Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av loftux »

Har nu pratat med Water Circles, och de har inte tills nu en försäkring för företagsägda bilar. Har dock fått ett erbjudande som är circa 5.400 billigare än Trygg Hansa (dvs ungefär det pris TH har första året innan de skall klämma ut mer av dig).

Det enda stora som jag ser skiljer är att i Trygg Hansa ingår "Värdesäkring" i TeslaButik-paket, medans WaterCircles ersätter med marknadsvärde vid totalskada. Hur skall man värdera "Värdesäkring"? Får man verkligen ut en helt ny bil från TH eller blir det även där ett avdrag?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av loftux »

loftux skrev:
Har nu pratat med Water Circles, och de har inte tills nu en försäkring för företagsägda bilar. Har dock fått ett erbjudande som är circa 5.400 billigare än Trygg Hansa (dvs ungefär det pris TH har första året innan de skall klämma ut mer av dig).

Det enda stora som jag ser skiljer är att i Trygg Hansa ingår "Värdesäkring" i TeslaButik-paket, medans WaterCircles ersätter med marknadsvärde vid totalskada. Hur skall man värdera "Värdesäkring"? Får man verkligen ut en helt ny bil från TH eller blir det även där ett avdrag?
Hittat villkoren för värdesäkring
Ersättning lämnas med 25% utöver marknadsvärdet när du köper en ny eller begagnad bil hos den återförsäljare där du köpte din bil. Marknadsvärdet plus 25% får inte överstiga bilens nyvärde.
Men detta står som villkor också
Värdesäkring gäller inte för leasade fordon
Så med andra ord är inte värdesäkring värt något alls för ett företag som leasar. Inte heller för en privatleasad bil.
Det är lite fult av Trygg Hansa att skriva ut det på försäkringshandlingarna under "tilläggspaket som ingår". Där står värdesäkring, men inte något "se villkor". De flesta bilarna för företag är väl leasade, därmed är "värdesäkring" värdelöst.

Byter nu bolag till Water Circles.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av SW6 »

Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av rolundb »

SW6 skrev:
Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Betalar ca 500kr/mån i halvförsäkring genom Trygghansa för min P 2021.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av wilfried »

SW6 skrev:
Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Betalar ca 400kr/mån i halvförsäkring genom Trygghansa för min P 2021.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Denke »

Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Klintan »

Denke skrev:
Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Vagnkadegaranti första tre åren...
Elbilist sedan 2014
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Denke »

Klintan skrev:
Denke skrev:
Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Vagnkadegaranti första tre åren...

Då klarnade det rätt mycket :)
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bearBrum »

SW6 skrev:
Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Förlängde TryggHansas Teslaförsäkring som följde med vid lev idag; 388kr / mån för LR 2021.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

Tar Tesla skador på glastaket under de 3 första åren ?

Spricker pga olycka av sten säg ?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Martin E-tron skrev:
Tar Tesla skador på glastaket under de 3 första åren ?

Spricker pga olycka av sten säg ?
Det går på VSG som på alla bilar mer eller mindre, men tror självrisken är så pass hög att kostnaden understiger självrisken så man inte kan utnyttja den.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

Aj.... Någon som fått ett tak utbytt, va ligger kostnaden på ?
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av clecab »

Fick höjning på min nu 2år gamla M3-LR till 16000kr/år från TH. Företagsleasad. <1500mil bor i Åkerberga.
Börjat leta alternativ Watercircle ville ha 23300kr/år!!!
Ringer vidare.

Är det ett sätt att kräma ur oss företagare lite till eller?

MS försäkringen är lägre för fler mil! också hos TH. Helknäppt.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av pefreli »

clecab skrev:
Fick höjning på min nu 2år gamla M3-LR till 16000kr/år från TH. Företagsleasad. <1500mil bor i Åkerberga.
Börjat leta alternativ Watercircle ville ha 23300kr/år!!!
Ringer vidare.

Är det ett sätt att kräma ur oss företagare lite till eller?

MS försäkringen är lägre för fler mil! också hos TH. Helknäppt.
Kolla med LF. Jag betalar 4800 kr/år för halvförsäkring (snart dags för helförsäkring).

Har dock förstått att det skiljer mellan olika LF-bolag. Jag har LF Skåne.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av nx00 »

Tittade på beg M3 performance, och där vill man ju ha helförsäkring när vagnskadegaranti är borta. Men priset alltså, 19-23 tusen per år…
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av martinot »

clecab skrev:
Fick höjning på min nu 2år gamla M3-LR till 16000kr/år från TH. Företagsleasad. <1500mil bor i Åkerberga.
Börjat leta alternativ Watercircle ville ha 23300kr/år!!!
Ringer vidare.

Är det ett sätt att kräma ur oss företagare lite till eller?

MS försäkringen är lägre för fler mil! också hos TH. Helknäppt.
Märkligt.

För 2019-M3 förmånsbil så fick jag för två år sedan ett pris på nästan 13 papp. Tog då LF för ca 9 papp.

För min nya 2021-M3 förmånsbil så fick jag nu offert från TH på ca 7 papp. Nästan halva priset mot det jag fick från TH 2019.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tanax
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2015 09:52

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Tanax »

Har inte kollat alla sidor i denna tråd men är det någon som vet vad det kostar med halvförsäkring av M3/M3P för en 32-åring som nyligen tagit körkort (dvs Teslan är första bilen)? Bor i Stockholm så lär väl vara lite dyrare då också misstänker jag :) Vet att det påverkar om hur bilen står parkerad, etc, men på ett ungefär bara.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av heldiggrisen »

Tanax skrev:
Har inte kollat alla sidor i denna tråd men är det någon som vet vad det kostar med halvförsäkring av M3/M3P för en 32-åring som nyligen tagit körkort (dvs Teslan är första bilen)? Bor i Stockholm så lär väl vara lite dyrare då också misstänker jag :) Vet att det påverkar om hur bilen står parkerad, etc, men på ett ungefär bara.
Det finns fortfarande för många okända variabler för att jag kan ge pris.
Kolla på Compricer, med ett regnummer från blocket.
TRygg Hansa har egen Teslaförsäkring, som kan vara bra, Länsförsäkringar har ofta ett bra pris (beroende på området)men du behöver ofta uppge mer info än du gav ovan.
Gissningsvis måste du nog upp mot 800kr månaden minst. Körsträcka, och självrisk spelar också stor roll.
Testa dig fram lite på compriser vet jag?
Lycka till.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Haze »

Har precis beställt min M3 LR och funderar över försäkringar.
När jag använde compricer så fick jag bara det dyraste, dvs det ingick en skum typ med huvtröja som tjatade om att "detta är ett rån" :(
Hoppas Trygghansa har något sen när jag får mitt reggnummer, för de ska ju ha en Tesla rabatt enligt en tesla säljare.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Stalby
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 aug 2021 19:07

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Stalby »

Fick precis offert på 2021 M3 SR+.
2000mil/år
"En halvförsäkring + mertillägg kostar 6864kr per år när du har vagnskadegarantin kvar."
Länsförsäkringar Skaraborg
Kör över 5k mil per år, mestadels landsbygd.
M3 SR+ MIC LFP levererad oktober 2021
M3 LR beställd - beräknad leverans februari 2023
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Haze »

Såg att Paydrive tog 532kr/mån vilket är 6386/år för en halvförsäkring.
Inväntar Trygghansa som enligt säljare ska ge mig ett erbjudande.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Mickep »

Vad är det som gör att det är så hiskeligt dyrt. är det inköpspriset? (elbilar har ju funnits i 10 år och det borde kunna avgöras hur mycket det kostar när de hamnar på verkstaden, eller det kanske är svindyrt).
Färsäkringskostanden är intressant för begköpare. och 3 år gamla med helförsäkring är ju helt vansinnigt om de kostar 30 000 kr/år om värdeminskningen är liten.
6000 tycker jag en helförsäkring borde kosta.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av lav1 »

Finns det någon som har ca 500kr i månaden för en LR med halvförsäkring första året och vill dela med sig av vad det blev år 2? Gärna privatperson också :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Vad är det som gör att det är så hiskeligt dyrt. är det inköpspriset? (elbilar har ju funnits i 10 år och det borde kunna avgöras hur mycket det kostar när de hamnar på verkstaden, eller det kanske är svindyrt).
Färsäkringskostanden är intressant för begköpare. och 3 år gamla med helförsäkring är ju helt vansinnigt om de kostar 30 000 kr/år om värdeminskningen är liten.
6000 tycker jag en helförsäkring borde kosta.
Dyrabilar som är dyra att laga blandat med hög prestanda helt enkelt, jämför du med andra bilar i samma prisklass med samma prestanda så kan de vara ännu dyrare (men då ofta pga högre risk för stöld av delar).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av taliz »

Min M3P kostade mig 250kr/mån hos Länsförsäkringar Skåne.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar