Tesla WC till andra bilar?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Scirocco
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 nov 2019 08:51
Ort: Skåne

Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Scirocco »

Vilken laddare monterar jag lämpligast på min arbetsplats för att ladda min (kommande) Tesla och mina kunders elbilar (etron bl.a)?
Funkar Teslas Wall Connector till dom flesta elbilar?
Finns det någon laddare med lås så inte alla byns elbilar står där och laddar?
-19 Tesla Model X LR
-75 Scirocco TS
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av ChristerSjo »

Svar:
Typ 2
Ja.
Ja.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Scirocco
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 nov 2019 08:51
Ort: Skåne

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Scirocco »

Ja, ibland behöver inte svaren var så uttömmande :)
Tack för svar.
-19 Tesla Model X LR
-75 Scirocco TS
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Trean »

Det kan vara värt att nämna att Teslas WC i originalkonfiguration endast laddar Tesla. Om man vill att den också ska kunna ladda andra bilar måste man ändra på en switch inuti WC vid installationen.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av loftux »

Trean skrev:
Det kan vara värt att nämna att Teslas WC i originalkonfiguration endast laddar Tesla. Om man vill att den också ska kunna ladda andra bilar måste man ändra på en switch inuti WC vid installationen.
Finns det någon nackdel för Tesla:n när man gör det? Dvs varför finns det ett "Tesla- läge"?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av LarsL »

loftux skrev:
Trean skrev:
Det kan vara värt att nämna att Teslas WC i originalkonfiguration endast laddar Tesla. Om man vill att den också ska kunna ladda andra bilar måste man ändra på en switch inuti WC vid installationen.
Finns det någon nackdel för Tesla:n när man gör det? Dvs varför finns det ett "Tesla- läge"?
Tesla läget är till för de Wallchargers som de gav/ger bort till verksamheter som lovar att bjuda Tesla ägare på elen.
Användarvisningsbild
Scirocco
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 nov 2019 08:51
Ort: Skåne

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Scirocco »

Är er uppfattning att Teslas laddare är den som man ska satsa på, finns det någon finess med andra laddare som Teslas inte har?
-19 Tesla Model X LR
-75 Scirocco TS
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av heldiggrisen »

Scirocco skrev:
Är er uppfattning att Teslas laddare är den som man ska satsa på, finns det någon finess med andra laddare som Teslas inte har?
Har enbart laddat icke-Teslor på WC, och på mig verkar den lite basic. Själv har jag Tibber Easee, många roliga funktioner man kan grotta sig ner i. WC har ”Teslaknapp” på laddsladden, men det kan man köpa till 3e part sladd som också har och fästa på easee.
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw

Tibber erbjuder också lastbalans och laddning när elen är som billigast om natten, men kanske inte så intressant för dig som ska använda boxen på kommersiell fastighet?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Johlei »

Scirocco skrev:
Är er uppfattning att Teslas laddare är den som man ska satsa på, finns det någon finess med andra laddare som Teslas inte har?
Teslas WC kan enkelt installeras i upp till fyra stycken bredvid varandra som sedan kan lastbalansera sinsemellan och alltså dela på den ström som du konfat ska vara tillgänglig, upp till 3 fas 32A. Så om man laddar ensam så kan man få allt men om fyra WC laddar parallellt så får de dela på 32A.

Vissa andra modeller har motsvarande funktion.

Teslas WC saknar jordfelsbrytare typ B och har inte heller inbyggd separat elmätare. Vad jag vet kan man inte fjärrstyra Tesla WC (utan man fjärrstyr Tesla-bilen istället).

Det finns lösningar från andra fabrikat där man kan koppla betalningslösningar till laddaren och koppla upp till laddaren via webbtjänster m.m.

Så det är långt ifrån självklart att välja WC, speciellt om den ska sitta på publikt tillgänglig plats (typ företagsparkering).

Med det sagt så köpte jag omedelbart en Tesla WC att ha hemma på uppfarten. Jag kopplade den till en separat elcentral med egen elmätare och jordfelsbrytare typ B och snabbsäkringar. Är jättenöjd med den lösningen för mina behov.

Beroende på din affärsverksamhet och geografiska läge där laddaren ska sitta kan som sagts ovan Tesla gå med på att leverera en WC gratis till dig - om du erbjuder den som Tesla Destination Charger.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av dhogborg »

Trean skrev:
Det kan vara värt att nämna att Teslas WC i originalkonfiguration endast laddar Tesla. Om man vill att den också ska kunna ladda andra bilar måste man ändra på en switch inuti WC vid installationen.
Nej, denna myt hörs jämt.

Teslas box finns i två varianter:
- Låst, går ej att låsa upp. Annat produktnummer jämfört med övriga boxar. Tesla skänker bort dessa till näringsidkare.
- Olåst, alla bilar kan ladda*, detta är den man köper.

*Teslas box pratar med ett protokoll som vissa märken inte fixar (men andra går ok). Man kan stänga av det med en switch i boxen, då kan även te.x. Kia ladda.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av gnutten »

Till en arbetsplats skulle jag välja en laddbox som förutom att lastbalansera mellan flera boxar även kan mäta fastighetens förbrukning och begränsa effektuttaget mot huvudsäkringarna. Det beror ju på förutsättningarna men tänk att det är betydligt fler elbilar om några år.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Snubblaren »

Trean skrev:
Det kan vara värt att nämna att Teslas WC i originalkonfiguration endast laddar Tesla. Om man vill att den också ska kunna ladda andra bilar måste man ändra på en switch inuti WC vid installationen.
Hur fungerar den kommunikationen mellan bil och laddare? Går det att haxa? 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av HelectriC »

kvaliteten på Teslas WC är ganska dålig. Hos mig har 2 gått sönder på 4 år och då står dom under tak och är inte utsatt för regn. När de väl går sönder så tar det låååååång tid att få hjälp/produkten utbytt. Nu senast väntade jag i över 6 månader för att bara få svar från WC-avdelningen, men har fortfarande inte fått någon ny.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av LarsL »

Tesla WC är billigast, Tibbers Easee kostar en extra sladd á 2000kr. Har man Tesla går det att styra den direkt med Tibber appen utan box. Köper man till Watty (slut i butik nu) så kan Easee styras mot övrig förbrukning i huset. Det finns ett sådant DIY kit för Tesla WC också om man vill.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av tor-ake »

Dyi kit för WC låter intressant, var finns mer info?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Svenssons »

tor-ake skrev:
Dyi kit för WC låter intressant, var finns mer info?
Sök på "DIY EVSE" så hittar du en del. Exempelvis: https://www.openevse.com/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av tor-ake »

Jag menade ett kit för att effektstyra tesla wc. Inte en helt diy laddbox.

EDIT är det https://github.com/cdragon/TWCManager du menar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av Frodo »

LarsL skrev:
Tesla WC är billigast, Tibbers Easee kostar en extra sladd á 2000kr. Har man Tesla går det att styra den direkt med Tibber appen utan box. Köper man till Watty (slut i butik nu) så kan Easee styras mot övrig förbrukning i huset. Det finns ett sådant DIY kit för Tesla WC också om man vill.
Vad är det för "DIY kit för Tesla WC" som du tänker på?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla WC till andra bilar?

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
Jag menade ett kit för att effektstyra tesla wc. Inte en helt diy laddbox.

EDIT är det https://github.com/cdragon/TWCManager du menar?
Ska finnas en tråd om det också här på forumet.
Skriv svar