Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav Teslaägare Klintan » 25 jun 2020 07:44

mati skrev:
Black skrev:Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.

Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. :) Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.

Vi har egna regler i Lidköping. :-) Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01 | 13 kW solpaneler | Reserverat Polestar 2 2019-02-27 | Model S 75 D -18 utt -19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2016 13:21
Ort: Lidköping
Referralkod: martin66034

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 25 jun 2020 13:52

PhR34k skrev:Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant

Kan bara hålla med, onödigt och vidrigt beteende.
Borde det inte vara 30 dagar numera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13212
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav elbilist mati » 25 jun 2020 19:52

Klintan skrev:Vi har egna regler i Lidköping. :-) Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.

Nu är det ju tyvärr så att Lidköpings enda två laddplatser på torget är mer eller mindre alltid upptagna av hybrider. Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det. :lol:
Ganska tragiskt egentligen att Lidköping inte klarar av att sätta upp några fler laddstolpar. Den ensamma på torget kan ju numera anses vara antik, och jag hoppades i flera år att den kanske skulle få lite sällskap. En snabbladdare i stan hade inte heller varit helt fel. Men det verkar inte så. Och de kommuner som har installerat några stolpar på sistone, som t.ex. Vara, tar så mycket betalt att ingen vill ladda där. :cry:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10849
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav Teslaägare Black » 27 jun 2020 00:13

Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 14 jul 2019 15:06
Ort: Lidköping
Referralkod: https://ts.la/jonas58415

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav Teslaägare aeroslok » 27 jun 2020 08:17

Black skrev:Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...


RFID: SEK 2,50 ink. moms/kWh med Park & Charge ialf.
M3P 2020
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2020 23:11
Referralkod: johan94293

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav elbilist mati » 27 jun 2020 10:37

Black skrev:Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...

Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10849
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 28 jun 2020 07:54

[quote="mati"]Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det. :lol:
/quote]
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10138
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav elbilist mati » 28 jun 2020 12:42

Svenssons skrev:Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...

Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10849
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav rae8c » 29 jun 2020 14:32

Gällande laddhybrider som står vid laddarna så är ju det tyvärr så att dessa behöver kopplas in oftare (och länge pga låg effekt) för att faktiskt köra på el. Om platserna används så är ju problemet att det finns för få, inte vem som använder de som finns, även om det innebär att man idag inte alltid kan ladda.
rae8c
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 maj 2020 22:03

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 29 jun 2020 16:55

mati skrev:
Svenssons skrev:Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...

Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.

Om det är full ruljans på stolparna så är det ju iaf ganska bra ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13212
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Föregående

Återgå till Destination chargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.