Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Gratis laddning i sommar-21?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: Gratis laddning i sommar-21?

Inläggav Teslaägare taliz » 07 jun 2021 22:22

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:Jag har laddat ned Circle K's app, men den visar bara laddare i Danmark!?
Screenshot_20210607-115540_Circle K Charge SE.jpg

Screenshot_20210607-134028_Circle K Charge SE.jpg

Zooma in på Sverige så kommer den visa de i Linköping, Flädie och runt Göteborg också.

Nej, den gör inte det. Jag skrev ju att den bara visar Danmark. Flädie ligger inte längre i Danmark. ;)

Där är en röd punkt vid filterknappen, har du filtrerat bort Sverige? :lol:

Jag har filtrerat bort Chademo, men det spelar ingen roll hur det ser ut under den fliken.

Prova att inte filtrera bort det då, eller nått.
Nånting tokigt har du gjort iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav krille » 08 jun 2021 06:14

mikebike skrev:Nej, den gör inte det. Jag skrev ju att den bara visar Danmark. Flädie ligger inte längre i Danmark. ;)

Där är en röd punkt vid filterknappen, har du filtrerat bort Sverige? :lol:[/quote]
Jag har filtrerat bort Chademo, men det spelar ingen roll hur det ser ut under den fliken.[/quote]
Så här ser det i alla fall ut hos mig...

67F27885-6F3C-4420-A295-E2E1A4576C26.jpeg
krille

Inläggav Teslaägare mikebike » 08 jun 2021 11:10

krille skrev:
mikebike skrev:Nej, den gör inte det. Jag skrev ju att den bara visar Danmark. Flädie ligger inte längre i Danmark. ;)

Där är en röd punkt vid filterknappen, har du filtrerat bort Sverige? :lol:

Jag har filtrerat bort Chademo, men det spelar ingen roll hur det ser ut under den fliken.[/quote]
Så här ser det i alla fall ut hos mig...

67F27885-6F3C-4420-A295-E2E1A4576C26.jpeg
[/quote]
Ja, nånting är fel med min app. Jag har kontaktat kundtjänst, men inte fått något svar. Det finns inte så många inställningar att göra och jag har testat allt.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Dodde » 08 jun 2021 11:12

Någon som vet någon bra gratisladdning i Ronneby?
Dodde

Inläggav fraggan » 21 jul 2021 12:20

Det är inte gratis på Ullared längre. Min sambo var där förra veckan och fick betala med en app som hon var tvungen att lägga till ett betalkort i. Minns inte vilken det var dock. Tror det kostade runt 2,5 - 3 kr/kwh. KAn hända att det finns någon laddare någonstans som är gratis fortfarande men de på de vanliga parkeringställena så kostar det nu.
fraggan

Referralkod: fredrik16543

Inläggav MrRun » 21 jul 2021 12:28

fraggan skrev:Det är inte gratis på Ullared längre. Min sambo var där förra veckan och fick betala med en app som hon var tvungen att lägga till ett betalkort i. Minns inte vilken det var dock. Tror det kostade runt 2,5 - 3 kr/kwh. KAn hända att det finns någon laddare någonstans som är gratis fortfarande men de på de vanliga parkeringställena så kostar det nu.

EON drive verkar vara samarbetspartnern. https://www.gekas.se/besoksinformation/parkering/
MrRun

Inläggav Teslaägare HansET » 21 jul 2021 14:58

Passa på i sommar! På många håll påpekas det tveksamma i att skattemedel subventionerar energin för EV:s. De kommunala gratisladdarna kommer säkert att ersättas med d:o med någon betal app.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jonasl » 22 jul 2021 00:31

Helt rimligt tycker jag. Laddade gratis hela Juli eftersom ett av barnen var på simskola varje dag, och där finns ett gäng 11kW-stolpar. Kom hem färdigladdad varje dag.. De laddarna ligger dock så till att man utan problem kan ha dem som "hemmaladdare" om man vill, ännu orimligare.
Model 3 SR+ 2020
Beställt Model Y LR AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Referralkod: jonas44573

Inläggav Teslaägare d3marcus » 22 jul 2021 16:55

Flera gratisladdare i Simrishamn, funkade bra.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dinsdale » 22 jul 2021 20:51

Det finns gratisladdare utanför många större Ica-butiker, kräver dock att man först betalar 200 kr i laddpott. Så har man inte laddstolpar vid lokala icabutiken går det bort eftersom det blir väldigt dyrt annars. Det är ju heller inte gratis, men 200 kr för oändlig ström är ganska ok också om man ändå handlar på Ica. Tyvärr är de flesta stolpar inte 22 kW som det står i appen utan 11kW med "lastbalansering" som helt enkelt halverar effekten även om bilen bredvid bara är en laddhybrid som tar max 3,6 kW. Så det gäller att handla på udda tider så man får en egen stolpe om man vill ha alla 11 kW själv. En annan stor nackdel är att laddarna ofta står nära entrén och därmed inte sällan ockuperas av fossilbilar, samt att platserna ofta är trånga vanliga platser man bara satt en laddstolpe vid.

Ica maxi i Uppsalas stolpar startar för övrigt laddningen direkt utan att behöva krångla med app. Bara plugga in sladden, klart! Föredömligt! Laddarna står även längst bort från entrén, vilket motverkar både fossilbilar och även elbilar (folk är lata och parkerar helst nära entrén, så sannolikheten för att laddboxarna är lediga ökar med avståndet från entren).

Enligt uppladdning.nu kan man kontorstid vardagar i Vetlanda gå till kommunkontoret eller om det var turistbyrån och låna en tagg för att starta gratisladdarna på Gladan-parkeringen. Tydligen finns det några stolpar som är gratis och några som kostar pengar, så det gäller att ta rätt.

Lidl har installerat 50 kW-snabbladdare (CCS) vid många av sina butiker, det finns en lista på deras hemsida med vilka butiker det gäller. Växjö tex. Laddstolparna har både CCS, Chademo och Typ2. Man startar laddningen på displayen på laddstolpen. Funkar också bra, och föredömligt stora parkeringsplatser, men väldigt populärt. Förstår inte varför de valt snabbladdare, det gör att de ockuperas rätt länge eftersom man faktiskt får massor av ström snabbt. Så risken är att man åker dit i hopp om att få 50 kW likström, men istället får man ta 11 kW typ 2. Och då kan man lika gärna åka till ica istället (där man dessutom kan se i appen om laddarna är lediga).
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Destination chargers