Ladda på Arlanda

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Ladda på Arlanda

Inlägg av TeslaRoq »

Hittade inga lämpliga trådar som besvarar denna frågan så hoppas den fyller ett värde!

Jag åker till utomlands i november för första gången som bilägare och mer specifikt som elbilsägare.

Eftersom det är datumparkering i mina hoods tänker jag ta bilen till Arlanda för att slippa behöva be en polare leta plats (i 45 minuter) en dag medan jag är borta.

Då de på Arlanda har kampanj på deras egen parkering så kan man få en riktigt fin parkering i garage med laddplats för inte så hemskt mycket pengar som det visst brukar kosta.

Min fråga är nu: Vågar man lämna bilen inpluggade i en vecka där? Givetvis med landgränsen satt till 80% eller så men vad händer om en åskstorm drar in? Finns fler risker eller är inte ens åskan en risk?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Sciccy
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 dec 2019 17:15
Ort: Stockholm

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av Sciccy »

Vet inte hur stor åskrisken är i november.
Jag hade bilen inpluggad och parkerad där i augusti en vecka utan problem.
Det som är bra är att man kan ha på sentry hela vecka.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Vitok
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 dec 2020 15:03

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av Vitok »

Jag parkerar ofta där och har aldrig haft några problem med att stå med sladden inkopplad däremot kan du ju inte boka laddplats utan laddstolpar finns i mån av plats, sist hade jag tur och fick sista platsen. Under pandemin har det inte varit några problem att få plats men sen restriktionerna släpptes är det betydligt mer folk på Arlanda. P-hus 51 har flest laddstolpar.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av TeslaRoq »

Tack för två bra svar!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av Bruno »

Jag vågade inte chansa för tre veckor sedan så jag bokade plats hos https://arnlangtidsparkering.se/sv/m%C3 ... parkering/

Trodde att det skulle fungera så att de tar bilen innan du kommer hem och laddar upp den vid deras stolpar men när jag kom dit för att parkera så fick jag plugga in den och den stod så hela veckan vid laddplatsen.

Så dåligt att man inte kan boka laddplats hos Swedavia, så som man kan göra på Skavsta flygplats. Men Swedavia är statligt...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av fth »

Bruno skrev:
Så dåligt att man inte kan boka laddplats hos Swedavia, så som man kan göra på Skavsta flygplats. Men Swedavia är statligt...
All destinationsladdning är i mina ögon i princip meningslös för elbilister om man inte kan boka och till 100% räkna med att det faktiskt fungerar. Kör man hybrid så kanske det är ok, men med elbil måste man ju i så fall ändå förbereda sig på att faktiskt inte ha tillgång till laddning, då faller ju hela idén.

Det här är ju något som måste förbättras rejält, det gäller även hotell etc., oavsett vilka löften jag får från receptioner o dyl så räknar jag aldrig med att det faktiskt finns en ledig och fungerande stolpe som inte är blockerad av fossiler, och det är väldigt sällan jag har blivit positivt överraskad när jag kommer fram till min destination, dock tyvärr väldigt ofta negativt, senast någon vecka sedan vid resan till Giga Berlin. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av di98mase »

En annan sak jag undrar om elplatser på Skavsta, ingår elen om man bokar plats på Skavsta eller tillkommer den och isf vilket bolag är det man måste bli kund hos?

Jag kan svara på min egen fråga: El ingår i parkeringsavgiften.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ladda på Arlanda

Inlägg av Bruno »

Skavsta 2019-06
Stort och luftigt, men vi Teslor/Teslabrukare är som tvestjärtar, vi vill vara nära varandra ;)
Skavsta 2019.jpg
Skriv svar