Enkel elbilsladdning

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Eda-Jaupaj
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jan 2022 06:48

Enkel elbilsladdning

Inlägg av Eda-Jaupaj »

Hej alla, :D
Jag föreslår att du använder Charge4Go-appen om du behöver ladda din Tesla.
Charge4Go samlar laddningsleverantörerna i en app, vilket gör det enkelt för varje elbilisterna att ladda sin elbil överallt på bara en minut. Ladda ner Charge4Go-appen gratis och följ tre enkla steg för att vara redo att ladda din elbil överallt.
Dessutom Charge4Go erbjuder molnhanteringslösningar för företag att hantera en flotta av elfordon. Appen för företag hjälper varje organisation att ta betalt och administrera flera förare.
Låt mig veta om du tyckte att den här appen var användbar :) :)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Enkel elbilsladdning

Inlägg av IcePic »

Jag känner mig tveksam till att droppa mina kreditkortsuppgifter in i en app gjord av ett nystartat bolag utan att kunna avgöra exakt vilka de samarbetar med, och då för min del vilka laddstationer som blir möjliga att använda om jag skulle registrera mig med den. Enda platsen som hintar om vilka laddbolag de samarbetar med är ju i FAQn där det anges begränsningar av typen "du måste ha blipp för vi kan inte aktivera laddning på operatör X ännu".

För oss som haft EV mer än ett par månader och redan har ett antal appar så känns det svårt att avgöra om det kommer tillföra mig nåt eller inte att ha ytterligare en som då kanske bara ger mig laddning+extra roamingkostnad för de operatörer jag redan har. Givet att man har de flesta "betala bara när du använder våra laddare"-appar, vad får jag utöver dem med den här?


Sen är ingen perfekt, men en del av meningarna på deras web ser lite intressanta ut,
"När den lagliga grunden för behandling av dina personuppgifter är behovet av att driva ett legitimt intresse av Charge4Go kan du invända mot behandlingen av data."
eller
"Med rötter i Chile och Ungern, inom teknik och mobilitet, arbetar hälften och hälften för att skapa en livshackande produkt för sig själva, som de delar med oss andra i EV-samhället."

Trots att det är ett svenskt bolag känns en hel del texter robot-översatt från engelska(?), som

* Smart laddstation fungerar inte.
Clever har informerat oss om att de har ett tekniskt problem [...]

eller titeln på ena grundaren:

"Medgrundare. Utveckla expert."

eller ordet för kvitton: "pappersreskårer"

Jag påstår inte att en pizzeria automatiskt gör dåliga pizzor bara för att de lyckas särskriva "lunchrabatt" på skylten utanför, men jag hade kanske mer förväntat mig att engelska eller danska versionen av sidan hade knasiga översättningar från svenska till de språken än tvärsom. Men visst, är tjänsten bra så är det inte svårt att leva med, bara nåt man (jag då) noterar om man läser deras texter.

Sidan som borde haft info om cookies har svart-på-svart enbart texten "weglot integration", så jag googlade upp det, och det visar sig att
"Weglot allows you to make your website multilingual in minutes and to manage all your translations effortlessly."

Så de få minuterna weglot verkar ha lagt på översättningarna kanske inte var de bäst spenderade. ;)
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Enkel elbilsladdning

Inlägg av macksie »

Svårt att tro att om det är en scam att de hade lagt 25k för att bilda ett aktiebolag
MYP
X90d
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Enkel elbilsladdning

Inlägg av IcePic »

macksie skrev:
Svårt att tro att om det är en scam att de hade lagt 25k för att bilda ett aktiebolag
Jag menar inte att det är en scam, jag är bara mer bekväm med att Circle-K/OK-Q8 , Eon/Vattenfall, Ionity/Tesla redan har en befintlig process för hantering av folks betalningar och mina kreditkortsuppgifter där impacten ifall de slarvar bort folks cc-nummer är så stor att de måste hantera risken.

Nån som "bara" återförsäljer access via andras API:er har inte alls samma möjligheter att vidta åtgärder för att skydda folks kreditkortsnummer.

Vad gäller "25k för bolaget" så beroende på vllken tid på månaden ens uppgifter kommer på vift så går det ju att få 25k bara på mitt kort, så då är ju det "täckt" även om banken skulle dra tillbaka kort-integrationen för dem pga slarv, medans om firmorna ovan skulle sluta vara tillåtna att debitera sina kunder via kort så är det ju lite mer än bara så.

Jag säger inte att de luras, bara vad min känsla är jämfört med de existerande lösningarna (med sina egna fel och brister), du kan gärna kliva på deras app och berätta för oss hur det funkar, jag efterfrågar ju info i mitt inlägg.

Det är ju lite svårt att förmedla info korrekt över skriven text i forumet, så ett klargörande är kanske att "problemet" är inte firman i sig utan vad jag anser krävs för att jag ska posta alla uppgifter som behövs för att nån ska kunna tömma mitt kreditkort. Ska man nå upp dit så har jag lite krav, som kanske andra inte har, där man istället litar på att banken ska äta kostnaden varje gång man åker på en scam på nåt vis.

Och de är inte ensamma, jag har försökt få Virta att lista de "tusentals gratis laddarna i deras system" som de skriver om på sin hemsida, innan jag reggar mig i deras app och blir debiterad 300:- så man kan söka själv, men deras kundtjänst tyckte sig inte kunna leta upp dem på beställning så de fick inte heller mina kreditkortsuppgifter. Kanske jag som är knepig, men jag ville inte riktigt betala för att göra det själv, när deras betalnings-databas bara måste ha infon redan för att kunna posta priserna i kart-appen.

Så det är väl jag som har lite för höga krav på verkshöjd för dessa "meta-appar" antar jag.
Tesla M3 LR..
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Enkel elbilsladdning

Inlägg av R_Edvinsson »

Eda-Jaupaj skrev:
Hej alla, :D
Jag föreslår att du använder Charge4Go-appen om du behöver ladda din Tesla.
Charge4Go samlar laddningsleverantörerna i en app, vilket gör det enkelt för varje elbilisterna att ladda sin elbil överallt på bara en minut. Ladda ner Charge4Go-appen gratis och följ tre enkla steg för att vara redo att ladda din elbil överallt.
Dessutom Charge4Go erbjuder molnhanteringslösningar för företag att hantera en flotta av elfordon. Appen för företag hjälper varje organisation att ta betalt och administrera flera förare.
Låt mig veta om du tyckte att den här appen var användbar :) :)
Just avtal att betala 3.30/KWh på ICAs gratisladdare. :?

Förstår inte varför jag skall välja att betala extra bara för att slippa ha 4-5olika appar.
Skriv svar