Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden

Inlägg av fth »

Elmil skrev:
Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket.. :mrgreen:
Nästan utvisning på den :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden

Inlägg av martinot »

Elmil skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
Du måste verkligen stänga av autokomplettering! :lol:
Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket.. :mrgreen:
Ha, ha - detta är forumet som bäst! :D :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden

Inlägg av Zalman3 »

Hur lång tid tar det att åka elbil från Bodö till Byske om man inte kör Tesla?

För en fossilbil tar det ca 6 timmar och 23 minuter.
20210728_100957.jpg
20210728_093558.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden

Inlägg av Fredrik j »

per skrev:
Vi får se hur det blir med tillförlitligheten när Tesla tillåter andra tillverkares bilar att ansluta till det laddnätverk som jag bekostat (och därför fått gratis laddning) och som ägs av alla teslaägare gemensamt. Vilken skyldighet har vi att släppa in andra tillverkares elbilar, tillverkare som inte tar något ansvar för att kunderna ska kunna använda deras produkter (ladda) utan bara vill kränga bilar.
Laddnätverket ägs av tesla (aktieägarna) inte av teslaägarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden

Inlägg av LarsL »

Black skrev:
Ang snabbladdare köper jag trots att Suc är både snabbare och driftsäkrare än alla andra.
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Ja, av någon konstig anledning har laddstolpar otroligt dålig tillförlitlighet, särskilt om de är gratis. Jag tror dels att det beror på att de köpt onödigt komplicerade lösningar. De har alltså betalningslösningar och lastbalanserare i bakgrunden som de inte implementerat rätt. Det är helt enkelt inte genomtänkt för de sitter bara där som greenwasching.

Jämför min Easee med en UMC (schucko laddsladd). UMC trasslar ju aldrig. Jag ansluter den till bilen och bilen laddar, ungefär som en telefon. Men Easee är en ”laddningsrobot” den känner av spänning och lastbalanserar mot huset. Det gör att det inte alls är lika självklart att den tänker ladda när jag ansluter den. Är den bättre? Ja, för jag kan ha bägge bilarna på 16A 3-fas och systemet ser till att strömmen begränsas. Men det kommer ju med en kostnad i tillförlitlighet mot att köra två bilar på 10A 1-fas.
Skriv svar