, hos LF som kund sedan tidigare och TH rabatt första året)

För och nackdelar med de båda? TH har väl lite fördelar som ny bil om det händer något osv...

Måste nog skicka in det idag (om jag då inte ska fortsätta med TH). Tror iof LF blir lite billigare totalt sett då jag kommer upp i "medlemsnivå" så hemförsäkringen kommer gå ner i pris.
Ha hem o bil i samma bolag. Råkar du ut för skada som påverkar båda (inbrott tex) har du ett bolag att bråka med o bara en självrisk.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av tor-ake »

SR+ reggad på AB:
- Länsförsäkringar Stockholm: 15000km/år 17300kr
- If: 20000km/år 8200kr
- TH: inte hört av sig, och två veckor har gått på lördag
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Orm »

M3 Performance, 55år, bor 5 mil utanför GBG, 2000 mil/år, halvförsäkring, helår.

TH 7.000:-
LF 6.400:-
IF "STOR" 4200:-

Valet var lätt
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

M3P, 37, Stockholm Östermalm, 2k mil

TH 13k5
LF 12K
Folksam 12k
Watercircles 6k5
IF "stor" 6k2

Min tidigare Volvo V60 D4 kostade mig 7k2 så jag är nöjd.

PS. Enligt IF skulle självrisk vagnskada sänkas med 10k. Har också OKQ8 backup så då lär ev. vagnskada kosta mig en knapp tusing. Överkomligt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
trugoy
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 apr 2019 21:01

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av trugoy »

Det verkar som att IF för många är det bästa alternativet. Smart av dem att se till ha en uppdaterad databas med nya registreringsnummer så man slipper ringa och maila.
För min SR+ kostar Stor bilförsäkring ca 4000 kr om året. ( privat, 42 år , Halmstad 1500 mil/året)

Nu till min fråga, kan någon förtydliga deras självriskreducering:
"Du betalar ingen självrisk vid bärgning/räddning. Vid djurkollision och skadegörelse sänks din självrisk för vagnskada. Har du helförsäkring sänks självrisken med upp till 6 000 kr, har du vagnskadegaranti sänks den självrisken med upp till 10 000 kr."

Är det så att om man får en vagnskada som kostar mer än självrisken på 13750 (VSG) så betalar de ut 10000kr ? Gäller det enbart vid djurkollision och skadegörelse? Inte ifall taket behöver bytas pga stenskott?
Några andra fördelar eller nackdelar med IF jämfört med andra försäkringsbolag?
Model 3 SR+, Red Multicoat, black interior, FSD. Beställd 28:e april. Levererad 10:e juli
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Elmil »

Fick äntligen min Model3 AWD igår :D :D .
När jag nu loggar in på Transportstyrelsen så finns det ingen effekt registrerad.. :?
Effekt_M3_AWD.jpg
Undrar hur försäkringsbolagen tar detta?
Har för mig att det är på gång någon översyn eller ändring av effektregistreringen för elbilar, men kan inte komma på var jag läst det.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

trugoy skrev:
Det verkar som att IF för många är det bästa alternativet. Smart av dem att se till ha en uppdaterad databas med nya registreringsnummer så man slipper ringa och maila.
För min SR+ kostar Stor bilförsäkring ca 4000 kr om året. ( privat, 42 år , Halmstad 1500 mil/året)

Nu till min fråga, kan någon förtydliga deras självriskreducering:
"Du betalar ingen självrisk vid bärgning/räddning. Vid djurkollision och skadegörelse sänks din självrisk för vagnskada. Har du helförsäkring sänks självrisken med upp till 6 000 kr, har du vagnskadegaranti sänks den självrisken med upp till 10 000 kr."

Är det så att om man får en vagnskada som kostar mer än självrisken på 13750 (VSG) så betalar de ut 10000kr ? Gäller det enbart vid djurkollision och skadegörelse? Inte ifall taket behöver bytas pga stenskott?
Några andra fördelar eller nackdelar med IF jämfört med andra försäkringsbolag?
Ja det gäller bara vid djurkollision och skadegörelse så det är inte så värdefullt.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Elmil »

Elmil skrev:
Fick äntligen min Model3 AWD igår :D :D .
När jag nu loggar in på Transportstyrelsen så finns det ingen effekt registrerad.. :?

[bild]

Undrar hur försäkringsbolagen tar detta?
Har för mig att det är på gång någon översyn eller ändring av effektregistreringen för elbilar, men kan inte komma på var jag läst det.
Körde nu en autooffert hos IF.
if.jpg
3.660:-/år för fria mil. För Kian får jag 3000:- blankt. Tja.. Kanske IF verkligen är bäst nu...
Väntar på att LF Dalarna som har mina befintliga försäkringar ska höra av sig.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Rachid
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jul 2019 21:22

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Rachid »

Som privatperson skulle fria mil kosta mig ca 6000kr/år hos IF.
Däremot ville de ha 17tkr på företaget.
Där var Trygg-Hansa bäst med 10tkr/år.
threethree
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2019 13:08

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av threethree »

IF blev inte billigast för mig...

9600 /år för deras vanliga halvförsäkring. Man, 29, Västerås. Inga olyckor etc.

TH är billigast hittills med 666 (lite oroväckande) i månaden (inte inklusive tesla rabatten första året).
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av snowtroll »

4700kr/år för halvförsäkring fick jag, privat, på TH med rabatt som erbjöds vid förlängning. IF var näst i ordning på 5600kr, sedan Swedbank, sedan barkade det iväg rejält för alla övriga.
AWD, LR, 45+, Sundsvall , skadefri, ingen förare under 25 osv.
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 5 gång.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Hus LF Kalmar fick vi ett pris runt 4000/ år för halvförsäkring med Mer tillägg (bl.a.75% betalt av hyrbil). Då är vi dock helkunder där så det skulle kosta runt 4500-5000/år om man inte var kund där.
1500-2000 mil/år. 50+ Skadefria. Ingen höjd premie under 25 år (dock 1000 kr i höjd självrisk).
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av VillHaTesla »

Jag har försökt att läsa igenom tråden och ser att många hamnar på liknande försäkringskostnader för SR+ som för LR AWD.
Men samtidigt är ju försäkringskostnaderna individuella..jag hittade ett regnr för en LR AWD på blocket och där gav mig IF nästan dubbelt så
hög försäkring som för regnr på SR+ som jag har provat mig med tidigare.

Kan någon instämma om detta stämmer för er som har haft möjlighet att kontrollera både SR+ och LR AWD?
Är försäkringen för LR AWD så mycket högre än SR+?

Jag har lagt en beställning på en SR+ men är fasen sugen på att byta till en LR AWD men är inte särskilt sugen på den dubbla försäkringen om det är så? :D
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Nico »

VillHaTesla skrev:
Jag har försökt att läsa igenom tråden och ser att många hamnar på liknande försäkringskostnader för SR+ som för LR AWD.
Men samtidigt är ju försäkringskostnaderna individuella..jag hittade ett regnr för en LR AWD på blocket och där gav mig IF nästan dubbelt så
hög försäkring som för regnr på SR+ som jag har provat mig med tidigare.

Kan någon instämma om detta stämmer för er som har haft möjlighet att kontrollera både SR+ och LR AWD?
Är försäkringen för LR AWD så mycket högre än SR+?

Jag har lagt en beställning på en SR+ men är fasen sugen på att byta till en LR AWD men är inte särskilt sugen på den dubbla försäkringen om det är så? :D
618 får jag ge i månaden på lr awd och 333 på rwd, halvförsäkring.
Model 3 Long Range AWD
Skriv svar