Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bira »

Dexter86 skrev:
slugger75 skrev:
Bira skrev:
slugger75 skrev:
Bira skrev:
37 år, man, småstad och parkerar på privat tomt. LR -21 och betalt 297 kr /mån. TH.
Ja halvförsäkringskostnaderna är ju inget att bråka om. Men sen när man ska helförsäkra, efter tre år. Uj uj uj vad dyrt.

Tog ett regnummer från Blocket på en 2019 och fick 566 kr / mån för helförsäkring.
Intressant. Var det en LR? Vilket bolag?
Och var bor du :lol:
I en mindre stad några mil från Stockholm.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av slugger75 »

Men. Hur var det egentligen? Var det en LR? Och vilket försäkringsbolag var det som gav så bra pris?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Bira »

slugger75 skrev:
Men. Hur var det egentligen? Var det en LR? Och vilket försäkringsbolag var det som gav så bra pris?

Bägge frågorna svarar jag på i mitt inlägg. Det är en LR och försäkringsbolaget är TH :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av slugger75 »

Bira skrev:
slugger75 skrev:
Men. Hur var det egentligen? Var det en LR? Och vilket försäkringsbolag var det som gav så bra pris?

Bägge frågorna svarar jag på i mitt inlägg. Det är en LR och försäkringsbolaget är TH :)
Aha nu såg jag, tack!

Ja det var ju ett otroligt bra pris för helförsäkring, jag får kolla med dem.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
swapnilpt005
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 jul 2021 13:37

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av swapnilpt005 »

Hi,
I have a 2019 M3-LR and will be completing 3 years this year. I bought Trygg-Hansa half insurance and paid around 1000 sek/month. Now when they have revised to full insurance and premium has increased to 43192 sek/year :o

This will drastically increase my operating cost :( Paying 3600/month for insurance is too much and I may consider selling the car.

I checked with "IF" insurance where I have my home insurance and they offered me Full insurance at 37000 sek/year which is also very expensive.

Other details
1. Address: Solna
2. Driving license: Issued in Aug-2021
3. Age: 36 yrs
4. yearly mileage: less than 10000 km

Any suggestions to reduce this cost?

Thanks,
Swapnil
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av juristen »

swapnilpt005 skrev:
Any suggestions to reduce this cost?

Thanks,
Swapnil
Check with Watercircles and Länsförsäkringar. Also try Insplanet for more suggestions.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
commonswift
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 apr 2021 00:12
Ort: Lund

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av commonswift »

Precis sagt hejdå till TF (19760kr/år :shock: ) och tecknar IF (13045kr :cry: ). Helförsäkring (vagnskadegar. går ut) på LR AWD -19, man 50+, skånes landsbygd, >2500mil/år, 6000 i självrisk, inga tillägg.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av kenjon »

Jag antar att det ska vara < 2500 mil/år (skrivfel)?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
commonswift
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 apr 2021 00:12
Ort: Lund

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av commonswift »

kenjon skrev:
Jag antar att det ska vara < 2500 mil/år (skrivfel)?
Nä det ska vara > dvs. över 2500mil, som var maxsträcka i deras webformulär (kör ca 5000/år). Verka skilja sig mellan bolagen vad de har för stegar med körintervall. Däremot menade jag TH - TryggHansa och inte TF, så skrivfel var där i alla fall :) Kan dessutom tillägga att nu på morgonen hörde WaterCircles av sig och gav mig 11534/år så det blir ånger på if-försäkringen och WaterCircles istället. Det är ju bra för priset med fri konkurrens men ibland orkar man knappt med....
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pefreli »

commonswift skrev:
Precis sagt hejdå till TF (19760kr/år :shock: ) och tecknar IF (13045kr :cry: ). Helförsäkring (vagnskadegar. går ut) på LR AWD -19, man 50+, skånes landsbygd, >2500mil/år, 6000 i självrisk, inga tillägg.
20 tkr för en helförsäkring med dina förutsättningar låter helt galet.

Mina förutsättningar liknar dina men jag har en halvförsäkring som jag betalar 4235 kr/år via TH. Dotterns moped är dyrare att försäkra… :roll:

Lite färre mil dock, 2000 mil/år.
LR -21

Vad betalade du när du hade halvförsäkring?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Frippanecci »

Vet inte vad som gör det där.. När jag kollade på Taycan för några veckor sen, så skulle det vara 450kr/mån under vagnskadeperidon - för att sedan hoppa till 4500kr/mån. :o

Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
chr19
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 sep 2018 21:51

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av chr19 »

Hej,
Vill tacka alla som har rekommenderat Watercircles.
Jag har en M3 LR RWD -19 är 40 år i Göteborgs trakten och för 1500mil/år har jag betalat runt 10.000 år och Trygghansa vill nu ha nästan 20.000 år efter vagnskadegaranti löper ut.
Jag har nu bytt till Watercircles för 8.257kr år för helförsäkring
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Mickep »

Det här borde de skriva en artikel om.
att försäkringen blir skyhög när man måste ha helförsökring efter vagnskadegaratin går ut. kan tycka att 5000/år är normal helförsäkring.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Frippanecci skrev:
Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Hur vet du hur statistiken ser ut för Taycan i just det bolaget?
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av SALVETA »

Är det någon som råkat ut för någon skada när dom varit hos watercircles och är nöjda med hjälpen dom fått?
Användarvisningsbild
Psycho Dave
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 nov 2022 14:31

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har länge varit sugen på en Tesla och började titta på Model 3 nu, men med dessa försäkringskostnader så funderar man ju på om det är värt det. Många försäkringsbolag verkar inte ens vilja veta av Tesla och insplanet fick inte fram ett enda försäkringserbjudande.

Helförsäkringspriser som jag har fått på en Standard Range Plus från 2019. 48-årig man boende i villa i de jämtländska skogarna som kör upp till 3000 mil/år.

Aktsam: 63 635 kr/år
Folksam: 27 912 kr/år
Trygg-Hansa: 22 154 kr/år
Gjensidige: 22 608 kr/år
Länsförsäkringar Jämtland: 17 265 kr/år
IF: 16 008 kr/år
Dina: 15 828 kr/år
WaterCircles: 14 474 kr/år

När nuvarande bil är den som har dyrast försäkring som jag någonsin haft och är "bara" på 6000 kr/år (återigen, ganska gammal person boende i skogen) så känns dessa försäkringspriser väldigt främmande. Någon som vet om något billigare försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av SkipperO »

Frippanecci skrev:
Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av LarsaR »

SkipperO skrev:
Frippanecci skrev:
Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.
Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av ducce916m »

Psycho Dave skrev:
Jag har länge varit sugen på en Tesla och började titta på Model 3 nu, men med dessa försäkringskostnader så funderar man ju på om det är värt det. Många försäkringsbolag verkar inte ens vilja veta av Tesla och insplanet fick inte fram ett enda försäkringserbjudande.

Helförsäkringspriser som jag har fått på en Standard Range Plus från 2019. 48-årig man boende i villa i de jämtländska skogarna som kör upp till 3000 mil/år.

Aktsam: 63 635 kr/år
Folksam: 27 912 kr/år
Trygg-Hansa: 22 154 kr/år
Gjensidige: 22 608 kr/år
Länsförsäkringar Jämtland: 17 265 kr/år
IF: 16 008 kr/år
Dina: 15 828 kr/år
WaterCircles: 14 474 kr/år

När nuvarande bil är den som har dyrast försäkring som jag någonsin haft och är "bara" på 6000 kr/år (återigen, ganska gammal person boende i skogen) så känns dessa försäkringspriser väldigt främmande. Någon som vet om något billigare försäkringsbolag?
Har en SR+, 2021, halvförsäkrad hos Gjensidige för ca 4500:-/år i samband med villaförsäkring där Gjensidige var allra billigast av de jag frågade. G försäkrar endast SR+, ej LR o P
Användarvisningsbild
Psycho Dave
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 nov 2022 14:31

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Psycho Dave »

ducce916m skrev:
Har en SR+, 2021, halvförsäkrad hos Gjensidige för ca 4500:-/år i samband med villaförsäkring där Gjensidige var allra billigast av de jag frågade. G försäkrar endast SR+, ej LR o P
Jo det är ju billigare ju nyare bilen är och halvförsäkring gör ju sitt till, Gjensidige var ju inte alls billig på den bil jag tittar på.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av LarsOJ »

LarsaR skrev:
SkipperO skrev:
Frippanecci skrev:
Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.
Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.
Nä precis men dyrare att laga och dyrare i inköp = högre premie.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av SkipperO »

LarsaR skrev:
SkipperO skrev:
Frippanecci skrev:
Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.
Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.
Nja, det var ganska många olika undersökningar från 19, 20, 21 och 22, olika länder, olika källor och olika procentsatser på ökad risk om man bläddrar bland resultaten. Men en snabb googling är ju inte nån vidare metastudie, så framtiden får väll utvisa när statistiska underlaget växt till sig.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av LarsaR »

SkipperO skrev:
LarsaR skrev:
SkipperO skrev:
Frippanecci skrev:
Tycker det är ganska bevisat att elbilar har betydligt mindre skador/kostnader över tid.
Vet inte exakt vad som avses ovan men googlar man ”elbil skadefrekvens”, så får man upp många artiklar från nordiska länder som alla skriver att elbilar har typ 25-100% högre skadefrekvens än fossilbilar. Att inköpspriset också är högt lär inte hjälpa till. Så att försäkringarna är dyra är nog inte så konstigt, tyvärr.
Det du hänvisar till är siffror från 2020. Försäkringsbolaget If påpekade i september i år (artikel i NY Teknik, citerad i Vi Bilägare 220912) att man i norden inte ser några högre skadefrekvenser bland elbilar jämfört med andra.
Nja, det var ganska många olika undersökningar från 19, 20, 21 och 22, olika länder, olika källor och olika procentsatser på ökad risk om man bläddrar bland resultaten. Men en snabb googling är ju inte nån vidare metastudie, så framtiden får väll utvisa när statistiska underlaget växt till sig.
Okej, när jag googlade med det urvalet fick jag bara fram artiklar som handlade om 2020. Artikeln som handlade om If är den enda aktuella jag hittat om förhållanden i norden (2020 rapporterade dom också mer olyckor i Danmark men har alltså ändrat sin utsaga!)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Skriv svar