Då LF har en tendens till bäst priser i Skåne (typ) så tycker jag fortfarande att vi borde gå ihop och köpa en herrgård eller liknande där vi
skriver oss och har bilarna registrerade och får låga premier!
Som bonus så kan man ju tänkas bo där också, eller en tjusig semestervecka ibland, som att dela på en stuga i Sälen (eller annat valfritt kallt jäkla rövhål med skidbackar i närheten).
Sambon kanske börja plugga i Lund snart tex och jag själv kommer då antagligen att börja på något kul där nere (tex i Höganäs-krokarna host host).
Med tanke på prisskillnaden för oss som bor i sthlm så kan vi nog skramla ihop 100 st som köper en stuga i Norrland. =)
Går fort att räkna hem.
Är det någon som fått annat reg.nr än BMF 106. Använde det hos TH och blev 1000kr/mån. Lite mkt tycker jag men det kanske är så mycket.
Då bilen gör mindre skillnad och var man bor spelar desto större roll i kostnaden är jag skeptisk till att du får särskilt mycket större varians med ett annat reg.nr. Inte sett något annat cirkulera som man kan prova med.
BMF106 är väl reggat som importbil och av den anledning har försäkringsbolagen en tendens att höja prämien. Jag tror att vi är många som kommer se mycket rimligare prisar på försäkring när vi har "riktiga" reg. numre att leka med
Då LF har en tendens till bäst priser i Skåne (typ) så tycker jag fortfarande att vi borde gå ihop och köpa en herrgård eller liknande där vi
skriver oss och har bilarna registrerade och får låga premier!
Som bonus så kan man ju tänkas bo där också, eller en tjusig semestervecka ibland, som att dela på en stuga i Sälen (eller annat valfritt kallt jäkla rövhål med skidbackar i närheten).
Sambon kanske börja plugga i Lund snart tex och jag själv kommer då antagligen att börja på något kul där nere (tex i Höganäs-krokarna host host).
Med tanke på prisskillnaden för oss som bor i sthlm så kan vi nog skramla ihop 100 st som köper en stuga i Norrland. =)
Går fort att räkna hem.
Det verkar inte bli så mycket billigare i Norrland utan det är Skåne-området som gäller...
Försäkringskostnad är ju en sak som påverkas av var man är skriven, en annan är t ex skatten .
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Försäkringskostnad är ju en sak som påverkas av var man är skriven, en annan är t ex skatten .
Precis, en till fördel för oss om vi skulle skriva oss där nere, eller vart fan som helst eftersom vi har typ högst kommunalskatt i Sverige...
129 av 290 kommuner har högre skattesats än Bollnäs så ni ligger typ mitt i skalan
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Är det någon som fått annat reg.nr än BMF 106. Använde det hos TH och blev 1000kr/mån. Lite mkt tycker jag men det kanske är så mycket.
Då bilen gör mindre skillnad och var man bor spelar desto större roll i kostnaden är jag skeptisk till att du får särskilt mycket större varians med ett annat reg.nr. Inte sett något annat cirkulera som man kan prova med.
BMF106 är väl reggat som importbil och av den anledning har försäkringsbolagen en tendens att höja prämien. Jag tror att vi är många som kommer se mycket rimligare prisar på försäkring när vi har "riktiga" reg. numre att leka med
Nej?
Jag får som sagt ett pris hos TH med det registreringsnummret på 628 kr/mån halv, 2500 mil
För 1500 mil är priset 547 kr/mån för en halvförsäkring
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Är det någon som fått annat reg.nr än BMF 106. Använde det hos TH och blev 1000kr/mån. Lite mkt tycker jag men det kanske är så mycket.
Då bilen gör mindre skillnad och var man bor spelar desto större roll i kostnaden är jag skeptisk till att du får särskilt mycket större varians med ett annat reg.nr. Inte sett något annat cirkulera som man kan prova med.
BMF106 är väl reggat som importbil och av den anledning har försäkringsbolagen en tendens att höja prämien. Jag tror att vi är många som kommer se mycket rimligare prisar på försäkring när vi har "riktiga" reg. numre att leka med
Nej?
Jag får som sagt ett pris hos TH med det registreringsnummret på 628 kr/mån halv, 2500 mil
För 1500 mil är priset 547 kr/mån för en halvförsäkring
Tänkvärt är att TH tipsade mig om att samma försäkring, dvs deras, går att teckna direkt med Tesla vid leverans och då får man den 25% iga rabatten för första året. Den kunde han inte fixa om jag tecknade direkt hos honom. Detta var kanske två veckor sedan och saker kan ju ha förändrats sen dess.
Någon som fått prisförslag på skillnaden mellan P och Dual i pris?
Ja vad har hänt med detta kring försäkringar, är det någon skillnad på ”Tesla Model 3 Dual motor Performance AWD”/Tesla Model 3 Dual motor AWD?
Det vet vi nog inte fören bilarna kommer ut. Men min gissning är att vi blir r*vkn*llade av försäkringsbolagen pga att transportstyrelsen har svårt att förstå. Det här med elbilars effekt är ju jetesvårt när de har två motorer..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Någon som fått prisförslag på skillnaden mellan P och Dual i pris?
Ja vad har hänt med detta kring försäkringar, är det någon skillnad på ”Tesla Model 3 Dual motor Performance AWD”/Tesla Model 3 Dual motor AWD?
Det vet vi nog inte fören bilarna kommer ut. Men min gissning är att vi blir r*vkn*llade av försäkringsbolagen pga att transportstyrelsen har svårt att förstå. Det här med elbilars effekt är ju jetesvårt när de har två motorer..
- Och första reggade bilen verkar verkligen dra ut på tiden. I värsta fall första veckan i mars?
Bara att avvakta ytterligare en vecka.
Någon som fått prisförslag på skillnaden mellan P och Dual i pris?
Ja vad har hänt med detta kring försäkringar, är det någon skillnad på ”Tesla Model 3 Dual motor Performance AWD”/Tesla Model 3 Dual motor AWD?
Det vet vi nog inte fören bilarna kommer ut. Men min gissning är att vi blir r*vkn*llade av försäkringsbolagen pga att transportstyrelsen har svårt att förstå. Det här med elbilars effekt är ju jetesvårt när de har två motorer..
- Och första reggade bilen verkar verkligen dra ut på tiden. I värsta fall första veckan i mars?
Bara att avvakta ytterligare en vecka.
Vi har ingen hum alls väl vad det kan hamna på?
Som sagt på 225kW varianten fick jag ca 500 i månaden
Någon som fått prisförslag på skillnaden mellan P och Dual i pris?
Ja vad har hänt med detta kring försäkringar, är det någon skillnad på ”Tesla Model 3 Dual motor Performance AWD”/Tesla Model 3 Dual motor AWD?
Det vet vi nog inte fören bilarna kommer ut. Men min gissning är att vi blir r*vkn*llade av försäkringsbolagen pga att transportstyrelsen har svårt att förstå. Det här med elbilars effekt är ju jetesvårt när de har två motorer..
- Och första reggade bilen verkar verkligen dra ut på tiden. I värsta fall första veckan i mars?
Bara att avvakta ytterligare en vecka.
Jag pratade med länförsäkringar och nämnde fel reg av effekten och fick som svar " Vi klassar bilar och sätter premien efter modell. Därför påverkar det du skrivet inte premien"
Någon som fått prisförslag på skillnaden mellan P och Dual i pris?
Ja vad har hänt med detta kring försäkringar, är det någon skillnad på ”Tesla Model 3 Dual motor Performance AWD”/Tesla Model 3 Dual motor AWD?
Det vet vi nog inte fören bilarna kommer ut. Men min gissning är att vi blir r*vkn*llade av försäkringsbolagen pga att transportstyrelsen har svårt att förstå. Det här med elbilars effekt är ju jetesvårt när de har två motorer..
- Och första reggade bilen verkar verkligen dra ut på tiden. I värsta fall första veckan i mars?
Bara att avvakta ytterligare en vecka.
Jag pratade med länförsäkringar och nämnde fel reg av effekten och fick som svar " Vi klassar bilar och sätter premien efter modell. Därför påverkar det du skrivet inte premien"
anna__, jag har Länsförsäkringar Skåne på min XP100D och hade dem även på min gamla 60/75D, och premien är något högre nu men inte motsvarande pris/effektskillnad. Så LF Skåne gör mig veterligen ingen större skillnad på den registrerade effekten på en Tesla. Så det stämmer bra. Dessutom vet jag att LF Skåne och LF Småland (om de nu heter så i Kalmar-regionen) har bra prissatta försäkringar på Teslor, så om man bor här så bör man definitivt kolla upp dem.
Däremot måste jag lägga in en brasklapp om att Länsförsäkringar har olika bolag baserat på geografi och vad som gäller hos LF Skåne behöver inte gälla hos LF "plats X".
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
LF Uppsala gör ingen skillnad på registrerad effekt heller. Jag ringde och frågade på ett par olika P85D förut en gång och fick exakt samma premie trots att en hade låg registrerad effekt och den andra hög. Jag tror inte märkesförsäkringen hos Trygg Hansa gör det heller.
Men det lär finnas försäkringsbolag som använder registrerad effekt som ett kriterium för premien. Någon som vet vilka?
Några andra tips på försäkringsbolag med lägre premie?
Watercircles!
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007) Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.